למה ביקש שר האוצר האמריקאי מטוס צבאי לירח הדבש שלו?

סטיבן מנוצ'ין נימק כי לטיול הזוגי באירופה נדרש "מטוס עם תקשורת מאובטחת"

סטיבן מנוצ'ין ולואיז לינטון / צילום: רויטרס
סטיבן מנוצ'ין ולואיז לינטון / צילום: רויטרס

שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין ביקש להשתמש במטוס צבאי, שיוביל אותו ואת רעייתו לסיור ירח דבש באירופה לאחר החתונה הנוצצת ביוני. עם זאת, לפי דובר האוצר האמריקאי - מאוחר יותר חזר בו מנוצי'ן מהבקשה.

מנוצ'ין ביקש את השימוש במטוס סילון ממשלתי כדי לטוס עם רעייתו, השחקנית ממוצא סקוטי לואיז לינטון, למולדתה, לצרפת ולאיטליה, דיווחו לראשונה חדשות ABC. הבקשה גררה בדיקה של המפקח הכללי באוצר האמריקני, ש"בודק כל בקשה לשימוש במטוס ממשלתי", לפי דובר המשרד. מאוחר יותר אכן התבררו הפרטים: האוצר מסר שמנוצ'ין, בנקאי לשעבר בגולדמן זקס ומממן הפקות הוליוודיות, העלה את הבקשה למטוס צבאי מפני שהוא חבר במועצת הביטחון הלאומי, מעורב ישירות בנושאי ביטחון וזקוק לתקשורת מאובטחת בנסיעותיו.

"חיוני שתהיה לו גישה לתקשורת מאובטחת, והנוהג שלנו הוא לשקול מגוון רחב של אופציות כדי להבטיח שיש את היכולות הללו במהלך נסיעותיו, כולל שימוש אפשרי במטוס קרב", מסר דובר האוצר. הוא הוסיף שהמשרד משך את בקשתו אחרי שנמצאה אופציה אחרת לתקשורה בטוחה.

זו הפעם השנייה שנסיעה של מנוצ'ין נבדקת. המפקח הכללי (מבקר הפנים) בודק גם נסיעה של השר במטוס ממשלתי עם אישתו בחודש שעבר ללואיוויל, קנטקי, שם השתתף מנוצ'ין באירוע עם מנהיג הרוב בסנט, מיץ' מקונל, וביקר בפורט נוקס. ארגון מעקב ממשלתי העלה את השאלה אם השר ורעייתו התכוונו להשתמש במטוס כדי לצפות בליקוי החמה שהיה אז, ומנוצ'ין דחה את הטענה הזו בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל".

הנסיעה ההיא קיבלה תשומת-לב יוצאת דופן לאחר שלואיז לינטון, אשתו הטרייה של השר, הציגה תצלום שלה ושל בעלה באינסטגרם כשהם יוצאים מן המטוס, כשהיא לבושה בבגד מעצבים. אחר כך היא הגיבה בחריפות לפרשן שמתח ביקורת על התצלום. מאוחר יותר היא התנצלה על העלאת התצלום, ועל תגובתה, שהיא הגדירה כ"לא ראויה ומאוד לא רגישה". במשרד האוצר אמרו אז כי בני הזוג יחזירו לממשל את הוצאות נסיעתה של לינטון.

עוזרים לשרי אוצר קודמים בממשל מסרו שנדיר להשתמש במטוסים ממשלתיים לטיסות פנים בארה"ב, כפי שמנצ'ין עשה בנסיעתו לקנטקי.