מפתח שבדי: למרות החוסן, הכלכלה השבדית חשופה לסיכונים

הכלכלה השבדית מאופיינת במינימום רגולציה וביורוקרטיה, שמקלים על עשיית העסקים ומעודדים כניסת משקיעים זרים למדינה ■ עם זאת, הכלכלה המקומית גם חשופה לסיכונים

H&M / צילום: shutterstock
H&M / צילום: shutterstock

אוכלוסיית שבדיה, הכלכלה ה-39 בגודלה בעולם ואחת ממדינות הרווחה המצליחות ביותר, מונה כ-10 מיליון תושבים. בדומה לשאר מדינות סקנדינביה - נורבגיה, דנמרק ופינלנד - כלכלתה מאופיינת בשיעורי מס גבוהים, שירותים ציבוריים מקיפים, שיעורי השתתפות גבוהים בכוח העבודה, איגודים מקצועיים חזקים ומידה רבה של שוויון בהכנסות, הממקמת אותה בין שלוש המדינות השוויוניות ביותר בעולם.

בבסיס ההצלחה של מודל הרווחה השבדי עומד שוק עבודה גמיש ביותר, למרות האיגודים המקצועיים, ההסכמים הקיבוציים ומעורבות העובדים בניהול החברות. הגמישות באה לידי ביטוי בכך שחברות יכולות לפטר עובדים בהליך לא מורכב יחסית, ואלה יכולים להיעזר ברשת הביטחון שמעניקה להם המדינה לצורך שילובם מחדש בשוק העבודה.

הרגולציה מינימלית

נוסף על כך, הכלכלה השבדית מאופיינת במינימום רגולציה וביורוקרטיה, שמקלים על עשיית העסקים, ומעודדים כניסת משקיעים זרים למדינה. לראיה, המדינה ממוקמת במקום ה-9 מבין מדינות העולם במדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי.

מודל מדינת הרווחה השבדי עמד למבחן בתחילת שנות ה-90, עם משבר כלכלי עמוק, שהגיע על רקע הוצאות הממשלה הגבוהות, שנדרשו לצורך מימון התנאים הסוציאליים המפליגים שלהם זוכים תושבי המדינה. על רקע המשבר, שהתבטא, בין השאר, בהתכווצות התוצר ועלייה באבטלה ובאינפלציה, התחילה הממשלה להפריט חברות ממשלתיות רבות, החל בספקיות חשמל ותקשורת ועד למערכת החינוך והבריאות. הפרטות אלה נעשו בצורה מרשימה, שמצד אחד הצילה את הכלכלה, ומצד שני, הפכה אותה לתחרותית יותר, עם מספר מועט של מונופולים.

כל אלה, בשילוב עם שיעורי ההשתתפות הגבוהים ומוסר תשלומי המסים הגבוה של האזרחים, אפשרו לממשלה לשמר את התנאים הסוציאליים של האזרחים, בין השאר, באמצעות שיטת הוואוצ'רים (השוברים). דוגמה טובה לשיטה זו היא מערכת החינוך השבדית, שהופרטה ברובה, ובמקום המשאבים שהמדינה היתה משקיעה בה, היא מנפיקה שוברים לתלמידים, שמאפשרים להם ללמוד היכן שיחפצו.

למרות חוסן הכלכלה השבדית, גם כיום היא חשופה לסיכונים - וננסה לעמוד על המרכזיים שבהם.

הריבית שלילית

ראשית, שבדיה נחשבת לכלכלה שחשופה לזעזועים בכלכלה העולמית, ובפרט בכלכלות אירופה - שכן אלה מהוות יעד לכ-80% מהיצוא השבדי, שאחראי לכשליש מהתוצר המקומי הגולמי. בשנתיים האחרונות, עם תחילתה של מדיניות ההרחבה הכמותית באירופה, התחיל הבנק המרכזי השבדי להנהיג ריבית שלילית, שעומדת נכון להיום על מינוס 0.5%, לצורך תמיכה בפעילות הכלכלית בכלל, וביצוא בפרט. ירידה חדה זו בסביבת הריבית הביאה לזינוק בחוב של משקי הבית במדינה.

נטל החוב של משקי הבית השבדיים נחשב כיום לסיכון המרכזי שעומד בפני הכלכלה. מהי מידת החשיבות של סיכון זה? דוח היציבות הפיננסית של הבנק המרכזי השבדי, שפורסם באחרונה, נפתח במשפט: "החובות הגבוהים והחריפים של משקי הבית ממשיכים להוות איום רציני על היציבות הפיננסית והמקרו-כלכלית". במספרים, יחס חוב משקי הבית להכנסה ב-2016 עלה בחמש נקודות בסיס ביחס ל-2015 ועמד על 182% תוצר - מהגבוהים במדינות OECD.

מכיוון שהכלכלה השבדית חשופה לזעזועים חיצוניים, שיכולים לפגוע בקצב הצמיחה, התממשות של תרחיש זה עשויה לייצר כדור שלג, שבו משקי הבית יגדילו את החיסכון על פני הצריכה - מה שיפגע ברווחיות הפירמות המקומיות ויביא לעלייה באבטלה, שתקשה על אותם משקי בית להחזיר את חובם לבנקים.

מבט על שוק המשכנתאות במדינה מצייר תמונה מדאיגה עוד יותר, שכן יחס החוב להכנסה הפנויה של משקי בית שלקחו משכנתאות, זינק בכ-30 נקודות בסיס מאז שנת 2011 ועמד ב-2016 על 343%. אמנם הריבית בשבדיה לא צפויה לעלות, כל עוד ההרחבה הכמותית באירופה נמשכת, אבל העובדה ש-67% מהמשכנתאות נלקחו בריבית משתנה, לא מורידה את מפלס הלחץ של קברניטי הכלכלה המקומית.

עם זאת, אם נחפש נקודת אור בהר החובות של משקי הבית השבדים, נוכל למצוא אותה ביחס החיסכון להכנסה הפנויה. זה עמד בשנת 2015 על 16.2%- הגבוה ביותר בין מדינות OECD פרט לשווייץ.

האוכלוסייה מזדקנת

בטווח הארוך, בדומה לרוב מדינות אירופה וכמה ממדינות אסיה, גם הדמוגרפיה מייצרת סיכון לכלכלה השבדית. על פניו, נראה כי שיעור האבטלה הנמוך ביחס ליבשת אירופה (6.9%) מעיד על שוק עבודה בריא.

ואולם, קצב גידול האוכלוסייה עומד כיום על 0.8% בשנה - במקום ה-131 בין מדינות העולם, כשבמקביל ובאופן די טבעי, שיעור האזרחים שגילם מעל 60 עולה בהתמדה ואף חצה את רף ה-20% ב-2016. זאת ועוד, על פי נתוני האו"ם, עד לשנת 2035 צפוי להגיע חלקם של המבוגרים לכשליש מהאוכלוסייה השבדית.

עם זאת, בשנים האחרונות קיימת הגירה מאסיבית לשבדיה, שעשויה לתרום ידיים עובדות, שיעזרו למדינה בהתמודדות עם הבעיה הדמוגרפית. כל זאת, תחת ההנחה ששבדיה תספק למהגרים, שברובם מגיעים ממדינות נחשלות, את ההשכלה והכישורים שיסייעו להם להתגבר על הפערים הטכנולוגיים, וכתלות ברצון של אותם מהגרים לעבוד ולהשתלב בחברה באופן מיטבי.

לסיכום, שבדיה היא כלכלה חזקה ותחרותית, אבל לא מעט אתגרים כלכליים עומדים בפניה. מי שאולי פחות מודאג מהאתגרים האלה הוא כוכב הכדורגל השבדי זלאטן איברהימוביץ' - אחד משיאני השכר של קבוצת מנצ'סטר יונייטד.

מניה מומלצת: H&M

שבדיה הצליחה בעשורים האחרונים לייצר מותגים בינלאומיים ולהפוך, בין השאר, ל"ממלכת ההרכבה העצמית". ואולם, מאחר ואיקאה היא חברה פרטית, ננסה לשפוך מעט אור על אחד המותגים הבינלאומיים הלא פחות נחשבים שהצליחה שבדיה להוציא מתוכה - רשת האופנה H&M.

מי שעוקב באדיקות אחרי ההתפתחותיות בתחום קמעונות האופנה בעולם, יודע שה"טיקט" לשמירה על המעמד הגלובלי ופיתוח חוסן למותג טמון בפיתוח פלטפורמת אונליין טובה ומתוחכמת. חברות שלא השכילו לעשות זאת, סובלות לרוב מירידה בהיקף המכירות והתכווצות הרווחיות. מגמה זו בולטת בעיקר בקרב מותגי האופנה המסווגים כמותגים הפונים לקהל הרחב, ובפרט לקהל צעיר, שמעוניין באופנה טרנדית במחירים נוחים.

H&M השבדית הציגה בשנים האחרונות צמיחה דו-ספרתית בהיקף המכירות וסיפקה תחזיות שאפתניות, שלא הצליחה לעמוד בהם. במקומם, הציגה ענקית האופנה, שחולשת על מספר רב של מותגים, האטה בצמיחת המכירות, עלייה בהיקף המלאים ורווחיות פוחתת והולכת. מגמות אלה בדוחות הכספיים של החברה הובילו בשנתיים האחרונות למחיקה של כשליש משווי המניה שלה.

שינויים אלה הובילו את ההנהלה לבצע מהלכי התייעלות וקיצוץ בהוצאות, במטרה למזער את הירידה בשולי הרווחיות של החברה. נוסף על כך, כדי להתמודד עם עלייה במלאים של בגדים שלא נמכרו, החברה הציבה יעד נמוך יותר לפתיחת נקודות מכירה והעלתה את יעד הצמיחה במכירות האינטרנט לכ-25% בשנה. צמיחה זו יכולה להתבצע, בין השאר, באמצעות פתיחת הפלטפורמה למכירות אונליין מקומיות גם במדינות אחרות שבהן הרשת פועלת.

במסגרת היעדים שהציבה לעצמה החברה, היא הפחיתה את היקף חנויות "הרצפה" לשנה הבאה מ-430 ל-400. ל-H&M פעילות אונליין ב-41 שווקים, והחברה שמה לה ליעד להוסיף שירותי אונליין גם בפיליפינים ובקפריסין עד סוף 2017. ב-2018 צפויה החברה לפתוח מסחר אונליין גם בהודו.

הדגש על מכירות אונליין בשנתיים האחרונות נובע מההבנה שפלטפורמת הרצפה אינה יכולה יותר להתחרות על לב הצרכן, ויש צורך בהשקעה באינטרנט כדי להתמודד עם התחרות הבינלאומית שמספקות מספר לא מבוטל של פלטפורמות אונליין.

הרחבת המסחר המקוון מסייעת לקיזוז העלייה בהיקף המלאים וצפויה לסייע גם בהיקף הצמיחה במכירות ולשולי הרווחיות של H&M.

השינויים שמבצעת החברה, לצד הירידה החדה במחיר המניה, מהווים, להערכתנו, הזדמנות קנייה בסיכון בינוני-גבוה.

יחס חוב להכנסה של משקי הבית בשבדיה
 יחס חוב להכנסה של משקי הבית בשבדיה