נתניהו בירך את כולם חוץ מזליכה

נציגו של שר האוצר תקוע לנתניהו כמו עצם בגרון

ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף
ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף

ההודעה הראשונה ששלח דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 40 דקות אחרי סוף צום יום כיפור, נגעה להגעת ההסדר עם ארגוני הנכים. אף שהאיש של נתניהו, יו"ר המועצה הכלכלית פרופ' אבי שמחון, חתם בלילה שבין חמישי לשישי על הסכם המיישם כמעט במלואו את ההסכמות שאליהן הגיע האיש של שר האוצר כחלון, פרופ' ירון זליכה - נתניהו בירך על המוגמר וחלק תודות לכולם. לכולם - חוץ מזליכה.

"זה הסכם היסטורי שיביא לשיפור דרמטי במצבם של בעלי המוגבלויות", נמסר מטעם נתניהו. "ההסכם מבטא את ההסכמות שכחלון ואנוכי התווינו מתחילת הדרך". כאמור, נתניהו הודה לרבים מימין ומשמאל: ח"כ אילן גילאון (מרצ), יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) ואפילו לאיש מפלגת העבודה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. רק את זליכה לא הזכיר.

הבוקר, בישיבת הממשלה, הרחיב נתניהו ושוב שיגר תודות ושלומות לכולם, למעט זליכה.

זליכה, לא צריך להיות גאון כדי להבין זאת, תקוע לנתניהו כמו עצם בגרון. הוא קיבל מנדט מכחלון, הציג מתווה מלא ומצא את המלצתו מושלכת לפח כעבור זמן לא רב. מאז הוא מתראיין לכל כלי תקשורת המבקש זאת ומטיח בבוטות האשמות בנתניהו. "שיתבייש לו, הוא אדם חסר לב", אמר לפני כמה חודשים, והיום (א') הזכיר שאת כל מה שהושג בלילה שלפני כיפור, ניתן היה לקחת מן הדוח שלו ולחסוך לנכים הקשים את פעולות החסימה בכבישי הארץ בחום הקיץ הקשה. כל אוגוסט, כל ספטמבר. "מדוע היה צריך לתת להם, אנשים חולים, להיות בכבישים במשך חצי שנה?", אמר בראיון בגלי צה"ל.

שמחון וזליכה היו בשבועות האחרונים בחזית מאבק הפרוקסי, בין הצדדים. על אף ששמחון ציין כי לא רצה לראות את ארגוני הנכים כמי שנמצאים מן הצד השני של המתרס, הנכים נגד הממשלה והפוך, זו הייתה התוצאה. 48 שעות לפני שהתכנסו ארגוני הנכים בבניין ההסתדרות בחמישי בלילה, חלקם הגיעו לפגישה עצמאית עם שמחון. מפגישתם עמו לבד לא יצא דבר. אבל בחמישי בלילה, בנוכחות המרגיעה של ניסנקורן וגילאון, הם הביאו להישגים.

שר האוצר, משה כחלון, לא מיהר הפעם להצטרף לחגיגה ולקשור לעצמו כתרים. הרי המתווה של האיש שלו, הוא שסוכם לבסוף. מדוע כחלון הותיר לנתניהו את הזירה? אחת הסיבות לכך היא שבמשרד האוצר נבוכים לגבי האופן שבו יישמו את ההתחייבות. תקציב המדינה סגור עד לסוף 2019, וכדי להכניס את השינויים הנדרשים כבר בתקציב 2018, יצטרך כחלון להשתמש ברזרבות שהוא הקצה לתוכנית נטו משפחה, ספינת הדגל שלו. אגף התקציבים באוצר לא היה צד להסכמות ניסנקורן-שמחון-ביטן.

מי שיכול לקטוף את פירות מעורבותו במאבק, הוא יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בערב ראש השנה הוא חטף ביקורת ציבורית על הקצאת כספי הסתדרות לקמפיין חוצות ושילוט על אוטובוסים, אך לא נבהל. השלטים לא ירדו במשך עשרת ימי תשובה, ורגע לפני כיפור, באמצע הלילה, ניסנקורן מיהר לשגר את ההודעה על השגת ההסכם. בתמונה שליוותה את ההודעה הופיעו גם אלכס פרידמן, יו"ר ארגון נכה לא חצי בן אדם, ונעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים - שניים מן הפעילים המרכזיים בחודשים האחרונים.

למרות ההסכמות, אחד מן הארגונים, "הנכים הופכים לפנתרים", נותר בחוץ ופעיליו החליטו להמשיך במאבק. נאור לביא, ראש הארגון, אמר היום כי הם לא מקבלים את ההסכם שנחתם בהסתדרות. "ההסכם משאיר את הנכים בעולב ועוני, ואני אומר לציבור: התכוננו לחסימות. זו הדרך היחידה שלנו להילחם את מלחמתנו". לביא טוען שקצבת הנכות צריכה לעלות עד לגובה שכר מינימום, כלומר5,300 שקל ולא 4,000 שקל כפי שיקבלו הנכים הקשים ביותר. יש לו ביקורת על מספר הפעימות, והגעה לרף הגבוה רק ב-2021.

ח"כ אילן גילאון, נכה בעצמו, המלווה את ארגוני הנכים בחודשים האחרונים, אמר ל"גלובס" במספר הזדמנויות שהוא חושב שעל הנכים להגיע להסכמות ולאחריהן לעצור את הפעילות בכבישים, שמסכנת את חייהם. עם הדברים הללו, יהיה ל"נכים הופכים לפנתרים" קשה להתמודד.