"נקמת דם ילד קטן"

ההחלטה לשחרר את צבי גור, רוצח הילד אורון ירדן, היא מקוממת, מסוכנת ולא ראויה 

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

על צבי גור נגזרו 45 שנות מאסר בגין חטיפה ורצח של הילד אורון ירדן בן השמונה. גור ריצה כבר 37 שנים. עכשיו החליטה ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט להוריד 8 שנים מעונשו ולשחררו מיד. ההחלטה נראית כל-כך מקוממת, מסוכנת ולא ראויה, שהלכתי קודם כל לבדוק מי זאת הוועדה.

ועדה משבשת

בכל ועדת שחרורים יושבים 4 חברים, ביניהם שופט, נציגי ציבור וקצין שב"ס. זה קבוע בחוק. רק השופט הוא בעל השכלה וידע משפטיים. האחרים - לך תדע מי הם, מה הם יודעים, את מה ואת מי הם מייצגים. למרות זאת, הם מקבלים סמכויות הנתונות לשופטים מוסמכים, כאלה שוועדות מינויים בוחרים בהם לאחר בדיקת כישוריהם ומזגם השיפוטי.

כתבתי זאת בעבר, ואני כותב שוב: זה מצב של שיבוש החלטות משפטיות. כאשר שרת המשפטים איילת שקד תמצא קצת זמן בין מלחמותיה המגוחכות נגד שופטי העליון - כדאי שתיתן את דעתה על כך.

רק בן 70

אחיו של אורון, רועי, כתב ליועץ המשפטי שהוא "מבקש ומתחנן שתתנגד לשחרור המוקדם. חשוב לי לומר שהאיש הזה מסוכן לציבור - הוא איש חולה, פסיכופת, ואם ישוחרר, יש חשש אמיתי שיפגע בילד או מבוגר ויבצע פשע כמו שביצע בעבר".

איך יכולה הוועדה לדעת או אפילו להניח שרועי טועה? טוענים שגור היה "אסיר למופת". מה זה אומר? זה שהוא היה ממושמע, ניקה היטב את השירותים, לא חטף אף ילד או מבוגר? זה אומר שלא יחזור על מעשיו? האיש בן 70. רק בן 70. בריאותו טובה. בהחלט יש בכוחו לחזור אל דרך הפשע.

להחזיר אותו לרחוב זה זלזול בחייהם של אזרחים, קטנים וגדולים.

אנטישמיות וכסף

אבל גם אם גור לא יחזור על מעשיו: "נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן" - כתב חיים נחמן ביאליק ב"על השחיטה". אמנם הוא כתב זאת על ילדים שנרצחו בפוגרומים בקישינב בתחילת המאה הקודמת, אבל זה נכון גם היום, נכון תמיד.

ומה עם יגאל עמיר?

אויגאל עמיר, רוצחו של יצחק רבין. יש אומרים שדבר לא ישווה לפשע המתועב שלו, ולכן עליו להישאר בכלא כל ימיו.

פשע נורא? בהחלט, איום ונורא. אבל לעמיר הייתה מטרה - מטורפת, משוגעת, שמנהיגיו ורבניו הכניסו לראשו המופרע. בהחלט ראוי שלא ישוחרר אף פעם. וגור? כן, גם לו הייתה מטרה. דמי כופר. כסף. והוא כן יזכה להקלה בעונש? למה? איפה ההיגיון, המוסרי והחוקתי?

שחרורו המוקדם של גור משמעותו אחת: ביזוי החוק וזכרו של אורון ירדן. הפרקליטות צריכה לערער. היא חייבת.