בנק הפועלים גייס ממוסדיים 900 מיליון שקל בפיקדונות

הגיוס הפרטי בוצע במרווח של 0.9% מעל תשואת האג"ח הממשלתית, הנחשב לאטרקטיבי

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים השלים באחרונה גיוס פיקדונות ממוסדיים בהיקף של 900 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". הפיקדונות גויסו במרווח של כ-0.9% מעל תשואת אג"ח ממשלתית מקבילה. מדובר בתשואה הנחשבת אטרקטיבית למשקיעים ביחס לדירוג הגבוה ולאיתנות הבנק, והיא נובעת מכך שמדובר בני"ע לא סחיר. הבנק, בניהולו של אריק פינטו, מבצע בשוטף גיוס שכזה מהמוסדיים, אולם הפעם בוצע הגיוס בצורה מרוכזת מכמה מוסדיים, ובהיקף גבוה יחסית. את הגיוס הוביל לידר שוקי הון.

נראה כי לפחות השנה ממקד בנק הפועלים את גיוסיו באפיק הפרטי, שאינו מצריך פרסום תשקיף, וגם מאפשר גמישות וגיוס מהיר יחסית. בשנה שעברה תכנן הבנק גיוס ציבורי גדול של יותר מ-3 מיליארד שקל באג"ח רגילות ובאג"ח מסוג קוקו, הכוללות מנגנון לספיגת הפסדים בתרחיש של משבר. אלא שהבנק החליט בסופו של דבר לעצור את הגיוס, שכן התקופה הייתה סוערת לבנק, ובמסגרתה התפטר היו"ר דאז יאיר סרוסי, על רקע פרשת התלונה של העובדת לשעבר נגד המנכ"ל לשעבר ציון קינן. אף שהרוחות כבר נרגעו, מאז לא התחדש גיוס החוב. הערכות בשוק ההון הן שהסיבה לכך היא שלבנק יש עודפי הון ראשוני, שדוחקים את הצורך לגייס הון משני.

גם את מכשיר הפיקדונות הנוכחי שגייס הבנק, הוא יכול היה לגייס באופן ציבורי, אך נראה כי בינתיים הוא מעדיף להתמקד בערוץ הפרטי, שאינו מצריך פרסום תשקיף. נזכיר גם כי הבנק מתמודד בימים אלה עם חקירה של הרשויות בארה"ב בחשד כי סייע ללקוחותיו להעלים מס, פרשה שבגינה כבר הפריש הבנק מעל לחצי מיליארד שקל. יחד עם זאת, לא נראה כי החקירה מונעת מהבנק לבצע גיוסים בבורסה, שכן מזרחי טפחות מתמודד עם חקירה דומה, וממשיך לגייס אג"ח בבורסה.

עוד נזכיר, כי בשבוע הבא צפויים שני בנקים לצאת בגיוס חוב ציבורי. מזרחי טפחות, הנחשב למגייס האגרסיבי ביותר מבין הבנקים, צפוי לגייס 1.5 מיליארד שקל, ואילו הבנק הבינלאומי צפוי לגייס אג"ח מסוג קוקו, ובשבוע שעבר החליט הבנק להגדיל את היקף הגיוס מ-200 ל-300 מיליון שקל.

הבנקים היו מאז ומתמיד סקטור מרכזי בגיוס החוב בשוק האג"ח. יחד עם זאת, חלקם הורידו הילוך בשנים האחרונות, בשל עודפי הון שמהם הם נהנים, ושינויים רגולטוריים המביאים לכך שחלק ממכשירי החוב המסורתיים כבר אינם נחשבים כמכשיר הנכלל בחישוב יחס ההון של הבנק.