חברי ניר צבי מתנים קבלת הסכם הגג באזור בקבלת 180 וילות

מעמידים את אישור הווילות לבנים ממשיכים כתנאי להסכמתם לתוכנית ל-11 אלף דירות, שבמרכז הסכם הגג שנחתם בין עיריית לוד למשרד האוצר

ניר צבי / צילום: איל יצהר
ניר צבי / צילום: איל יצהר

הדרישה החדשה של חקלאי ניר צבי: הקצאת שטח עבור 180 בתים צמודי קרקע בשטח המושב בפטור ממכרז עבור בנים ממשיכים. זאת, כתנאי להסרת התנגדותם לתוכנית לוד מערב, שאמורה לייצר 11 אלף דירות ומתוכננת בעיקר על שטח המושב.

מדובר בתוכנית שהיא לב לבו של הסכם הגג שנחתם בין עיריית לוד למשרד האוצר במאי האחרון. שר האוצר, משה כחלון, אמר בטקס החתימה כי מדובר ב"הסכם הגג הגדול ביותר שנחתם בישראל עד כה, בהשקעה של 6.9 מיליארד שקל". שלא לציטוט, בכירים ברמ"י ובוותמ"ל חוששים שבשל חשיבות התוכנית, והעובדה שהיא מקודמת ישירות על ידי חברה ממשלתית של משרד האוצר (דירה להשכיר ולא רמ"י), היא עלולה לייצר הבנות מעל ראשיהם, אולם הם "לא ייתנו לכך יד בוועדה עצמה".

תוכנית "לוד - הרובע המערבי" מבקשת לשנות שטח חקלאי בהיקף של 1,690 דונם, שלא נמצא כיום בתחום השיפוט של העיר לוד, לטובת הקמת שכונת מגורים הכוללת יותר מ-11,150 יחידות דיור, 32,890 מ"ר שטחי מסחר ו-83,540 מ"ר תעסוקה. התוכנית מקודמת על ידי חברת דירה להשכיר הממשלתית במסלול מהיר, במסגרת ועדת העל הממשלתית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

חברי מושב ניר צבי והמועצה האזורית עמק לוד הגישו התנגדויות ואף עתירה לבית משפט העליון כנגד התוכנית, אולם ל"גלובס" נודע כי השבוע הם שלחו מכתב חריג לחלי קונטנטה, מנהלת מרחב מרכז ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הכולל שורה של צעדים שיאפשרו את הסרת ההתנגדות. לדבריהם, חלק מהצעדים הוצעו להם על ידי חברת דירה להשכיר, "בניסיון להביא הצדדים לכלל הסכמה אשר תייתר התנגדות לתוכנית ותסלול דרך לאישורה".

נוסף לפיצוי על אובדן השטח החקלאי, שכולל תמריץ נוסף בשיעור של 50% נוספים מהסכום הקבוע, ומתן זכור לפטור ממכרז בשיעור של 20% מהקרקע שייעודה שונה, מבקשת אגודת ניר צבי להיות זכאית להקצאה של 180 יחידות דיור צמודות קרקע, המתוכננות במרכז המושב, בפטור ממכרז. לפי ההערכות ברמ"י, שהופתעו מאוד מהדרישה החדשה, הענקת קרקע בפטור ממכרז, ודאי כשמדובר בצמודי קרקע באזור המרכז (מוצר שהולך ונעלם בתוכניות חדשות), מקנה הטבה של 15% לפחות משווי הקרקעות.