את המשברים של אלקו, גרשון זלקינד צלח כמו גדול

בניגוד לחברות החזקה בורסאיות בולטות שקרסו בזו אחר זו, הצליחו גרשון זלקינד ובניו להתמודד עם המשבר הפיננסי הגלובלי ולנתב את דרכה של אלקו בחזרה לשגשוג, אגב הורדת החוב הפיננסי לאפס ■ אתמול נפטר איש העסקים המצליח בגיל 87

גרשון זלקינד שהלך אתמול (ג') לעולמו בגיל 87, היה נציג נאמן של הכלכלה הישנה. חברת ההחזקות אלקו שבשליטתו נשענת על יסודות איתנים של חברות הפועלות בתחומי התשתיות, הקמעונאות והנדל"ן, מציגה מחזור הכנסות שנתי של כ-8 מיליארד שקל ויודעת לייצר רווחים גבוהים מפעילותה השוטפת וממימושי החזקות.

נכון להיום מחזיקה משפחת זלקינד ב-65% ממניות אלקו, ששוויה הנוכחי עומד על כ-2 מיליארד שקל - עלייה של 130% בשנתיים האחרונות וכמעט פי 5 משווי השפל שבו נסחרה באוגוסט 2012, עת החלו לעלות סימני שאלה באשר ליציבות הקבוצה ויכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

קווים לדמותו של זלקינד שהובאו בתקשורת הכלכלית בעבר יצרו תמונה של איש עסקים שמרן, ריכוזי וקפדן, שאיננו מהסס לרדת לפרטי הפרטים של עסקיו, אך גם כזה הרואה למרחוק. את האימפריה של אלקו בנה זלקינד מלמטה. מבחינתו, היכולת לשלוט בעסקיו הייתה המפתח להצלחה.

את השכלתו הפורמלית רכש זלקינד דווקא בתחום הפיזיקה הגרעינית, במכון הפוליטכני בשווייץ. בשנות ה-50 הצטרף למפעל המשפחתי, שעסק בייצור ובשיווק של מוצרי תשתית בענף החשמל. שלושים שנה לאחר מכן הוביל את המפנה בעסקיה של אלקו, לאחר שזו נקלעה לקשיים בשל ירידה בהזמנות מצד הלקוח העיקרי שלה עד לאותה עת - חברת החשמל.

זלקינד ביסס את שליטתו באלקו ופצח בסדרת רכישות, שהחלה ביצרנית השנאים המתחרה קצנשטיין-אדלר, ונמשכה באלקטרה (עבודות אלקטרומכניות) ובאלקטרה מוצרי צריכה (מזגנים). בכל החברות הנרכשות הורחבה הפעילות, גם באמצעות קניית אתרי ייצור וחברות שיווק בחו"ל. וכך, תחת הנהגתו הפכה אלקו מחברה קטנה של כמה מיליוני דולרים לקונצרן בשווי של מאות מיליוני דולרים.

בשנים האחרונות חדל זלקינד מלהיות פעיל בדירקטוריונים של חברות הקבוצה, הגם שהמשיך לשמש כנשיא אלקו, וככל הידוע היה שותף בהחלטות אסטרטגיות (דוגמת רכישת גולן טלקום בידי אלקטרה מוצרי צריכה). צמד בניו - מיכאל (מייקי) ודניאל, עומדים בראש החברה זה כעשור ומשמשים כמנכ"לים משותפים האחראים בפועל על ניהול עסקיה. המטה של החברה רזה ומצומצם, ומופעל על ידי צוות של 10-15 איש הנותן מענה לחברות הבנות בתחומים כמו ניהול כספים וייעוץ משפטי.

אלקו
 אלקו

תקופה טובה, לאחר שנים מאתגרות

אלקו פועלת באמצעות שלוש חברות בת בורסאיות מרכזיות: אלקטרה (בתחומי הקבלנות והתשתיות), אלקטרה מוצרי צריכה (ייצור ושיווק מוצרי צריכה וכן חברת הסלולר גולן טלקום) ואלקטרה נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב. לאחרונה נכנסה הקבוצה לתחום פעילות חדש, לאחר שהתמודדה על רכישת רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס - מכרז בו זכתה בשבוע שעבר, בהשקעה של 144 מיליון שקל.

הקבוצה נפרדת מזלקינד כשהיא בתקופה עסקית טובה, ולאחר שחוותה כמה שנים מאתגרות עם חולשה בחלק נרחב מתחומי הפעילות שלה, עד כדי כך שהיו שהביעו ספקות לגבי יכולתה להתאושש. ספקות אלה באו לידי ביטוי בעלייה ניכרת בתשואות האג"ח של חברות הקבוצה, לצד שחיקה משמעותית בשווי מניית אלקו והחברות הבנות.

אלקו התמודדה בעיקר עם בעיות שונות שהיו לה בפעילות ייצור המזגנים בחו"ל, שגררה אותה להפסד מצטבר ענק של כ-240 מיליון שקל בין השנים 2012-2014. בנוסף לכך היא נדרשה להתמודד עם הפסדים משמעותיים שהציגה החברה הבת אלקטרה נדל"ן, בשל רכישות נכסים בחו"ל שביצעה לפני המשבר הכלכלי העולמי, וכן עם האטה כלכלית ותחרות גוברת בעסקיה של אלקטרה צריכה - שגררו גם אותה להפסדים ניכרים.

בניגוד לחברות החזקה בורסאיות בולטות (ובהן אפריקה ישראל, אי.די.בי ואלביט הדמיה) שקרסו בזו אחר זו, הצליחה משפחת זלקינד להתמודד עם המשבר הפיננסי הגלובלי ולנתב את דרכה של אלקו בחזרה לשגשוג. הקבוצה ביצעה ארגון מחדש שכלל מהלכים שסייעו לשיפור מצבה, ובהם מכירת נכסים ופעילויות שלא היו בליבת עסקיה, ואשר הניבו לה רווחים חד-פעמיים גדולים, במקביל לחיזוק פעילויות הליבה שלה והורדת רמת המינוף והגדלת הנזילות. עם השלמת המהלכים הללו ירדה מצבת החוב הפיננסי נטו של הקבוצה מסכום של מיליארד שקל לחוב אפסי.

כך, כבר בתחילת 2015 הצליחה אלקו לעבור לרווח, בעיקר תודות לחברה הבת אלקטרה, הנחשבת כיום לזרוע הפעילות החזקה בקבוצה. זמן לא רב לאחר מכן מימשה אלקו את החזקותיה בקרן ריט אמריקאית בה הייתה שותפה, ובכך סיכמה השקעה מוצלחת בשוק הנדל"ן האמריקאי. במסגרת פעילות זו נרכשו מקבצי דיור להשכרה במזרח ארה"ב, הושבחו והושכרו מחדש.

פעילות זו הגיעה בשיאה להיקף שהתקרב ל-30 אלף יחידות דיור, ובשנת 2016 מומשה באופן שהותיר בידי אלקו תזרים חיובי של 700 מיליון שקל, שמרביתו שימשה להקטנת החוב הפיננסי כאמור. מהלך זה מלמד על יכולתה של הקבוצה לאתר הזדמנויות השקעה טובות, הגם שבעבר היו לה גם השקעות מוצלחות פחות (לידקום, השקם).

להתייצבות הפיננסית ולצמצום החוב של אלקו סייעו גם שני מימושי קרקע גדולים, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. הראשון היה של שטח בסין, שהיה שייך לחברה שהפעילה מפעל מזגנים שנסגר, וכן מכירת "מתחם אלקו", הקרקע שהייתה בבעלותה בצומת מורשה סמוך לרמת השרון, לידי קבוצת קנדה ישראל. את שנת 2016 סיכמה החברה עם רווח נקי מרשים של קרוב ל-400 מיליון שקל, בעיקר בזכות מכירת הקרקע בסין.

שיפור עקבי בתוצאות הבנות

הכיוון בו אלקו נעה אלקו בשנים האחרונות תואם לפעילות החברות הבנות, שתרומתן לרווחיה אשתקד הייתה חיובית, כשאלקטרה המשיכה להיות זרוע הפעילות הבולטת, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) ממשיכה בשיפור משמעותי בתוצאותיה, ואילו אלקטרה נדל"ן תורמת תרומה סמלית לרווח, אחרי כמה שנים של הפסדים.

אלקטרה היא חברה יציבה ותזרימית, המחלקת דיבידנדים באופן קבוע ומבצעת מדי שנה רכישה או שתיים של חברות עם פעילויות משלימות. החברה הגיעה בימים האחרונים לשווי שיא של כ-3 מיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-30% מתחילת השנה.

באמ"צ, הנסחרת בשווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, בוצע בשנים האחרונות רה-ארגון מקיף, נסגרו עשרות סניפים של הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק ובוצעו פעולות שיווקיות מוצלחות, שהביאו להגדלת נתח השוק של החברה בתחום המזגנים בישראל לרמה של כ-45%, לצד פיתוח פעילות שיווק בחו"ל. בחברה הבת של אמ"צ, רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שסבלה מהפסדים, בוצע רה-ארגון שהחזיר את הרשת לרווחיות, ולאחר מכן היא נמכרה לקרן קדמה תמורת כ-200 מיליון שקל, ברווח של כ-150 מיליון שקל. כמו כן, באפריל האחרון השלימה אמ"צ את העסקה לרכישת גולן טלקום.

גם באלקטרה נדל"ן, הנסחרת בשווי של 370 מיליון שקל, בוצע ארגון מחדש, שכלל מימוש של פרויקטים יזמיים בהודו ונכסים מניבים באנגליה, הולנד, גרמניה, קנדה, לצד השלמת פרויקטים יזמיים בשוק הישראלי. בשנת 2016 נכנסה החברה לתחום מקבצי הדיור בארה"ב (תחום שאלקו עצמה פעלה בו בעבר), והוקמה חברה בת שכבר רכשה קרוב ל-23 אלף יחידות דיור, לצד שותפים אסטרטגיים ופיננסיים משוק הנדל"ן והפיננסים.