התרגיל הצבאי הענק של רוסיה שמדאיג את נאט"ו

אלפי חיילים רוסים, לצד כלי טיס ומשוריינים, יזרמו לאדמת בלארוס כחלק מתמרון נרחב שלטענת מוסקבה הוא "הגנתי בלבד" ■ עם זאת, בנאט"ו חוששים שפוטין מסווה את התרגיל לצורך הזרמת כוחות - שיארבו לברית וימתינו ליום פקודה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

לא צריך הרבה כדי לפרוט על העצבים הרגישים של מדינות מזרח אירופה מפני שכנתם הענקית ממזרח, אך התרגיל הצבאי הגדול שתקיים מחר (ה') רוסיה על אדמת בלארוס מעמיד בדריכות שיא אותן ואת נאט"ו, לנוכח פעולותיה של מוסקבה באזור בשנים האחרונות, במיוחד באוקראינה.

"זאפאד (מערב) 17" יתרגל פלישה של מדינה זרה לשטחה של בלארוס, המסתמכת רבות על רוסיה, גם לאחר התפרקות ברית-המועצות. התרגיל, המתקיים מדי 4 שנים (בתקופת המלחמה הקרה הוא היה שנתי), ייערך גם במערב רוסיה וכן במובלעת הרוסית קלינינגרד שגובלת בפולין ובליטא.

הפעם, חוששים בנאט"ו, יהיה זה תרגיל בסדר גדול שלא נראה עשרות שנים וכזה שמטרתו האמיתית היא להותיר כוחות רוסיים בשטחה של המדינה הנשלטת על-ידי הדיקטטור האחרון של אירופה.

באופן רשמי, מספר הכוחות בתרגיל, שיחל מחר ויסתיים כעבור שבוע, לא יעלה על 13 אלף איש - רף שמעבר לו מחויבת רוסיה במסגרת אמנות בינלאומיות לאפשר פיקוח של משקיפים זרים - ויחברו למאות כלי טיס, כלי רכב משוריינים וטנקים.

מתחת לפני השטח, חוששים במערב, מתכנן הנשיא ולדימיר פוטין להזרים עוד עשרות אלפי חיילים, שיפוצלו לכמה קבוצות, ואלה יעבו את החזית המערבית עם נאט"ו באופן רדום. 

במינסק הבהירו כי כל החיילים הרוסים ישובו לארצם לאחר תום התרגיל, וגם במוסקבה דחו בתוקף את ההערכות במערב. למרות זאת, קשה להאשים את מי שמתקשה להאמין לקרמלין לנוכח התנהלותו בשנים האחרונות. בגרמניה, למשל, סבורים כי רוסיה מתכננת לשלוח 100 אלף חיילים.