מי העביר את ידיעת הזהב?

70% מהמשרות הפתוחות קבורות מתחת לרדאר

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

הטור האחרון, משחק מכור מראש, ניפץ את אחד המיתוסים הגדולים באשר לנטוורקינג על פיו הדרך הטובה ביותר למצוא עבודה היא באמצעות קשר לאנשים כמה שיותר בכירים. רוב האנשים שניסו את הפטנט הזה כבר יודעים שהוא לא עובד, ולו משום שאפקטיביות של קשר תלויה בראש ובראשונה ביכולת שלך להביא לו תועלת (אחרת למה שיועיל לך?), משימה קשה מאד כשמדובר בקודקוד שלא מכיר אותך, שהסכים לפגוש אותך כדי להחזיר טובה למישהו אחר.

האחד מספר, השני מקשר

"אז זוטרים עדיף"? שאל אותי סמנכ"ל שהתאכזב מקודקודים, לא מבין מדוע רשת מאוזנת עם פרופורציה טובה יותר של בכירים ממנו, מקבילים לו וזוטרים ממנו היא אפקטיבית יותר. "מה כבר יכול לעזור לי עובד שניהלתי לפני 5 שנים" המשיך, "תתפלא" עניתי, וסיפרתי לו כיצד לתפקיד המפנה בקריירה שלי הגעתי בזכות זוטר עם ניסיון של חצי שנה בשוק העבודה, בחור שפגשתי לראשונה בחיי. נפגשנו בכנס מקצועי, אני מנהלת עם 7 שנות ניסיון והוא בצעדיו הראשונים בתחום, מבקש להתייעץ בסוגיה מתחום המומחיות שלי. שוחחנו, הוא ביקש וקיבל את הטלפון שלי (מייל עוד לא היה אז), וחודשיים לאחר מכן התקשר לספר לי שמחפשים אצלם - חברה מהמובילות בארץ בתחומה - מנהל יחידה אסטרטגית. תוך חודש זכיתי בתפקיד, ממנו התקדמתי 4 שנים אחרי לתפקיד השיא בקריירה שלי.

"לא פחדת שזוטר ימליץ עליך?" שאל הסמנכ"ל ובצדק, כיוון שלתדמיתו של זה שממליץ עליך לתפקיד יש השפעה קריטית על תדמיתך אתה ועל האופן שבו תיתפס כמתאים או לא מתאים לתפקיד. ואכן, לא הזוטר המדובר הוא שהמליץ עלי, הוא עשה הרבה יותר מזה. הוא סיפק את 'ידיעת הזהב' בלעדיה כנראה שלא הייתי שומעת על התפקיד, למרות קשרים נוספים (בכירים ממנו) שהיו לי באותה החברה. מרגע ששמעתי על התפקיד הפעלתי את הקשרים הנכונים, מי מהם במטרה ליצור עבורי את הקשר הראשוני, ומי מהם כממליצים בהמשך תהליך הגיוס.

איך זה שדווקא הזוטר נחשף למידע הרגיש הזה ולא הקשרים האחרים שלי בחברה? אין לי תשובה טובה, יתכן שגם הם ידעו אבל לא חשבו שהתפקיד המסוים עשוי לעניין אותי, או שבמכוון העדיפו שלא לשתף במידע. כך או כך, כמו בהרבה מקרים אחרים, דווקא הזוטר עשה את העבודה הכי חשובה בתהליך מציאת עבודה - איתור המשרות שנמצאות מתחת לרדאר.

חיל מודיעין

בעולם תעסוקה שבו כ 70% מהמשרות לא מתפרסמות בשום מקום, וגם לא מגיעות לחברות ההשמה (שיעור שעולה ככל שהמשרה בכירה יותר), תפקידה של רשת הקשרים הוא קריטי, וכאן נכנסים לתמונה הקשרים עם זוטרים. תפקידם העיקרי בתהליך מציאת עבודה הוא לשמש 'חיל מודיעין', האוזניים והעיניים שלכם בכמה שיותר חברות רלוונטיות, והיום יותר מתמיד. מדוע? משום שכיום עובדים צעירים נוטים להחליף מקומות עבודה כל שנתיים-שלוש בממוצע, תדירות גבוהה בהרבה בהשוואה לעובדים ותיקים יותר, לכן מי שישכיל לכלול אותם ברשת הקשרים יגלה שהרוויח פריסה מודיעינית רחבה יותר. זאת בנוסף לעובדה שלזוטרים יש אינטרס גדול להועיל לכם ועל כן יתאמצו יותר מקולגות או בכירים מכם, וזאת בשל התועלת שאתם עשויים להביא להם מתוקף בכירותכם.

ומה אם זוטר סיפר לכם על משרה אטרקטיבית ואין לכם שום קשר אחר אליה מלבדו?

אם התפקיד לא מאד בכיר שיקלו להשתמש בשירותיו, במיוחד עם תדמיתו המקצועית טובה. אם אתם לא בטוחים, גם פניה ישירה היא אופציה לא רעה.

מתווך מתאים

לעומת זאת כשמדובר בתפקיד בכיר איש קשר זוטר עלול לפגוע בתדמיתכם, לרוב גם פניה ישירה, שבנוסף גם תחבל בכוח המיקוח שלכם במשא ומתן. לכן נדרש מתווך מתאים, ואם אין בנמצא אחד כזה שיקלו פניה יזומה לחברת השמה.

בדקו עם חברות ההשמה איתן יש לכם קשר מי מהן קשורה לחברה המגייסת ובקשו שתגיש מועמדותכם לתפקיד. ולא, אין לכם מה לחשוש פן תגיש ממועמדים נוספים (והיא תגיש), ממילא יהיו עוד מתמודדים, לא משנה איך הגיעו. גמר חתימה טובה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com