הטעתה צרכנים ותפצה בסך 1.5 מ' ש': פשרה בייצוגית נגד תנובה

התביעה עסקה במוצר "משקה חלב מועשר בסידן וויטמין D", כאשר כמות ויטמין ה-D במוצר הייתה זהה לזו שמצויה בחלב רגיל 1% - כך שבפועל החלב לא היה מועשר כפי שהחברה הצהירה לגביו ■  סכום הפשרה היה נמוך משמעותית מסכום התביעה, שהוערכה ב-51 מיליון שקל

מדף של מוצרי תנובה/ צלם:תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה/ צלם:תמר מצפי

חברת תנובה הטעתה את הצרכנים ותפצה: פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד תנובה קובעת כי החברה תתרום מוצרים בהיקף של 1.5 מיליון שקל.

התביעה עסקה במוצר "משקה חלב מועשר בסידן וויטמין D 1% שומן", כאשר עד לחודש פברואר 2014 כמות ויטמין ה-D במוצר הייתה זהה לזו שמצויה בחלב רגיל 1% - כך שבפועל החלב לא היה מועשר כפי שהחברה הצהירה לגביו.

נזכיר כי לפי חוק פיקוח המחירים הקובע גם את המחיר לחלב ניגר, המוצרים הנכללים בחוק הם אלה שעונים בדיוק על ההגדרה, קרי חלב 1% או חלב 3% בקרטון או בשקית ללא תוספות כלשהן. כאשר מדובר בחלב מועשר - המוצר לא נמצא בפיקוח מחירים והחברה רשאית לגבות עבורו מחיר אחר ומן הסתם יקר יותר.

השאלה העיקרית הנידונה בתביעה היא האם תנובה הטעתה את הצרכנים בכך שכינתה את המוצר כ"מועשר" בוויטמין D ועל בסיס שאלה זו הושגה הפשרה שנציין שהיקפה היה נמוך משמעותית מסכום התביעה שהוערכה ב-51 מיליון שקל. עוד נציין כי כדרכן של תביעות מהסוג הזה היכולת לפצות כל צרכן שנפגע מההטעיה לכאורה אינה ריאלית ועל כן דרך התרומה היא המקובלת. השאלה הנשאלת היא היקף התרומה ביחס לנזק שנגרם לציבור (לאורך תקופה של שבע שנים) וביחס לשכר הטרחה והגמול שמקבלים התובע ובא כוחו, עוה"ד אמיר ישראלי ושלומי כהן - התובעת המייצגת תקבל סכום של 40 אלף, שקל ובא כוחה יקבל שכר טרחה בסך כולל של 260 אלף שקל. את תנובה ייצגו עוה"ד תמר קרת ואסף רצון ממשרד נשיץ, ברנדס אמיר ושות'.

התרומה של תנובה תתפרס על תקופה של עד 18 חודשים באמצעות תרומת מוצרים (מעבר לאלה שתורמת תנובה בדרך שגרה או בדרך מתוכננת) בסכום כולל של 1.5 מיליון שקל. המוצרים ייתרמו לעמותת "לתת" כששליש מתוכם לפחות יהיו מוצרים הנמצאים בפיקוח מחירים, לא יותר מ-5% יהיו של קרטוני חלב ניגר ותאריכי התפוגה שלהם יהיו מעבר ל-21 ימים (למעט מוצרים כמו שמנת חמוצה או חלב). שווי התרומה ייקבע בהתאם לנתוני סטורנקסט העדכניים לתקופה.