פרשת הצ'קים לשוק האפור בנמל אשדוד: היקף ההסתרה נחשף

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", חברת נמל אשדוד פנתה למשטרה רק כשהבינה שאין דרך אחרת לבטל את ההמחאות שהתגלגלו לשוק האפור, שמספרן דו-ספרתי

 איציק בלומנטל / צילום: איל יצהר
איציק בלומנטל / צילום: איל יצהר

יום לאחר חשיפת "גלובס" את סיפור הצ'קים של נמל אשדוד שהתגלגלו אל השוק האפור, מתברר כי הנהלת החברה הסתירה את הפרשה לא רק מרשות החברות הממשלתיות אלא גם מהדירקטוריון, בראשות אורנה הוזמן-בכור. "משהובא עכשיו הנושא לידיעת הדירקטוריון, שלא היה מודע אליו, הוא מתכוון לערוך דיון דחוף ולטפל בעניין לעומקו", נמסר לאחר הפרסום אמש (א').

הוזמן-בכור העדיפה שלא להתראיין בעניין, אולם גורמים בסביבתה מסרו כי "ההודעה מדברת בעד עצמה".

ל"גלובס" נודע עוד כי מספר הצ'קים שהגיעו אל השוק האפור הוא דו-ספרתי, וזאת בניגוד גמור לטענת מנכ"ל הנמל יצחק בלומנטל כי מדובר בצ'ק אחד בודד. מהמידע עולה גם כי הנהלת החברה לא מיהרה להתלונן במשטרה, אלא עשתה זאת רק לאחר שהבינה כי זו הדרך היחידה למנוע את פירעון הצ'קים, בסך מאות אלפי שקלים.

כפי שחשפנו אתמול, משטרת ישראל חוקרת בימים האחרונים איך התגלגלו הצ'קים מהנמל אל השוק האפור, ואם דווקא מי שהגיש את אחת התלונות בעניין מעורב בעצמו בפרשה על רקע חובות שצבר לכאורה.

מדובר באשר אוחיון, מזכיר ועד מנהלי העבודה ומקורבו של המנכ"ל בלומנטל. אוחיון משמש גם כמזכיר סניף מפלגת העבודה באשדוד ואחד מתומכיה הבולטים של ח"כ שלי יחימוביץ', בין היתר בבחירות האחרונות לראשות ההסתדרות.

אוחיון החזיק ברשות ובסמכות פנקס צ'קים של קופה פנימית המנוהלת על-ידי ההנהלה ושמה "הקופה לערבות הדדית". בעקבות תנועות חריגות שזוהו בקופה, טען אוחיון כי כמה צ'קים שהיו ברשותו אבדו או נגנבו.

לא פעם ראשונה

בדיקת "גלובס" העלתה כי זו לא הפעם הראשונה שאוחיון טוען כי נגנבו צ'קים שהיו ברשותו, ונעשה בהם שימוש לרעה. שמו של אוחיון מופיע בתיק הוצאה לפועל, במסגרתו נתבע אוחיון על-ידי חברת מ.ח.ב מימון חוץ והשקעות.

בתצהיר שהגיש לבית משפט השלום באשדוד, טען אוחיון כי החתימה שמופיעה על גב הצ'קים אינה שלו, אולם בדיון מאוחר יותר הודה כי אכן מדובר בחתימתו.

"בעדותו הציג המבקש גרסה חדשה, מופרכת על פניה, שלפיה הוא הכין את הצ'קים מראש, כולל את הפרטים (לרבות סכומים מדויקים שנרשמו בצ'קים וכן תאריכי פירעון עתידיים), וכן הוסיף עליהם את חתימתו, כדי לעשות בהם שימוש מאוחר יותר - אך הצ'קים נעלמו, והוא אינו יודע כיצד", כתב השופט גיל דניאל בחודש יוני האחרון, כשנימק מדוע הוא דוחה את הבקשה של אוחיון לבטל את ההחלטה שמבטלת את התנגדותו בתיק.

עוד כתב השופט: "מדובר בגרסה נעדרת כל היגיון, אשר סותרת חלקים אחרים בתצהיר ובעדות המבקש, ואשר אינה עולה בקנה אחד עם יתר הראיות שהובאו בפני בית המשפט, כגון ביצוע ניכיון צ'קים קודמים של המבקשים אצל המשיבה. ברור היה כי המבקש אינו מגלה בעדותו את כל העובדות הנוגעות להעברת הצ'קים. מעדותו עלה כי ככל הנראה הוא מבקש לכסות על פעולות של אחרים, המוכרים לו ומעורבים בהעברת הצ'קים ובהמשך במתן ההוראה לחילול הצ'קים והיעדר פירעונם בידי המשיבה האוחזת בהם לאחר ששילמה תמורתם במלואה".

אוחיון עצמו הבהיר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי אין לו כל מעורבות עם גורמים בשוק האפור. ביחס לטענות כי נקלע לחובות, וכי הוא מוכר בימים אלה את ביתו, מסר אוחיון: "הכול בסדר אצלי, ואני מנוע מלהתייחס לזה יותר בגלל החקירה".

ההסתדרות עוקבת

אחרי שרשות החברות מסרה אתמול כי ביקשה מהנהלת הנמל הבהרות, בהסתדרות הכללית מסרו היום (ב') ל"גלובס": למיטב הבנתנו, הנושא נמצא בבדיקת המשטרה. תגובתנו בעניין תתאפשר רק לאחר קבלת הממצאים שיעלו מחקירתה".

בהנהלת נמל אשדוד מסרו: "הנהלת החברה, בראשות המנכ״ל יצחק בלומנטל, פעלה בנושא ההמחאות שאבדו, ועלה החשש שהגיעו לידיים לא מוסמכות, במהירות ובנחישות. בזכות התלונות שהוגשו למשטרה על ידי החברה הצלחנו למנוע הוצאת כספים מקופת החברה. מטרתו של הניסיון להציג את הקשר בין מנכ״ל החברה לעובד אשר אוחיון כ'חברי וקרוב' נעשה במטרה אחת ברורה לפגוע במר בלומנטל, וזאת בשעה שהוא פעל ללא דופי, ובהתאם למצופה, באירוע מסוג זה".