עיריית חיפה לנמלי ישראל: להרוס את מכל האמוניה הריק

בעיריית חוששים כי לאחר מלחמות של שנים למען ריקון המפעל, חיפה כימיקלים תמצא דרך להחזיר את מכל האמוניה לפעילות ■ חיפה כימיקלים: "צביעות ומשחק כפול"

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

במכתב שנשלח היום (ב') מטעם עיריית חיפה למנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), שלמה בריימן, והגיע לידי "גלובס", מודיעה עיריית חיפה כי היא שוקלת הגשת בקשה להריסת מכל האמוניה הריק. המכתב שהופנה לחנ"י כבעלת הקרקע עליה נמצא המכל, נשלח בין היתר עם העתקים לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ.

"הריני להודיעכם כבעלי קרקע, כי לאור ריקון מכל האמוניה בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, אנו שוקלים הגשת בקשה להריסה ללא הרשעה הן לעניין מכל האמוניה והן לעניין צינור שינוע האמוניה. בטרם הגשת הבקשה, הריני לפנות אליכם, כבעלי הזכויות בקרקע, על-מנת לאפשר לכם להביע את עמדתכם ולטעון טענותיכם ככל וישנן כאלה", מציינת עמית קליין, היועצת המשפטית של עיריית חיפה.

בעיריית חיפה חוששים כי לאחר מלחמות של שנים למען ריקון המפעל, חיפה כימיקלים תמצא דרך להחזיר את המכל לפעילות.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר היום ל"גלובס": "הנהלת חיפה כימיקלים כבר הצהירה מעל כל במה בבתי המשפט על כוונתה ורצונה להשמיש חזרה את מכל האמוניה. חברת נמלי ישראל נושאת באחריות למכל ולא נסכים אחרי המאבק הארוך והעיקש שניהלנו, לאפשר למלא אותו בחומרים מסוכנים או אמוניה".

עוד צוין במכתב כי למכל המדובר אין היתר בנייה, כמו גם לצינור. "חיפה כימיקלים, המחזיקה בשטח, החלה לבצע עבודות טענות היתר, ללא היתר בנייה כנדרש הן לבניית מאצרה לעמדת מילוי מכליות כביש בלתי חוקית קיימת בסמוך למכל האמוניה, והן להחלפת חלקים והתקנת מתקנים על גבי צינור האמוניה העילי הקיים במסוף הכימיקלים עד מכל".

המכל הוקם בשנת 1989 על-ידי חברת חיפה כימיקלים על שטח של חנ"י. בעיריית חיפה טוענים כי הזכויות בו שייכות לבעלי הקרקע - חנ"י ומנמקים זאת על-ידי ההצהרה של סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים, עמיחי זיידר, כי חיפה כימיקלים תחזיר את הקרקע עליה נבנה המכל לחנ"י החל מתחילת אוקטובר. זאת, במסגרת הדיונים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

כזכור, לפני שבועיים רוקן מכל האמוניה שלמעשה לא היה פעיל כבר ממארס 2017 מאמוניה נוזלית וגזית. זאת, על-פי הוראת בית המשפט העליון שקבע כי יש לרוקן את המכל מחשש לשלום הציבור, ולאחר לאחר לא מעט דחיות מועד הריקון האחרון שנקבע הוא 18 בספטמבר. 

חיפה כימיקלים: "צביעות ומשחק כפול"

מחברת חיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "מעשיה של עיריית חיפה מעידים על צביעות כלפי עובדי החברה ומשחק כפול. רק לפני ימים בודדים, יום לפני ערב יום כיפור, הודיעה עיריית חיפה לעובדי חיפה כימיקלים צפון, ולאוזני נשיא בית הדין לענייני עבודה, כי בכוונתה לעשות כל מאמץ למצוא פתרון ואף התיימרה להציע וועדה שתשקול את החלופות - אניה קטנה או איזוטנקים - ותקבל את הפתרון עליו תמליץ הוועדה. אלא שלא רק שעיריית חיפה הכשילה את הקמת אותה הוועדה שהיא הציעה, אלא אף רצה לקבוע עובדות בשטח שיחסלו את אפשרות האניה הקטנה על-ידי הרס הצינור. הדיבורים על המיכל, שדינו ברור וחיפה כימיקלים כבר ויתרה עליו לפני זמן רב, אלה דיבורי סרק שנועדו לפזר ערפל לגבי כוונותיה האמיתיות של עיריית חיפה - לראות את חיפה כימיקלים נסגרת".