איך הצליחו במזרח הרחוק להוביל את תחום התשלומים במובייל?

שוק התשלומים הניידים בסין גדול כמעט פי 90 מהשוק בארה"ב ■ בסין עושים בעלי סמארטפונים שימוש נרחב בקודי QR כדי לשלם חשבונות ולבצע רכישות בחנויות ובמכונות מכירה אוטומטיות, ותורמים לפיתוח שוק התשלומים הניידים שאשתקד הגיע היקפו ל-9 טריליון דולר

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

עמק הסיליקון הוא ביתן של חברות מוצרי הצריכה הטכנולוגיים המשפיעות ביותר בעולם, אך הענקיות המקוונות הסיניות נמצאות הרבה לפני כל השאר במרוץ לבניית שירותי תשלום ניידים ברבים מהשווקים מהירי הצמיחה ביותר בעולם.

על שוק התשלומים הדיגיטליים בסין - השוק המוביל בפער משמעותי בינו לבין שאר השווקים בעולם - חולשות ענקית הקניות המקוונות עליבאבא וענקית המדיה החברתית טנסנט. כעת משקיעות השתיים כסף וידע בחברות סטארט-אפ שמפתחות שירותי תשלום ניידים בשווקים אסייתים אחרים, החל באינדונזיה וכלה בהודו.

בעוד התושבים ברחבי אסיה עוברים באופן גובר משימוש במזומן לשימוש באפליקציות כדי לרכוש מוצרים ולהעביר כספים ביניהם, ממשיכות חברות אמריקאיות "להתמקד במידה רבה בשוק הבית שלהן", לדברי שיב פוטשה, אנליסט בחברת המחקר IDC במומבאי.

בסין עושים בעלי סמארטפונים שימוש נרחב בקודי QR כדי לשלם חשבונות ולבצע רכישות בחנויות ובמכונות מכירה אוטומטיות, ותורמים לפיתוח שוק התשלומים הניידים שאשתקד הגיע היקפו ל-9 טריליון דולר, על פי נתוני iResearch. שוק זה גדול כמעט פי 90 משוק התשלומים הניידים האמריקאי שמגלגל 112 מיליארד הדולר, על פי נתוני חברת המחקר Forrester.

שתי פלטפורמות תשלומים - עליפיי של עליבאבא וטנפיי של טנסנט - משמשות לביצוע 90% מהתשלומים המקוונים בסין במונחים כספיים, לדברי iResearch. ככל שהשוק הסיני מבשיל, מגבירות עליבאבא וטנסנט את המאמצים להרחיב את פעילותן בחו"ל, ומסייעות לחברות סטארט-אפ מקומיות בשווקים מתעוררים להפעיל מערכות תשלומים שאינן מצריכות כרטיסי אשראי.

ניסיון וידע

משקיעים סינים סיפקו את מרבית 2.7 מיליארד הדולר שגייסו חברות סטארט-אפ המפתחות טכנולוגיית שירותים פיננסיים ברבעון השני של 2017, לדברי חברת המחקר CB Insights. הניסיון שלהם בסין והידע שלהם בתחום הטכנולוגיה עשוי להיות בעל ערך רב עוד יותר.

כמו בסין, גם לסוחרים רבים בשווקים המתעוררים אין מכשירים שמאפשרים לבצע סליקה של כרטיסי אשראי. מנהלים באפלקיציית התשלומים הניידים הגדולה ביותר בהודו, Paytm, שאבו השראה מעליבאבא, אחת המממנות העיקריות של החברה. "אנחנו מחליפים רעיונות על עיצוב ומוצר", אמר דאורה. לדבריו, יש ערך רב למשקיע שיודע שאם תכונה חדשה צוברת פופולריות, "יכולים להיות לך 100 מיליון אנשים שמשתמשים בה".

דאורה ועמיתיו ידעו שעליבאבא מציעה למשתמשי האפליקציה שלה גישה לקרנות כספיות מקוונות, ולפיכך החליטה החברה ההודית לחקות את המוצר הזה. "המסקנה שלנו היתה שזה חייב להיות כלי שימצא חן בעיני האנשים", אמר דאורה.

התוצאה היא מוצר חסכון שבו יכולים משתמשי Paytm בהודו, שמספרם עולה על 225 מיליון, להשתמש לרכישת חלקים במטילי זהב.

כשממשלת הודו החליטה אשתקד במפתיע לבטל 86% מהמטבעות והשטרות במסגרת מאמציה לבער את השחיתות וההשתמטות ממס, נכנסה Paytm לתמונה בגדול. החברה הפציצה את הסוחרים ההודים - שמרביתם אינם מכבדים כרטיסי אשראי מכיוון שאין להם ציוד נדרש - בסטיקרים שעליהם התנוססו לוגו Paytm וקודי QR. מספר המשתמשים בשירות רשם עלייה תלולה.

כעת משמש שירות Paytm בהודו לתשלום עבור פריטים שנרכשים במרוכלים בצד הדרך, עבור נסיעות בריקשה ממונעת ועוד. המוכרים אינם זקוקים לגאדג'טים מיוחדים, ומשתמשים אך ורק בקוד QR, שמעביר כסף מהחשבון הנייד של הקונה לחשבון הנייד של המוכר. במאי ביצעה Paytm גיוס הון נוסף בסך 1.4 מיליארד דולר מהחברה היפנית סופטבנק גרופ קורפ.

ביום ב' השיקה גוגל בהודו אפליקציית תשלומים ניידים באמצעות הסמארטפון, שמאפשרת למשתמשים להעביר כסף ליחידים ולעסקים ללא כרטיס אשראי.

תמריץ נוסף

לענקיות התשלומים הדיגיטליים הסיניות יש תמריץ נוסף להרחיב את פעילותן בחו"ל: התיירים הסינים המשוטטים ברחבי העולם.

אשתקד הובילה טנסנט סבב גיוס הון בסך 175 מיליון דולר של מפעילת אפליקציית המסרים ההודית Hike Ltd. ביוני צירפה Hike אפליקציית תשלום דיגיטלית לפלטפורמה שלה, והכתה את יריבותיה הגדולות יותר.

מייסד Hike, קאווין בהרטי מיטאל, אמר שהאפליקציה מבוססת על הניסיון שצברה טנסנט בהפעלת הרשת החברתית הגדולה ביותר בסין, וויצ'אט, שזוכה לפופולריות הודות לשירותי המסרים, התשלומים הניידים ושירותי הבידור שלהן.

"סין מקדימה אותנו בכמה שנים", והעבודה עם עליבאבא היא "סוג של אוניברסיטה מבחינתנו", אמר אמיט סיהנא, סמנכ"ל התפעול של זירת המסחר המקוונת של Paytm.

ארהב נשארה מאחור
 ארהב נשארה מאחור