האקזיט של קסטיאל: עד 17 קומות בדרום תל-אביב

הוועדה המחוזית הפקידה תוכנית שמשמרת את חנות הרהיטים, שמעליה יוקמו 102 דירות, לצד בניין בן 17 קומות שישמש כמלון או משרדים

רח’ אלפסי פינת אבולעפיה, כיום. זכויות ל־18 אלף מ”ר שטח עיקרי / צילום: איל יצהר
רח’ אלפסי פינת אבולעפיה, כיום. זכויות ל־18 אלף מ”ר שטח עיקרי / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב שבמינהל התכנון החליטה להפקיד את תוכנית "מתחם קסטיאל" בדרום תל-אביב, המשלבת שימור לצד מגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות.

התוכנית, שנערכה על ידי משרד "מקום אדריכלות ובינוי ערים" בשיתוף עם אלכס מייטליס, חלה על מגרש בן 4.8 דונם הממוקם בין הרחובות אבולעפיה ממזרח, משה מאור ממערב, קיבוץ גלויות בדרום ואלפסי בצפון, שייעודו הנוכחי הוא מלאכה. מרבית הזכויות במגרש מצויות בבעלות משפחת קסטיאל, בשיתוף עם שלושה בעלים פרטיים נוספים. את התוכנית יזמו ענת ויהושע קסטיאל, בשיתוף עם יצחק הורוביץ, רוני פלד, ועובד ורפי אשכנזי.

התוכנית נערכה מתוך הכרה שמתחם קסטיאל מהוה עוגן כמרכז עיצוב ומושך לאזור עסקים חדשים של גלריות, סטודיות וחנויות מהתחום. על כן התוכנית, מאפשרת לשמר את הקונספט הקיים, אך בבינוי מודרני.

לפי התוכנית שהופקדה, במתחם הקיים, שבו פועלת חנות הרהיטים הידועה שבבעלות משפחת קסטיאל, לצד עסקים ישנים, יוקמו שני בניינים, האחד בניין מגורים בן 7 קומות ו-102 דירות, ש-10% מהן יהיו מיועדות להשכרה.

הבניין, הפונה לרחוב אלפסי, יוקם מעל חנות הרהיטים של משפחת קסטיאל, הפועלת במבנה היסטורי שנבנה באמצע שנות ה-40 של המאה הקודמת כבית חרושת חנוך שפיגל לטקסטיל. המבנה אמנם לא מוגדר לשימור, אך התוכנית משמרת אותו והוא ישמש למסחר. משפחת קסטיאל תוכל להמשיך ולהפעיל את חנות הרהיטים, או לשנות את חלוקת השטחים בה לחנויות בוטיק קטנות. מטרת התוכנית ליצור רצף בין המתחם לבין שכונת פלורנטין הסמוכה, שבה הבינוי נמוך יחסית.

בניין נוסף, שחזיתו לדרך קיבוץ גלויות, שבה זכויות הבנייה יותר מאסיביות, יהיה בניין בן 17 קומות המיועד או למלונאות או לתעסוקה. אם יוחלט לממשו כבניין משרדים, ניתן יהייה להמיר 25% מהשטחים בקומות העליונות למגורים. אם יוחלט לממשו כבניין משרדים, ישמש הבניין לתעסוקה בלבד. בלב המתחם תוקם גינה בשטח 519 מ"ר לשימוש הציבור, לצד מבנה ציבור בשטח 400 מ"ר שיוקם ברחוב אבולעפיה ויירשם על שם עיריית תל-אביב.

בסך הכל זכויות הבנייה הקיימות היום במגרש עומדות על 5,840 מ"ר שטח עיקרי, במבנים של עד 3 קומות, והתוכנית החדשה מאפשרת הקמת 18אלף מ"ר שטח עיקרי ו-6,300 מ"ר שטחי שירות, במבנים של עד 17 קומות. בשני המבנים יוקמו חניונים תת קרקעיים.

"מדובר בתוכנית שעושה את האיזון בין שימור לבין תכנון עכשיו ומודרני" מסרה יו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב, דניאלה פוסק. "התוכנית משדרגת את האזור באופן משמעותי, מאזור הנמצא כיום בשולי העיר ובמצב תחזוקתי ירוד למתחם המשלב מסחר, תעסוקה, מלונאות, לצד מגורים וגן גדול בלב המתחם".