בעלי השליטה בבנק אגוד: "לא נמצא קונה פרטי ראוי לבנק"

בעלי השליטה קיימו היום מפגש עם ועד העובדים שהציע תוכנית שתשאיר את אגוד כבנק עצמאי

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

שייקה לנדאו, מבעלי השליטה בבנק אגוד , מודה הערב (ב') כי הוא ושותפיו לא הצליחו למצוא רוכש לבנק אגוד שישמור עליו כבנק עצמאי. "מאז שקיבלנו את ההחלטה לבחון את האפשרות להצטרף לשלמה אליהו, עשינו מאמצים רבים למצוא קונה ראוי לבנק שישמור על עצמאותו. לצערנו, מאמצים אלה לא נשאו פרי ולא נמצא קונה פרטי ראוי לבנק", כך אמר היום לנדאו במהלך פגישה שקיימו הערב בעלי השליטה בבנק עם ועד העובדים של הבנק.

ועד העובדים בראשות יצחק מוקמל ביקש לקיים פגישה עם בעלי השליטה על רקע המגעים למזגו עם מזרחי טפחות. מהלך שצפוי לכלול קיצוץ משמעותי בכמות העובדים בבנק בו עובדים כיום 1,200 איש. בפגישה נכחו גם יגאל ויובל לנדאו וכן יצחק מנור ויעל אלמוג זכאי המחזיקים בשליטה בבנק. עוד נכח בפגישה פרופ' ירון זליכה המייעץ לוועד העובדים.

הוועד קרא לבעלי השליטה להשאיר את הבנק עצמאי, והציע תוכנית הכוללת מספר חלקים: רכישת 10% ממניות בעלי השליטה בבנק ע"י העובדים, ביצוע תהליך התייעלות משמעותי, פתרון לסוגיית החלפת מערכות המחשוב של הבנק ופנייה לרגולטורים בבקשה להקלות בהם הקטנת רף גרעין השליטה והשתתפות המדינה במימון פרויקט המחשוב, שיוכל בעתיד לשרת גם בנקים חדשים.

במהלך הפגישה הקריא לנדאו למשתתפים מכתב, ובו הסביר את עמדת בעלי השליטה שגרמה להם לבחור במכירה. "מבנה ההוצאות הכבד של הבנק שכולל בין היתר הוצאות שכר מהגבוהות במשק הצמודות לשכר עובדי בנק לאומי ללא קשר לביצועי הבנק שלנו ויכולתו לעמוד בהוצאות שכר גבוהות אלו, כמו גם שכירת שרותי מחשוב מבנק לאומי, לא אפשרו לבנק לצמוח ולא לחלק דיבידנדים במהלך שמונה השנים האחרונות.

חמור מכך, לאור האתגרים שעוד עומדים בפני הבנק, כגון הקמת מערכת מחשוב עצמאית - אין אופק לחלוקת דיבידנדים בעתיד הנראה לעין", אמר לנדאו.

לנדאו ניסה להרגיע את העובדים ואמר: "נכון לרגע זה עיסקת המכירה הפוטנציאלית טרם קרמה עור וגידים. אך עם זאת כשם שבעבר גילינו אחריות מלאה כלפי הבנק, גם כיום, בעודנו מקיימים משא ומתן עם רוכש פוטנציאלי, נמשיך ונתנהג כלפי העובדים באחריות הראויה ונעשה כל שביכולתנו על מנת להגיע עימכם להבנות ככל שהמהלך יגיע לקו הסיום.

מובן מאליו וכמתחייב על פי דין, טרם השלמת כל עסקה, נקיים איתכם התייעצות מתוך ניסיון להגיע עימכם להבנות בעניין השלכות העסקה על העובדים".

לאחר הפגישה שלח ועד העובדים מכתב לעובדי הבנק ודיווח להם על הפגישה. בין היתר כתב הועד: "אין בידינו זכות משפטית למנוע מבעל מניות למכור את מניותיו, הרי יש לנו זכות מוסרית לתבוע את המשך עצמאות הבנק והמשך עבודתם של כל העובדים אשר תרמו לבנק את מיטב שנותיהם. הצענו לבעלי המניות תכנית פעולה הכוללת מהלך משותף להגדלת התשואה על ההון, שתהיה לטובת הבנק, העובדים ובעלי המניות. המהלך המוצע מחייב קיום מו"מ ענייני ורצוף שתכליתו הימנעותם ממכירת מניותיהם והשארת הבנק כבנק עצמאי", כתב הועד.

עוד נכתב במכתב: "בעלי המניות לא שללו את הצעותינו על הסף, הבטיחו לשקול בכובד ראש את הדברים ואנו מקווים כי אכן המהלך המוצע על ידינו יוביל לשינוי הכוונה למכירת הבנק".