מיטב דש מעלה משמעותית את רף המינימום למלווים

לאחר שבשבוע שעבר נמחק המותג eLoan לטובת מיטב דש הלוואות, ל"גלובס" נודע כי החברה קבעה לראשונה רף מינימום למעוניינים להעניק הלוואות של 50 אלף שקל - מה שצפוי לדחוק החוצה מלווים קטנים ■ במיטב דש מדגישים שפעילות ה-P2P תימשך כסדרה

עופר כרמל / צילום: איל יצהר
עופר כרמל / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר פרסם בית ההשקעות מיטב דש הודעה על שינוי שמה של חברת eLoan, אותה רכש אשתקד, ל"מיטב דש הלוואות", והודיע כי היא תהפוך לזרוע האשראי הצרכני של בית ההשקעות השני בגודלו בישראל. בכך רמז מה הוא חושב על הדרך הנכונה להעמיד אשראי - בין אם כפלטפורמה בלבד או ממש כספק האשראי.

eLoan, בניהולו של עופר כרמל, הייתה למעשה חברת ה-P2P הראשונה שהוקמה בישראל לפני 4 שנים, ונראה כי היא גם החברה הראשונה שנבלעת בתוך גוף מוסדי. עד כה, העניקה החברה הלוואות בהיקף של מעל 70 מיליון שקל, וכעת מתכוונת מיטב דש לתת לה זריקת מרץ ולהעמיד גם מהנוסטרו שלה כספים למתן ההלוואות. בעתיד, כשהרגולציה תסיר את מלוא החסמים - גם כספי העמיתים שמנוהלים על ידי חברות הניהול שבבעלותה ישמשו כמקור למתן הלוואות.

להקטין את התלות בכל הלוואה

מודל הפעילות של החברה כבר מתחיל לעבור שינויים. ל"גלובס" נודע כי החברה קבעה רף מינימום חדש וממש לא טריוויאלי של 50 אלף שקל למלווים שירצו להעניק הלוואות באמצעות הפלטפורמה "הוותיקה" של eLoan. מדובר ברף גבוה למדי, לאחר שבעבר החברה כלל לא קבעה רף למלווים, ובחברת ה-P2P האחרות הרף המינימלי עומד בממוצע על כמה אלפי שקלים בלבד. במיטב דש הלוואות מסבירים כי הגדלת הרף נועדה לפזר בצורה טובה יותר את התיק ולהקטין את התלות בכל הלוואה והשפעתה על תשואת התיק.

לצד ההיגיון שבהסבר, לא ניתן להתעלם מכך שרף כזה ידחוק החוצה משקיעים קטנים, במיוחד אלה שרוצים להתנסות תחילה ולהעביר סכומים נמוכים. כלומר, נראה כי במיטב דש לא מעוניינים שכל משקיע יוכל להשתמש בפלטפורמה ומכוונים אותה למי שהפרוטה מצויה בידו.

עוד נציין, כי במסגרת השינוי בשם ובמיתוג של החברה, השתנה גם דף הבית באתר. אם בעבר נכתב בכניסה לאתר כי החברה היא חברה להלוואות הוגנות בין אנשים, הרי שכעת נכתב כי החברה הפכה לזרוע ההלוואות של בית ההשקעות מיטב, "במטרה למנף את התחום וליצור תחרות הוגנת עבור צרכני האשראי בבנקים". כלומר, המסר מתמקד יותר בצד הלווים ופחות בצד המלווים.

השאלה העולה האם בסופו של דבר תהפוך החברה לחברת מתן אשראי צרכני רגיל בדומה למימון ישיר, כשחלקם של המלווים הפרטיים יילך ויקטן. נדגיש, כי במיטב דש אומרים באופן נחרץ כי פעילות ה-P2P בחברה תימשך כרגיל.

כאשר בוחנים את השאלה הזו ראוי להתייחס לנעשה בעולם. תזכורת קצרה: חברות ה-P2P החלו לצמוח לאחר המשבר הפיננסי של 2008. מדובר בפלטפורמות להלוואות ישירות בין המלווים ללווים, המוותרות על הבנק כמתווך של הכסף. האכזבה הגדולה מהבנקים בעקבות המשבר, והקושי שלהם להעמיד אשראי צרכני בעקבותיו, הביאו לעלייתן ופריחתן של הפלטפורמות שהתגאו בשקיפות וביכולות טכנולוגיות להעניק להעניק אשראי בקלות ובמהירות, ובמקביל להציג תשואה יפה למלווים, בוודאי לעומת הפקדונות בבנק. תחום זה נחשב לתחום הבשל ביותר מבין תחומי הפינטק - כאשר החברות בענף מייצרות הכנסה וחלקן אף הונפקו בבורסה.

לאחר שהפלטפורמות החלו להתבסס והבנקים והמוסדיים הבינו שלא מדובר בטרנד חולף, החלו שיתופי הפעולה בין הצדדים. חברות ה-P2P הבינו ששיתוף פעולה כזה מאפשר קפיצת מדרגה בהיקפי ההלוואות שהן מסוגלות להעמיד. במקום להשקיע משאבים בפרסום ובשיווק ולגייס מכל לקוח כמה אלפי דולרים, הן יכולות בבת-אחת לקבל מגוף מוסדי עשרות מיליוני דולרים אם לא יותר. התוצאה, לדברי גורמים בענף, היא שהיום החלק המרכזי בצד של נותן האשראי בגופי ה-P2P בעולם הם המוסדיים ולא הלקוחות הפרטיים.

הריבית יכולה להגיע ליותר מ-9%

ובחזרה למיטב דש. תהליך ההשתלטות על eLoan היה הדרגתי. בשנת 2015 היא רכשה 20% מהחברה, ושנה וחצי לאחר מכן רכשה את מניות השותפים והפכה לבעלים המלא.

בשבוע שעבר הושלמה ההטמעה לתוך בית ההשקעות, כששמה של החברה נמחק והיא הפכה למיטב דש הלוואות והוגדרה כזרוע ההלוואות של בית ההשקעות. כלומר, גם מיטב דש עצמה תעמיד את ההלוואות ללווים והפלטפורמה לא תתבסס רק על מלווים פרטיים, כמו המודל הקלאסי של חברות ה-P2P.

המודל אמור לעבוד כך: כל הלוואה תוצע קודם למלווים הפרטיים, ומה שלא "יימכר" להם - יירכש ע"י מיטב דש.

כאמור, במיטב דש מדגישים כי פעילות ה-P2P תוסיף להתקיים. השאלה היא עד כמה יושקע בשיווק למלווים, או שהעדיפות תהיה בהשקעת המשאבים בגיוס הלווים.

גם ברמה העסקית, משתלם יותר למיטב דש להעמיד בעצמה את המקורות בהלוואה. במצב כזה היא תיהנה ממלוא הריבית שישלמו המשקיעים, מה שיכול להגיע גם לריבית של יותר מ-9%. לעומת זאת, בכובע של מפעילת הפלטפורמה בלבד, היא אמנם לא נוטלת על עצמה סיכון ולא תיפגע אם ההלוואה תיכנס לחדלות פירעון, אך בהתאם גם הכנסותיה נמוכות משמעותית ונשענות על עמלות סמליות שהיא גובה מהלווים והמלווים שיכולות להגיע משניהם ביחד לסדר גודל של 1%-1.5%. בסביבת מיטב דש הלוואות טוענים כי מדובר בהסבר פשטני וכי גם לגיוס כספים מהנוסטרו יש עלויות, כך שהבדלי הרווחיות בין שני סוגי הפעילות אינם משמעותיים.

כיצד עובד תהליך ההלוואות 9-17 P2P
 כיצד עובד תהליך ההלוואות 9-17 P2P

נזכיר, כי המוסדיים מתמודדים עם כספים רבים הזורמים אליהם מדי חודש, בעיקר באפיקי הפנסיה, הגמל וההשתלמות, והם מחפשים אפיקים להשקעתם. אם אפשר גם באפיקים אלטרנטיביים לאלה של שוקי ההון ה"רגילים" כגון שוקי המניות והאג"ח, וכאלה שמספקים תזרים מזומנים קבוע ככל הניתן. בעידן הריבית האפסית החיפוש אחר תשואה ברמת סיכון ראויה הופך למשימה יותר קשה.

זאת ועוד, הרגולטור מעוניין שהמוסדיים ייכנסו לפעילות בתחום האשראי הצרכני הנשלט כיום ע"י הבנקים, ואף עושה פעולות להסרת חסמים ולעידוד כניסת המוסדיים לשוק. התקווה היא שהם שיחוללו בו את מה שחוללו לשוק האשראי העסקי לאחר שנכנסו לפעילות בו בעשור הקודם.

ואולם, מבחינת המוסדיים המגבלה היא כלכלית, ונובעת מכך שרשות שוק ההון לא מוכנה להכיר בהוצאות הקשורות במערך האשראי הקמעונאי כהוצאות ישירות, ולכן הקמה של מערך כזה תבוא על חשבון הגופים המוסדיים. הדבר חוסם אותם, לפי שעה, מכניסה לתחום במלוא הכוח.

כיום השחקן המוסדי הבולט בתחום האשראי הצרכני הוא מימון ישיר שהעניק הלוואות בהיקף של מיליארדי שקלים. גם לבית ההשקעות פסגות דריסת רגל בתחום באמצעות השקעה שביצע בחברת ה-P2P בלנדר. יחד עם זאת, בניגוד למיטב דש, פסגות אינו הבעלים המלא (ומחזיק ב-20% "בלבד"), והוא עדיין לא הצהיר במפורש שבכוונתו להפוך את בלנדר לזרוע ההלוואות שלו ולהזרים אליה כספים למתן אשראי.

נציין, כי ענף ה-P2P בישראל נמצא בחיתוליו. ישנן כיום 5 חברות בתחום, שבמצטבר העניקו הלוואות בהיקף של כ-700 מיליון שקל (מתוך שוק של 150 מיליארד שקל). באחרונה נחקקה בכנסת מסגרת רגולטורית לפיקוח על אותן הפלטפורמות, בתקווה שהגושפנקא שהן יקבלו מהמדינה לפעילותן תגדיל את אמון הציבור ותביא לגידול משמעותי בפעילותן.

כרגע ישנו גוף אחד שנמצא בבעלות מלאה של משקיע מוסדי, גוף נוסף בבעלות חלקית של מוסדי ועוד מספר גופים עצמאיים. סביר להניח כי עוד נראה שינויים רבים במודלים של הפעילות של הגופים הללו בשנים הקרובות, וכי הפיכת eLoan לזרוע ההלוואות של מיטב דש היא רק הצעד הראשון.