למרות ההסכם: הנכים חסמו את נתיבי איילון בין גלילות לקק"ל

(עדכון) - קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים": "עקב חוסר האמון הטוטאלי שלנו בממשלת ישראל, המאבק ממשיך ללא כל שינוי. אם מישהו העלה בדעתו שבעקבות הפרסומים בתקשורת אנחנו נעצור את המאבק, הוא טועה" ■ נתיבי איילון נחסמו הבוקר לתנועה ממחלף גלילות למחלף קק"ל לכיוון דרום

מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: דוברות רש"ת
מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: דוברות רש"ת

למרות ההסכם שהשיגו הנכים עם הממשלה בליל שישי ערב כיפור, חלק מארגוני הנכים לא התרצו והצהירו כי חסימת הכבישים תימשך היום (א'). כך, נתיבי איילון נחסמו הבוקר לתנועה ממחלף גלילות למחלף קק"ל לכיוון דרום בעקבות מחאת הנכים.

ההודעה הראשונה ששלח דובר ראש הממשלה בנימין נתניהו, 40 דקות אחרי סוף צום יום כיפור, נגעה להגעת ההסדר עם ארגוני הנכים. למרות שהאיש של נתניהו, יו״ר המועצה הכלכלית פרופ׳ אבי שמחון חתם בלילה שבין חמישי לשישי על הסכם המיישם, כמעט במלואו את ההסכמות אליהן הגיע האיש של שר האוצר כחלון, פרופ׳ ירון זליכה -נתניהו בירך על המוגמר וחלק תודות לכולם. לכולם חוץ מזליכה.

ההסכם בין הנכים לממשלה: זה מה שהם יקבלו

״זה הסכם היסטורי שיביא לשיפור דרמטי במצבם של בעלי המוגבלויות״ יצאה ההודעה מטעם נתניהו ״ההסכם מבטא את ההסכמות שכחלון ואנוכי התווינו מתחילת הדרך״. כאמור נתניהו הודה לרבים מימין ומשמאל: ח״כ אילן גילאון (מרצ), יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן (הליכוד) ואפילו שיגר תודות לאיש מפלגת העבודה, יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. רק את זליכה לא הזכיר.

הבוקר, בישיבת הממשלה, הרחיב נתניהו ושוב שיגר תודות ושלומות לכולם, למעט זליכה.

זליכה, לא צריך להיות גאון כדי להבין זאת, תקוע לנתניהו כמו עצם בגרון. זליכה קיבל מנדט משר האוצר כחלון, הציג מתווה מלא ומצא את המלצתו מושלכת לפח כעבור זמן לא רב. מאז הוא מתראיין לכל כלי תקשורת המבקש זאת ומטיח בבוטות האשמות בנתניהו ״שיתבייש לו, הוא אדם חסר לב״ אמר לפני כמה חודשים והיום הזכיר שאת כל מה שהושג בלילה שלפני כיפור, ניתן היה לקחת מן הדו״ח שלו ולחסוך לנכים הקשים את פעולות החסימה בכבישי הארץ בחום הקיץ הקשה. כל אוגוסט, כל ספטמבר. ״מדוע היה צריך לתת להם, אנשים חולים, להיות בכבישים במשך חצי שנה?״ הוא אמר בראיון לרינו צרור בגלי צה״ל.

שמחון וזליכה היו בשבועות האחרונים בחזית מאבק הפרוקסי, בין הצדדים. על אף ששמחון ציין כי לא רצה לראות את ארגוני הנכים, כמי שנמצאים מן הצד השני של המתרס, הנכים נגד הממשלה והפוך, זו היתה התוצאה. 48 שעות לפני שהתכנסו ארגוני הנכים בבניין ההסתדרות בחמישי בלילה, חלקם הגיעו לפגישה עצמאית עם שמחון. מפגישתם לבד עמו לא יצא דבר. אבל ביום חמישי בלילה, בנוכחות המרגיעה של ניסנקורן וגילאון - הם הביאו להישגים.

שר האוצר משה כחלון לא מיהר הפעם להצטרף לחגיגה ולשזור לעצמו כתרים. הרי המתווה של האיש שלו, הוא שסוכם לבסוף. מדוע כחלון התכנס והותיר לנתניהו את הזירה? אחת הסיבות לכך היא שבמשרד האוצר נבוכים לגבי האופן בו יישמות את ההתחייבות. תקציב המדינה סגור עד לסוף 2019 , וכדי להכניס את השינויים הנדרשים כבר בתקציב 2018 , יצטרך כחלון להשתמש ברזרבות שהוא הקצה לתכנית נטו-משפחה, ספינת הדגל שלו. אגף התקציבים באוצר לא היה צד להסכמות ניסנקורן-שמחון-ביטן ביום חמישי בלילה.

מי שיכול לקטוף את פירות מעורבותו במאבק, הוא יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בערב ראש השנה הוא חטף ביקורת ציבורית על הקצאת כספי הסתדרות לקמפיין חוצות ושילוט על אוטובוסים, אך לא נבהל. השלטים לא ירדו, במשך עשרת ימי תשובה ורגע לפני כיפור באמצע הלילה ניסנקורן מיהר לשגר את ההודעה על השגת ההסכם. בתמונה שליוותה את ההודעה הופיעו גם אלכס פרידמן יו״ר ארגון נכה לא חצי בן אדם ונעמי מורביה יו״ר מטה מאבק הנכים - שניים מן הפעילים המרכזיים בחודשים האחרונים.

על אף ההסכמות, אחד מן הארגונים, ׳הנכים הופכים לפנתרים׳ נותרו בחוץ והחליטו שהם ימשיכו את המאבק. נאור לביא ראש הארגון אמר היום שאינם מקבלים את ההסכם שנחתם בהסתדרות. ״ההסכם משאיר את הנכים בעולב ועוני ואני אומר לציבור, התכוננו לחסימות, זו הדרך היחידה שלנו להילחם את מלחמתנו״. לביא ממשיך לטעון שקצבת הנכות צריכה לעלות עד לגובה שכר מינימום, דהינו 5300 ש״ח ולא 4000 ש״ח כפי שיקבלו הנכים הקשים ביותר. יש לו ביקורת על מספר הפעימות, והגעה לרף הגבוה רק ב 2021 .

ח״כ אילן גילאון, נכה בעצמו, המלווה את ארגוני הנכים השונים בחודשים האחרונים אמר לגלובס במספר הזדמנויות שהוא חושב שעל הנכים להגיע להסכמות ולאחריהן לעצור את הפעילות בכבישים שמסכנת את חייהם. עם הדברים הללו, יהיה ל׳נכים הופכים לפנתרים׳ קשה להתמודד.