רפורמת המס: חברות מישראל עשויות להעתיק פעילות לארה"ב

ד"ר עוז חלבי, לשעבר מנהל תחום ביחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים: "הקלות המס של טראמפ עשויות להשפיע על האופן בו החברות מתכננות את הצמיחה והגידול שלהן, כאשר ארה"ב כבר לא תהיה מפחידה ומאיימת מבחינת שיעורי המס וחקיקת המס"

טראמפ וטילרסון /  צילום: רויטרס
טראמפ וטילרסון / צילום: רויטרס

"רפורמת המס שמציע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עשויה לגרום לחברות ישראליות להעתיק חלק ניכר מפעילותן מישראל לארה"ב. ההצעה עשויה להשפיע על האופן בו החברות מתכננות את הצמיחה והגידול שלהן, כאשר ארה"ב כבר לא תהיה מפחידה ומאיימת מבחינת שיעורי המס וחקיקת המס הסבוכה שלה".

את הדברים אמר ד"ר עוז חלבי, ראש קבוצת המיסוי האמריקאי במשרד עורכי הדין פרל כהן ניו-יורק, לשעבר מנהל תחום ביחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים. חלבי הגיב להבנות שפורסמו אתמול לפיהן מס החברות יופחת מ-35% ל-20% ומספר מדרגות מס הכנסה המוטל על יחידים יצומצם משבע לשלוש - 12%, 25% ו-35%. כיום, שיעור המס במדרגה העליונה עומד על 39.6%. המס על העשירים ביותר יירד ל-35%, לעומת 39.6% כיום.

חלבי סבור כי אם תעבור הרפורמה, חברות ישראליות שיעבירו פעילותן לארה"ב ייהנו משיעורי מס אטרקטיביים וחקיקת מס מיטבית. היא מיטיבה לדבריו על אזרחי ארה"ב וגם על מחזיקי גרין קארד המתגוררים בישראל. היא לא תקל לדבריו על חובות הדיווח שלהם וצפוי כי רשויות המס בארה"ב אף יהדקו את אכיפת הדיווחים בשנים הקרובות.

לדברי חלבי, ההצעה נותנת למחוקק אפשרות לקבוע מדרגת מס נוספת של מעל 35%, כך שלבסוף יכול להיות שלא יחולו שינויים מהותיים בשיעורי המס ליחידים. "אם מדרגת המס הגבוהה ביותר תהיה 35%, המשמעות היא כי הרפורמה במס תעניק הטבת מס משמעותית לעשירון העליון".

לגבי השפעת הרפורמה על עסקים, אומר ד"ר חלבי כי "הורדת מס החברות ומעבר לשיטה הטריטוריאלית, תביא לכך שרווחים המופקים מחוץ לארה"ב על ידי חברות רב לאומיות לא יהיו כפופים למס בארה"ב, כאשר המטרה היא לגרום לחברות אמריקאיות להביא רווחים ממדינות זרות (כיום הם נחשבים רווחים כלואים) ללא מס נוסף".