בכירים בממשל טראמפ: ארה"ב עשויה להישאר בהסכמי האקלים

שר האוצר של טראמפ והיועץ לביטחון לאומי אמרו אתמול כי הנשיא מוכן לעבוד עם שותפות בהסכם פריז כדי לגבש תנאים שיהיו הוגנים ומאוזנים כלפי האמריקאים ■ ביוני מימש טראמפ את הבטחת הבחירות שלו כשהכריז קצרות: "אנחנו יוצאים"

טראמפ וטילרסון /  צילום: רויטרס
טראמפ וטילרסון / צילום: רויטרס

ארה"ב עשויה להישאר בהסכם האקלים של פריז בתנאים הנכונים, אמר אתמול (א') שר החוץ האמריקאי רקס טילרסון, ואותת בכך על שינוי נימה מצד ממשל טראמפ, שהרגיז את בעלות בריתה של ארה"ב בהחלטתו לפרוש מן ההסכם.

הנשיא דונלד טראמפ מוכן לעבוד עם שותפות בהסכם פריז אם ארה"ב תוכל לגבש סדרת תנאים שיהיו הוגנים ומאוזנים כלפי האמריקאים, אמר טילרסון בתוכנית "מול פני האומה" ברשת CBS.

לשאלה אם יש סיכוי שארה"ב תישאר בהסכם, טילרסון השיב "אני חושב שבתנאים הנכונים".

"הנשיא אמר שהוא פתוח לאיתור של אותם התנאים שבהם אנחנו יכולים להיות מעורבים עם אחרים במה שכולנו מסכימים שהוא עניין מאתגר", אמר טילרסון.

היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ה. אר. מקמסטר, דיבר בנימה דומה בראיונות טלוויזיה אתמול, שבהם הוא אמר שטראמפ היה תמיד מוכן לשקול שינויים באמנת האקלים.

"הוא הותיר את הדלת פתוחה לכניסה מחדש להסכם בנקודה מאוחרת יותר, אם תהיה עסקה טובה יותר לארה"ב", אמר מקמסטר בתוכנית "השבוע" של ABC. "אם יהיה הסכם שייטיב עם העם האמריקני, בהחלט".

ההסכם, שהושג על ידי כמעט 200 מדינות ב-2015, אמור להגביל את ההתחממות העולמית לשתי מעלות צלזיוס לכל היותר בשנת 2100, בעיקר דרך התחייבויות לצמצם את פליטת הפחמן הדו-חמצני וגזי חממה אחרים שנוצרים משריפת דלק רגיל לסוגיו.

הנשיא הרפובליקאי מימש את הבטחת קמפיין הבחירות שלו לפרוש מהסכם פריז ביוני השנה, כשהוא הכריז קצרות: "אנחנו יוצאים". טראמפ טען שההסכם יפגע בכלכלת ארה"ב ובריבונות הלאומית שלה. ההחלטה גררה תגובות כעס וגינויים ממנהיגים בעולם.

  מה הוחלט
  מה הוחלט

הליך הפרישה מהסכם פריז נמשך ארבע שנים, ולכן ארה"ב תהיה צד להסכם עד יומיים אחרי תום הכהונה הראשונה של טראמפ כנשיא.

פקידים אמריקאים השתתפו שלשום (שבת) בכנס שרים מיותר מ-30 מדינות שחתמו על הסכם פריז.

טילרסון אמר שגארי קוהן, היועץ הכלכלי הבכיר לטראמפ, מרכז את הטיפול בנושא. "אני חושב שהתוכנית היא שקוהן ישקול דרכים אחרות שבהן נוכל לעבוד עם שותפות בהסכם האקלים של פריז. אנחנו רוצים להיות פרודוקטיביים, אנחנו רוצים לעזור", הוא הוסיף.

קוהן היה חלק ממחנה המצדדים בהישארות בהסכם האקלים, יחד עם איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר. האסטרטג הראשי לשעבר סטיב בנון היה אחד המתנגדים העיקריים להסכם לפני פרישתו מהבית הלבן בחודש שעבר.

טראמפ אמר בעבר שהסכם פריז "רך" מדי בטיפול במדינות מזהמות מובילות כמו סין והודו, ולכן הוא מסכן את ארה"ב. אבל הוא כבר הראה גמישות בכמה הבטחות בחירות שלו, ובעלות הברית של ארה"ב חוזרות ומדגישות את חשיבות ההסכם.

במסיבת עיתונאים ביולי עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, פתח טראמפ פתח את הדלת לשינוי החלטתו כשאמר ש"משהו יכול לקרות מה שנוגע להסכמי פריז. בואו נראה מה יקרה".

מה הוחלט בהסכם פריז?

* להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2100

* להגביר את היכולת להסתגל להשפעות השליליות של שינויי האקלים

* לעודד הזרמת כספים בתחום הפחתת פליטות גזי חממה