שאיפות הצמיחה הבלתי נגמרות של אמזון גדולות על סיאטל

ענקית הקמעונאות תדלקה את שוק העבודה ושוק הנדל"ן בעיר, וכעת יוצאת להקים מטה נוסף בעיר אחרת כדי לגייס מתכנתים ביתר קלות ■ על הפרק: בוסטון, שיקגו, דאלאס, אטלנטה ומיניאפוליס

מטה אמזון בסיאטל / צילום: דיוויד ריידר, בלומברג
מטה אמזון בסיאטל / צילום: דיוויד ריידר, בלומברג

אמזון, ענקית הקמעונאית שבסיסה בסיאטל, מתכננת לבנות משרדים ראשיים נוספים במיקום אחר בצפון אמריקה - והסיבה העיקרית לכך היא הצורך של החברה לגייס עוד אלפי מפתחי תוכנה. קרוב לוודאי שיהיה זול וקל יותר לעשות זאת בעיר אחרת מאשר סיאטל, שבה תרמה צמיחתה של אמזון לנסיקה בעלויות העבודה והנדל"ן ובמקביל להיווצרות מחסור בשטחי משרד, לדברי מומחים.

בסיאטל, המשמשת כבסיסה של אמזון כבר יותר מעשרים שנה, פתחה הקמעונאית בנייני משרדים חדשים עבור עובדיה, שמספרם צומח במהירות, וכעת כבר עולה על 40 אלף. אך לאחרונה הודיעה אמזון שהיא מחפשת קמפוס חדש שיאכלס בסופו של דבר 50 אלף עובדים נוספים.

סיאטל "פשוט אינה מספיק גדולה כדי שהם יוכלו להכפיל את נוכחותם", אמר כריסטופר ב. ליינברגר, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, ועמית במכון ברוקינגס. ליינברגר מתמחה בשימוש בקרקע.

אמזון אחראית ליותר ממחצית השטחים המשרדיים שנוצרו בסיאטל ב-18 החודשים האחרונים, ושיעור הנדל"ן המסחרי הריק בעיר כבר נמוך מהממוצע הארצי, לדברי חברת הנדל"ן המסחרי קוליירס אינטרנשיונל (Colliers International). שיעור האבטלה במחוז נמוך מהממוצע הארצי, על פי הנתונים הזמינים האחרונים. מ-2007 העפילו מחירי הדיור בסיאטל ב-47% לממוצע של 667,488 דולר, על פי מדד עלויות המחיה של המועצה לחקר הקהילה ולחקר כלכלי (Council for Community and Economic Research).

גישה טובה לתחבורה ולאוניברסיטאות

ענקית הקמעונאות אמרה כי משרדיה הראשיים הבאים יהיו ממוקמים במרחק הליכה ממרכז תחבורה, עם גישה טובה לכוח עבודה משכיל ולאוניברסיטאות. מתחם שני של משרדים ראשיים גם יעניק לאמזון הזדמנות להרחיב את עוצמתה הכלכלית ואת מספר תומכיה הפוליטיים. ההצעות יתקבלו בחודש הבא, לדברי אמזון. "כשחושבים עד כמה עמוק צריך שוק עבודה להיות כדי לאייש כל כך הרבה משרות, מדובר במגבלה הרבה יותר רצינית מנדל"ן", אמר דילן טיילור, נשיא וסמנכ"ל תפעול בקוליירס.זוהי אחת הסיבות לכך שכמה ענקיות טכנולוגיה, כולל פייסבוק ומיקרוסופט, פותחות משרדי לוויין הרחק מבסיס הבית שלהן, במטרה למצוא עובדים מוכשרים נוספים. גוגל של אלפאבית וגם אפל מחזיקות משרדים בסיאטל כדי להתחרות באמזון על שכירת עובדים.

"כל הצמיחה הזאת שנרשמה לאחרונה במקומות העבודה - שזה דבר נפלא - מוכיחה לנו עד כמה אנחנו מפגרים מאחור" בתחומים כמו דיור ותחבורה ציבורית, אומר ג'ון שולס, מנכ"ל איגוד האזור המסחרי של סיאטל (Downtown Seattle Association).

בנוסף לכך, שוכרות גם תעשיות אחרות, כגון בנקאות וקמעונות, מספר רב יותר של מפתחי תוכנה, לדברי ויוק רביסנקר, מנכ"ל HackerBank, חברת סטארט-אפ העוסקת בגיוס מפתחים. "יש כל כך הרבה מדינות אחרות שבהן יש אנשים מוכשרים", ציין רביסנקר. ופעילות המפתחים מהירת הצמיחה ביותר היא בהוואי, קולורדו, וירג'יניה ומרילנד.

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס הקים את החברה בגראז' בקרבת סיאטל ב-1994. 33 הבניינים של אמזון בעיר מהווים כעת על פי הערכה 10% מסך הנדל"ן המסחרי באזור העסקים של העיר, לדברי ליינברגר, ותופסים 8 מיליון רגל רבועה. בניין הדגל החדש של אמזון מכונה Day 1, בהשראת מנטרת "stay fresh" של בזוס. בשמיים נראים מנופים רבים, ובמהלך היום מציפים עובדי אמזון את המסעדות והחנויות באזור.

אמזון "תרמה משמעותית באופן עקיף לעליית מחירי הדיור ודמי השכירות שמזינה צינור פיתוח דיור אקטיבי", נאמר בדוח של S&P Global Ratings. זהו הישג שאמזון עשויה לשכפל גם במיקומה החדש.

ערים ומדינות, כולל פילדלפיה ומינסוטה, כבר מציעות אתרים עבור משרדיה החדשים של אמזון. מומחי נדל"ן ובחירת מיקום חושבים שלאזורים מטרופוליניים כמו בוסטון, שיקגו, דאלאס, אטלנטה ומיניאפוליס, יש הסיכויים הטובים ביותר על בסיס הקריטריונים שהתוותה אמזון.

לאמזון כבר יש משרדים אזוריים ברחבי ארה"ב, וכמה מהם עשויים להיות אתרים אטרקטיביים למשרדים הראשיים החדשים. כיום מעסיקה אמזון יותר מ-200 אלף עובדים בארה"ב, ו-130 אלף מהם עובדים במחסני החברה. לאחרונה הגדילה אמזון את מספר עובדיה ב-87 אלף עובדים נוספים, בעיקר בארה"ב, באמצעות רכישת Whole Foods, הפועלת מאוסטין, טקסס.

בהזמנתה להצעות ציינה אמזון כי מקומות העבודה שהיא יוצרת עשויים לשאת תגמול שנתי ממוצע של יותר מ-100 אלף דולר, למרות שהשכר הממוצע משתנה בהתאם למיקום הסופי.עם זאת, עשוי המיקום החדש להנמיך את עלויות אמזון באופן רוחבי הודות לתמריצים ממשלתיים, גישה טובה יותר לעובדים מוכשרים ויוקר מחיר סביר, לדברי סופיה דרמיסי, פרופסור לעיצוב ותכנון אורבני באוניברסיטת וושינגטון. אך "הצבת 50 אלף עובדים אינה משימה קלה, אפילו בעיר גדולה", ציינה הפרופסור.

יוקר המחיה משחק תפקיד בבחירת המקום שאליו תעבור אמזון, ואחת הסיבות לכך היא שזה עשוי לחסוך לחברה כסף - ערך ליבה של אמזון מאז היווסדה. סיאטל מדורגת כעת במקום התשיעי במונחי יוקר המחיה בארה"ב, והיא חולקת דירוג זה עם סן דייגו, על פי מדד יוקר המחיה. פירושו של דבר הוא משכורות גבוהות יותר. זוהי הזדמנות לתשואות פוטנציאליות גבוהות, בכפוף להיקף התמריצים שיציעו הממשלות.

אמזון מתכננת להשקיע באתרה החדש 5 מיליארד דולר על פני כעשרים שנה. כמו כן מדווחת אמזון כי המעבר לאזור המסחרי של סיאטל, שהחל ב-2010, הניב השקעות נוספות בסך 38 מיליארד דולר בעיר. ההצעות יוגשו ב-19 באוקטובר. אמזון מתכננת לבחור את האתר החדש בשנה הבאה, ולאחר מכן לפתוח מרחב משרדי חדש של יותר מ-500 אלף רגל רבועה ב-2019, על פי הפרטים בהזמנתה להציע הצעות.