הפטריארך היווני נגד קק"ל: "מנסה לעשוק אותנו במיליוני דולרים"

המעורבים בעוקץ הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בירושלים נשלחו לכלא - אך קק"ל, שהפסידה 20 מיליון דולר בעוקץ, דורשת מהפטריארכיה, שרומתה גם היא, להשיב 13 מיליון דולר

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

האם פרשת קרקעות הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בירושלים תגרום לסכסוך נוצרי-יהודי? במסגרת התביעות שהוגשו לבית המשפט בפרשה הממושכת, הוגש באחרונה למחוזי בירושלים תצהיר עדות ראשית מטעם הפטריארך היווני-אורתודוכסי של ירושלים, תיאופולוס השלישי, הכולל טענות קשות כלפי קק"ל והמדינה ויחסם אל המיעוט הנוצרי בישראל.

בתצהיר נטען כי קק"ל, כשליחת המדינה, מנסה לנצל את הפטריארכיה ותובעת ממנה לשלם לקופת הציבור מיליוני דולרים שחסרים למדינה בשל גניבתם על-ידי מספר ישראלים שהורשעו על כך; וזאת, למרות שבית המשפט, לרבות העליון, קבע כי אף לא סנט אחד מהכספים הגיע לפטריארכיה.

ראשיתה של הפרשה, שלא מפסיקה להעסיק את בתי המשפט בישראל, בעסקת מרמה שנרקחה בשנת 2000, בהובלת יעקב רבינוביץ. קק"ל הפקידה בידיו, ובידי עו"ד יעקב וינרוט, סכום של כ-20 מיליון דולר, שהיו אמורים לשמש כתמורה במסגרת הסכם שייכרת עם הפטריארכיה להארכת חכירת אדמותיה בירושלים על-ידי קק"ל לתקופה של 999 שנים. מדובר בקרקע בת למעלה מ-500 דונם עליה מתגוררות אלפי משפחות ישראליות בשכונות רחביה וטלביה ושכונת "ניות" בבירה.

אולם, מאוחר יותר הסתבר כי חתימת הפטריארך דיאורדוס על המסמכים זויפה, כי הכספים כלל לא הגיעו לידי הפטריארכיה אלא נגנבו, וכי ה"עסקה" לא הייתה ולא נבראה. במסגרת הליכים פליליים שהתנהלו המשך נגד שניים מהמעורבים בפרשה - רבינוביץ' ובנו זוסמן - קבע העליון כי מדובר בעסקת מרמה, וכי הפטריארכיה לא קיבלה "ולו סנט אחד" במסגרת העסקה. על רבינוביץ' וזוסמן הוטלו עונשי מאסר בגין מעשי מרמה וזיוף.

אולם, קק"ל לא אמרה נואש והגישה תביעה בסך 13 מיליון דולר נגד הפטריארכיה והפטריארך להשבת הכספים שאיבדה בעסקה. בנוסף, תובעת קק"ל גם את המעורבים בפרשת המרמה, אותם נאשמים שגנבו ונטלו את הכספים שהמדינה העמידה לטובת ה"עסקה".

הפטריארכיה טוענת כי מהתביעה של קק"ל, עולה כי קק"ל אינה טוענת שחלק כלשהו מהכספים הועבר לידי הפטריארכיה. למרות זאת, טוענת הפטריארכיה כי בתביעת קק"ל, נדרשת הפטריארכיה לשלם לקופת הציבור את הכספים שגנבו אחרים מהמדינה.

הנגזל ישלם?

כעת, 17 שנים לאחר אותה עסקת מרמה, קק"ל והפטריאכיה עוד רחוקים מיישוב הסכסוך. רק החודש, לאחר אינסוף הליכים מקדמיים בתיק, הוגש תצהירו של הפטריארך היווני-אורתודוכסי של ירושלים, המאשים את קק"ל בניסיון לעשוק את הפטריארכיה.

בתצהיר שהוגש השבוע לבית המשפט, מטיח הפטריארך טענות קשות בקק"ל ובמדינה, שלטענתו תובעות מהפטריארכיה "לפצות" את קק"ל בגין כספים שאחרים גנבו ממנה. בין היתר, טוען הפטריארך כי לא שמע מעולם על מקרה שבו נהגו שלטונות מדינת ישראל באופן דומה, לפיו גורם שנעשה ניסיון לגזול אדמותיו במרמה ושאף לא קיבל כספים, יידרש לשלם למדינה כספים שאחרים גנבו ממנה.

בתצהיר נכתב, בין היתר: "טול מקרה בו נעשה ניסיון לגזול במרמה קרקעות שבבעלות קהילה יהודית במדינה בחו"ל, ואותה קהילה רומתה, מעולם לא הסכימה למכור את הקרקעות וגם לא קיבלה כספים כלשהם בקשר לכך. עתה נניח כי אותה קהילה יהודית הייתה נדרשת על-ידי השלטונות באותה מדינה לשלם להם סכום כסף כדי 'להשלים' את הסכום החסר למדינה מאותה פרשה ושנגזל על-ידי גנבים (בשל רשלנות נציגי השלטונות שפעלו בעניין) - ניתן רק לשער מה הייתה עמדת משרד החוץ, מערכת המשפט, והציבור בישראל בכלל במצב דברים שכזה".

לדברי הפטריארך, דרישת המדינה גרמה לו "לאכזבה רבה משלטונות מדינת ישראל". לטענתו, מדובר במקרה אבסורדי בו "הפטריארכיה, שהיא הנגזל בפרשת המרמה... תשלם מיליוני דולרים, והגנבים והרשלנים לא יצטרכו לשלם עוד כספים".

עוקץ הקרקעות: 520 דונם, אלפי משפחות ישראליות ועוקץ במיליוני דולרים

פרשת הקרקעות של הפטריארכיה היוונית-אורתודקוסית בירושלים החלה סביב שנת 2000, אז פנה אדם בשם יעקב רבינוביץ' לעו"ד יעקב וינרוט ושכנע אותו כי הוא מסוגל להגיע להסכמה להאריך את חכירת קרקעות הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בשכונות רחביה וטלביה בבירה, ב-999 שנים נוספות על-ידי קק"ל.

המדובר בקרקע בת כ-520 דונם עליה חיות אלפי משפחות ישראליות, שההסכם לחכירתה ל-99 שנים על-ידי קק"ל, עתיד לפוג בסביבות שנת 2050 - דבר שעשוי לגרום לפינוי אותן משפחות או לכל הפחות לתסבוכת משפטית שתבשר פרסנסה בשפע לעורכי הדין הירושלמים.

עו"ד וינרוט נמלא רגשי אחריות - הוא חש כי נפלה בידיו הזדמנות-פז לעשות למען הכלל. עורך הדין הבכיר פנה למכריו בקק"ל, כדי לקדם את העסקה להמשך חכירת הקרקע, עד שלבסוף חתמה חברת הימנותא, עבור קק"ל, על העסקה, ואף העבירה כ-20 מיליון דולר, כספי ציבור, בהתאם להוראות ההסכמים, לחשבונות זרים מעבר לים - לכאורה עבור הפטריארכיה.

מאוחר יותר הסתבר, כי כל הפרשה כולה איננה אלא עוקץ מתוחכם שביצע רבינוביץ לצדדים, תוך זיוף מסמכים והטעיית הצדדים לגבי מהות המסמכים שעליהם הם חותמים - הכל במטרה לשים יד על חלק מכספי העסקה. העסקה בוטלה - כך הכריעו בתי המשפט (בערכאות שונות), רבינוביץ עצמו נשלח לכלא, וכך גם כמה מסייעניו בפרשה.

קק"ל והימנותא המשיכו לנסות ולתבוע את הכנסיה לאכיפת ההסכם, או להשבת חלק מהכספים שאכן שולמו לפטריאכיה.

בעקבות ההליכים קיימו הצדדים מגעים לקראת פשרה, לפיה הפטריאכיה תשלם להימנותא 13 מיליון דולר, וזו תוותר על כל טענותיה כלפי הפטריאכיה. פשרה זו סוכמה, לטענת הימנותא, אך לא נחתם מסמך רשמי. כשגילתה הימנותא, כי הפטריאכיה לא מתכוונת לעמוד בתנאי הפשרה, הגישה תביעה לאכיפת הפשרה.

הפטריארכיה טענה מצדה - כי המו"מ לא הבשיל לכדי חוזה מחייב. לטענתה, אכן הופנתה כלפיה בשעתו דרישה מצד קק"ל לתשלום הכספים שגנבו אחרים ונוהלו מגעים בהקשר זה, אך הטיוטות שהוחלפו בין הצדדים בעניין זה, מעולם לא נחתמו על-ידה, וגם לא מצד הקק"ל.

עוד טענה הפטריארכיה כי הדרישה שהופנתה כלפיה מצד שלטונות ישראל, שלפיה "הנוצרים ישלמו את הכספים שיהודים גנבו" היוותה מתחילה ניסיון לא הוגן לניצול חולשתה, כגוף שאין לו כוח בציבוריות ובתקשורת בישראל ושנאלץ לשמור על יחסים טובים עם מוסדות המדינה.

הימנותא מיוצגת בידי עורכי הדין ירון אלחנני, רועי דלח ודנה בן-עמי; והפטריארכיה - בידי עורכי הדין יאיר עשהאל, יובל אגמון ואסף עולמי.

* לפני כ-17 שנה פנה יעקב רבינוביץ לעו"ד יעקב וינרוט ושכנע אותו כי הוא מסוגל להגיע להסכמה על הארכת חכירת הקרקעות של הפטריארכיה בשכונות רחביה וטלביה ל-999 שנה נוספות. 

* עו"ד וינרוט פנה למכריו בקק"ל כדי לקדם את העסקה, ולבסוף נחתמה עסקה להארכת החכירה על-ידי קק"ל באמצעות חברת "הימנותא". קק"ל אף העבירה כ-20 מיליון דולר לחשבונות זרים בחו"ל, שלכאורה היו בבעלות הפטריארכיה. 

* מאוחר יותר התברר כי כל הפרשה אינה אלא עוקץ מתוחכם שביצע רבינוביץ לצדדים - הכל במטרה לשים יד על חלק מכספי העסקה. 

* בית המשפט ביטל את העסקה, ורבינוביץ וסייעניו נשלחו לכלא. 

* קק"ל תבעה 13 מיליון דולר מהפטריארכיה כדי להשיב חלק מהכספים שנגנבו. 

קק"ל: הפטריארך התחייב להשיב 13 מיליון ד' למדינה

מקק"ל נמסר בתגובה: "מדובר בהליך משפטי אזרחי לאכיפת הסכם בין קק"ל לפטריארך משנת 2008, בו הפטריארך היווני אורתודוקסי של ירושלים, תיאופולוס השלישי, התחייב על השבת 13 מיליון דולר לקופת הציבור, לאחר מקרה הגניבה שהתרחש במהלך ניסיון קק"ל לרכוש את אדמות הפטריארך היווני, לטובת אזרחי מדינת ישראל".

לדברי קק"ל, "באותה תקופה, התגלה בדיעבד כי הפטריארך ניהל משא ומתן על מכירת הקרקעות עם אנשי עסקים פרטיים, ובזמן שהמשא ומתן נכשל, החליט לפתע הפטריארך שלא לחתום על ההסכם, על אף שכבר הוסכמו התנאים בטיוטה סופית. קק"ל תמשיך לפעול בהתאם לחוק ולמען תושבי מדינת ישראל".