"תרמית רוסיה ממשיכה": טראמפ ופייסבוק על מסלול התנגשות?

פייסבוק הודיעה כי תעביר לקונגרס האמריקאי מידע על פעילות ממוסדת, ככה"נ רוסית, לרכישת מודעות ברשת החברתית כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב

דונלד טראמפ  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התייחס היום (ו') להחלטת פייסבוק לשנות את דרך הטיפול שלה במודעות פרסום פוליטיות, על רקע החקירה באשר להתערבות אפשרית של רוסיה בבחירות לנשיאות בארה"ב.

"תרמית רוסיה ממשיכה, ועכשיו אלו מודעות פייסבוק", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "מה עם הכיסוי התקשורתי המוטה לטובת 'הילארי המושחתת' (" Crooked Hilary ", כפי שנוהג טראמפ להתייחס ליריבתו למירוץ)".

מוקדם יותר החודש, הודיעה פייסבוק כי הליך ביקורת פנימי בחברה הראה שפעילות ממוסדת - המבוססת, ככל הנראה, ברוסיה - הוציאה כ-100 אלף דולר על 3,000 מודעות פייסבוק שהציגו מסרים מפלגים בחודשים לפני ואחרי הבחירות לנשיאות.

תחילה, סירבה החברה למסור פרטים על המודעות לקונגרס האמריקאי, אך הודיעה אמש כי תעשה זאת, לאחר איומים מצד מחוקקים בארה"ב להחלת רגולציה על מודעות המוצגות בעת קמפיינים פוליטיים.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הודיע כי החברה תאפשר, בפעם הראשונה, לכל אדם לצפות בכל מודעה פוליטית המוצגת בפייסבוק, ללא קשר לאוכלוסיה עבורה המודעה מיועדת (ה- Target שלה).

פייסבוק גם תדרוש ממפרסמים פוליטיים למסור את זהות הגורם המשלם על המודעות, דרישה שלפי חוקי ארה"ב תקפה עבור מודעות טלוויזיוניות - אך לא עבור רשתות חברתיות. צוקרברג אמר כי שינויי המדיניות יעזרו בהתמודדות עם החשדות שממשלות, ביניהן הממשלה הרוסית, משתמשות במודעות פייסבוק על מנת להתערב בבחירות במדינות אחרות.

סוכנויות המודיעין בארה"ב הגיעו למסקנה כי רוסיה שיגרה מתקפות סייבר על מנת להטות את הכף בבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב נגד קלינטון ובעד טראמפ. סביב העניין מתקיימת חקירה רציפה ביוזמת הקונגרס האמריקאי. רוסיה, מצידה, הכחישה את ההאשמות.