חשש מפגיעה כלכלית בשל הסופות: הדולר בשפל חדש

נשיא שלוחת הפד בניו יורק: הפדרל ריזרב צריך לדבוק במדיניות העלאת ריבית ■ תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים ירדו ב-19 נקודות בחודש

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

עוד הכלכלה האמריקאית לא הפנימה את התזזיתיות של הנשיא טראמפ בכל הנוגע לתרומתו לערעור היציבות הגיאו-פוליטית ברחבי העולם והנה מכים איתני הטבע שבוע אחר שבוע בחופי ארה"ב.

ברור שלסופות יש השפעה כלכלית שטרם התבררה, אולם המשקיעים בשווקים לא מחכים להתבהרות התמונה ובחודש האחרון החלו מסיטים כספים לחופי מבטחים. כך למשל תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים ירדו בשיעור משמעותי של 19 נקודות והתייצבו היום על 2.07%, נתון מדהים על רקע התחזיות כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית בארה"ב במהלך השנה הקרובה.

היום הגיע תורו של הדולר שנסחר ברמת שפל של שנתיים וחצי מול המטבעות המשמעותיים בעולם. נתון נוסף שתומך בהיחלשות הדולר הוא הכוונה של מריו דראגי לצמצם את היקף רכישות האג"ח של הבנק האירופי המרכזי (ה-ECB), כוונה שלאור חולשת הכלכלה האמריקאית יכולה להתממש כבר בתקופה הקרובה מבלי לגרום לחששות מפני בריחת כסף מגוש האירו לארה"ב.

נשיא שלוחת הפד בניו יורק, וויליאם דדלי, נשא היום דברים ואמר כי להערכות הפדרל ריזרב צריך לדבוק במדיניות המצמצמת שבראשה העלאת ריבית. יש לציין כי לכאורה נתוני המאקרו להוציא האינפלציה תומכים בהעלאת ריבית אך החשש מפני העלויות הצפויות כתוצאה מנזקי סופות ההוריקן והחשש מפני הידרדרות במצב הגיאו-פוליטי הנפיץ באסיה יוצרים אפקט מקזז.