האוצר יבטל את המכס על מוצרי תינוקות, משקפיים ועדשות

כיום עומד המכס על מוצרי תינוקות (למעט מנשאים) וכן על מסגרות למשקפיים ועדשות מגע על כ-12% ■ האוצר תכנן שהתקנות ייכנס לתוקף תוך כמה ימים, אך רשות המסים פרסמה קול קורא להערות הציבור ועיכבה זאת לפחות בחודש

אחרי ביטול מס הקנייה על מכשירי הסלולר וביטול המכס על נעלי ספורט מגיע תור מוצרי התינוקות ומוצרי האופטיקה (מסגרות משקפיים ועדשות מגע): תקנות ביטול המכסים, עליהן חתם משרד האוצר, ימתינו עד לסיום מועד קול קורא שפרסמה רשות המסים בעקבות התקנות.

לפיכך הציבור מוזמן להעביר הערות בנוגע למתווה התוכנית עד 26.10.17. לאחר בחינת המסקנות צפויות התקנות להיכנס לתוקף, ולפי האוצר הן יהיו תקפות עד 31.12.18.

נציין כי האוצר תכנן שהתקנות ייכנס לתוקף תוך כמה ימים, אך רשות המסים, שכאמור פרסמה היום (א') קול קורא להערות הציבור, עיכבה זאת לפחות בחודש. 

ביטול מכס בגובה 12%

במקרה שלא יהיו שינוים, מדובר בביטול שיעור המכס בגובה של 12% על בקבוקים ומוצצים, על כיסאות אוכל לתינוק, על הליכון ונדנדה. עוד יבוטל שיעור המכס בגובה של 6% על מנשאים לתינוקות.

מסתמן כי ביטול המכסים כאמור יחליפו את הבטחת האוצר לבטל את שיעור המכס בגובה של 6% על בגדי תינוקות - מהלך עליו הכריז האוצר בחודש מאי האחרון, אולם ככל הנראה לא יבשיל לאור הקושי לחשב את מדרגות הפטור לבגדי התינוקות (בהתייחס לתחשיב מידת הבגד).

עוד מתבשרים היום גם מרכיבי המשקפיים או עדשות המגע כי בקרוב הם ישלמו פחות - זאת לאור ביטול המכס בשיעור של 12% על עדשות ומסגרות למשקפיים.

בהקשר זה נציין כי על מסגרות משקפיים גוזרות הרשתות רווחיות עצומה ביחס למחיר המוצר המקורי, ובעבר גורם בענף אמר ל"גלובס" כי התחשיב הוא לפחות של פי עשרה ממחיר הקרן ועד המחיר בפועל על המדף.

ענף המשקפיים חווה משיכה מטה של המחירים עם כניסת רשתות מוזלות (דוגמת קרולינה למקה) ויבוא מקביל של מותגים בינלאומיים (למשל בסניפי סופר פארם), לצד פריחה של מותגים פרטיים במחיר מוזל במרבית הרשתות.

ביטול המיסוי והמכסים כאמור הם חלק מתוכנית "נטו משפחה" של האוצר משה כחלון, שכללה גם קביעת מחיר מרבי לצהרונים בגני הילדים ובבתי הספר. ביטול המכס על מוצרי התינוקות שברשימה יגרע מהמדינה הכנסות של כ-26 מיליון שקל, בהסתמך על נתוני המכס נכון לשנת 2016, כשביטול המכס עבור עדשות מגע ומשקפיים יגרע מהמדינה הכנסה שנתית של יותר מ-18 מיליון שקל. 

מחירים גבוהים ביחס לאירופה ולארה"ב

ההוצאה המשפחתית על גידול תינוקות מסתכמת באלפי שקלים בשנה וכוללת ציוד, מזון, הלבשה ועוד. ענף מוצרי התינוקות בישראל מגלגל כ-1.5 מיליארד שקל (נכון לשנת 2014, לא כולל חנויות בגדי תינוקות וללא מזון ומוצרי פארמה לתינוקות שנמכרים ברשתות הפארם וברשתות השיווק) - כך עולה מסקירה ענפית של דן אנד ברדסטריט.

לפי הסקירה, בענף פועלות כ-300 חנויות, כשלרשת שילב יש שליטה מבחינה מספר הסניפים.

בסקירה מודגש כי מחירי מוצרי התינוקות בישראל גבוהים ביחס לאירופה ולארה"ב בעשרות אחוזים, "על רקע ריבוי הידיים בשרשרת האספקה" (עיקר המרווח העודף מתחלק בין היבואנים למשווקים, לצד עלויות נוספות של מסים ושל קבלת תקנים ישראלים למוצרים מטעם מכון התקנים הישראלי).

עוד צוין בדוח כי רמת הרווחיות הגולמית בקרב הרשתות הגדולות עומדת על כ-30% לגבי רוב המוצרים ויכולה אף להגיע לרמה של 40%-45% בקרב מוצרים מסוימים, למשל עגלות וכיסאות בטיחות (קטגוריה תחרותית פחות); וכי למרות ההאצה בקניות המקוונות, להערכת D&B ההיקפים בענף מוצרי התינוקות נמוכים יחסית, לאור הצורך לחוש ולראות את המוצרים לפני הקנייה. הזמנות מאתרים בינלאומיים בתחום מוצרי התינוקות כוללות בעיקר ביגוד וצעצועים. 

המחירים יירדו?

כיצד המהלך ישפיע על שורת המחיר? השחקנים בענף מוצרי התינוקות, בהם סופר-פארם למשל, מיהרו להכריז כי כל הקלה במכסים על מוצרי התינוקות תגולגל אל הצרכנים. חני טרנר, בעלים ומנכ"לית חברת "הנסיך הקטן", יבואנית מוצרי תינוקות וצעצועים (ובהם מותג "טומי טיפי"), הוסיפה כי בכדי להביא להוזלה משמעותית יותר בענף, יש לטפל בעלות הגבוהה של בדיקות מכון התקנים.

עם זאת, היא ציינה כי המוצרים שהיא מייבאת יוזלו בהתאם, אולם זה יקרה רק בינואר 2018, "לכשנסיים את מלאי המוצרים שכבר שולם עליהם מכס" - אלא שהניסיון מוכיח כי אי-אפשר להשהות את ההנחות: במאי האחרון כאמור, בפעולה "מהרגע להרגע", ביטל האוצר את מס הקנייה בשיעור של 15% על מכשירי הטלפון סלולריים.

התוצאה הייתה הוזלה מיידית של מאות שקלים על דגמי סמארטפונים שונים, אלא שאז הלינו המשווקים והיבואנים כי הפחתת המחיר הייתה מאולצת ואף כרוכה בהפסדים, משום שדובר היה על מלאים שנרכשו מבעוד מועד, ועליהם שולם מס הקנייה האמור.

מבחינת הצרכנים כל הפחתה כזו היא מבורכת - בדרך אל הוזלת המוצרים וצמצום הפערים מול המחירים בחו"ל, שהיום נגישים יותר מתמיד.