לא כדאי לעשירים לבנות על ההבטחה של טראמפ

בניגוד לתוכנית של הממשל, נשיא ארה"ב רומז כעת כי רפורמת המסים שלו לא תכלול את הפחתת מס לעשירים ■ טראמפ: "העשירים יישארו במידה רבה היכן שהם היום"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רמז אתמול שההצעה המתגבשת לרפורמה במס של הרפובליקנים לא תפחית מסים לעשירים. להיפך, יתכן שהמסים על העשירים יעלו - הבטחה שסותרת לכאורה את התוכנית שעליה הודיעו הממשל שלו ומנהיגי הרפובליקנים בקונגרס.

טראמפ אמר לפני פגישה עם קבוצת חברי קונגרס משתי המפלגות כי הוא צופה שעשירים אמריקאים "לא ירוויחו כלל" מן הרפורמה הכוללת במס אותה הוא מעוניין להעביר בקונגרס, לטובת יצירת מקומות עבודה חדשים וסיוע למשלם המסים מהמעמד הבינוני.

"העשירים יישארו במידה רבה היכן שהם היום", אמר טראמפ. "אם נוכל לעשות את זה, זה יהיה נחמד. אם הם יצטרכו לשלם יותר, הם ישלמו יותר".

מנהיגי הרפובליקנים, שמקווים להעביר את רפורמות המס עד תום 2017, אותתו שהם יפרסמו מסגרת מפורטת יותר ליוזמת המס בשבוע האחרון של ספטמבר. במשך חודשים, ראשי הרפובליקנים בקונגרס דנים בינם ובין עצמם ועם הבית הלבן מאחורי הקלעים ברפורמת המס, והתבטאויותיהם הפומביות היו מעורפלות. ההודעה המתקרבת על פרטי הרפורמה העלתה את המתחים בתוך המפלגה בין נציגי תעשיות ומגזרים שונים, אזורים גאוגרפיים שונים וסיעות שונות במפלגה הרפובליקנית.

מה עומד לקרות? קשה לדעת. אם טראמפ עומד על כך שעשירים לא ייהנו כלל משינויי קוד המס - הרי שהדיון על הרפורמה ישתנה מיסודו. מצד שני, הנשיא האמריקאי כבר השמיע דברים דומים בעבר מבלי לשנות את ליבת הצעות המס שלו. באפריל, למשל, הבית הלבן הודיע על הפחתת שיעורי המס הגבוהים ביותר.

הודעות סותרות

ההודעות הסותרת של הבית הלבן וטראמפ מדגימות את הקשיים הרחבים של הבית הלבן ומנהיגי הקונגרס בניסיון לאחד מגוון רחב של אינטרסים בנושא המס, גם בתוך המפלגה הרפובליקנית. חלק מהדמוקרטים הגיבו בלגלוג על דברי טראמפ אתמול. הסנטור רון וויידר ממדינת אורגון צייץ בטוויטר ש"בוודאי, ובשנה הבאה אני אשחק ב-NBA", בתגובה לאי הפחתת המסים לעשירים, לכאורה.

הרפובליקנים, כולל טראמפ, דיברו ועדיין מדברים על ביטול מס הירושה, ביטול מס המינימום, הורדת מיסוי על רווחי הון ודיבידנדים, הורדת מיסוי על חברות ועל יחידים. הצעות כאלה נוטות להיטיב עם משקי הבית בעלי ההכנסה הגבוהה, וקשה ליישב אותן עם ההתבטאויות של טראמפ אתמול.

הרפובליקנים רוצים לבטל גם את ניכוי המסים המקומיים (מדינה ועיר/מחוז) מחשבון מס ההכנסה - הצעה שתפגע באלפיון העליון של הנישומים. אך זו בערך ההצעה היחידה שהוצגה שפוגעת במשקי הבית העשירים, או המאיון העליון של האוכלוסייה.

הרפובליקנים טוענים שקיצוצי המס לעסקים להשקעות חיוניים כדי להמריץ את הכלכלה, וכי התמקדות במניעת הפחתות מס למאיון העליון תשנה את האג'נדה הזו בצורה דרסטית. "המטרה שלי היא להנמיך את המס לכל אמריקאי במידת האפשר, לסייע להם לשמר על חלק גדול יותר ממה שהרוויחו, ולעודד אותם להשקיע מחדש את כספיהם בכלכלה המקומית", אמר קווין בריידי, יו"ר ועדת התקציבים בבית הנבחרים, רפובליקני מטקסס, אחרי דבריו של טראמפ.

בריידי פירט אתמול את לוח הזמנים של החקיקה המתוכננת: הרפובליקנים מקווים להשלים את תהליך אישור התקציב - תנאי מוקדם להצעת חוק מס מהירה שתעבור בסנאט ללא צורך בקולות הדמוקרטים - עד מחצית אוקטובר. יו"ר ביית הנבחרים פול ראיין הביע אתמול ביטחון שהתהליך יושלם עד תום השנה.

הרפובליקנים לא יוכלו להרשות לעצמם לסבול מאופוזיציה פנימית להצעות המס שלהם, מפני שהם לא צפויים לקבל תמיכה רבה מהדמוקרטים, אם בכלל, בהצעות שנחשבות מוטות לטובת משקי הבית העשירים והעסקים. לכן, הסכם על מה והיכן יקוצץ ברפורמת המס יהיה מאתגר מיוחד עבור הסנאט, שבו מחזיקים הרפובליקנים רק ב-52 מושבים.