ימים אחרונים של קיץ: מהרו לנצל את סוף עונת טיולי המים

הסתיו כבר כאן, חצבים מתרוממים אל על, אבל הקיץ עדיין נאחז בים, ביבשה ובאוויר ולעת עתה גם מסרב להיפרד ■ סוכות זה הזמן המצוין לנצל את חלון ההזדמנויות

נחל דליות / צילום: גזאל בשארה

הסתיו כבר כאן, חצבים מתרוממים אל על, אבל הקיץ עדיין נאחז בים, ביבשה ובאוויר ולעת עתה גם מסרב להיפרד. ימי החגים מזקקים זמן איכות לחופשה משפחתית, שאפשר למלא בשלל אטרקציות רטובות ברחבי הגליל, רגע לפני שסוגרים את הים, שהרי סוכות הוא חג המים הקדום, "שמחת בית השואבה".

אחד המסלולים הרטובים הכי אהובים הוא זה שבשמורת נחל דליות שבצפון הכינרת או בשמו הפופולרי - המג'רסה. המסלול טובל במי הנחל שגלשו מהגולן. מרגע שנכנסים לשמורה, מוביל שביל הליכה קצר לערוץ הייעודי, שבו זורם אחד מפלגי נחל דליות אל הכינרת ומעשיר אותה בעוד כמה סמ"ק. אורכו של המסלול הרטוב כחצי קילומטר והוא קל מאוד, מושלם למשפחות עם קטנטנים ואפילו לסבים וסבתות נמרצים. בחלק הראשון צריך לשים לב, כי הערוץ אומנם רדוד, אבל מלא אבנים - לכו בזהירות כדי לא למעוד. ככל שמתקדמים, הוא מעמיק ונוח יותר, והשיא הוא בבריכה גדולה שאפשר להשתכשך ולשחק בה בכיף. צמחיית הגדות השופעת שמעניקה צל מבורך, המים הקרירים, השקט והשלווה הם סיבה טובה לבקר כאן, לבלות כמה שעות ולחזור דרך המסלול היבש (כניסה לשמורה: 28-14 שקל לאדם, חינם למנויי מטמון, טל' 04-6793410).

גם הגליל המערבי התברך בפינות חמד עם מי מעיינות זכים, ובראשם נחל כזיב. כשהקיץ מגיע, ונחלי מערב הגליל מתייבשים, נשאר נחל כזיב אי של שפיות וממשיך להפיק מי מעיינות קרירים ולמשוך אליו גדודי מטיילים. זהו אחד המסלולים היפים ביותר שיש לטבע הישראלי להציע, אז הנה עוד סיבה לטייל לאורכו. סיבה אחרונה היא שבמהלך חול המועד סוכות יעמיד מיזם אוצרות הגליל בשיתוף רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, מערך היסעים (שאטלים) ללא תשלום, שיצאו ממעלות עד לתחילת מסלול ההליכה בעין זיו. בשנה שעברה נהנינו גם אנחנו מהשירות הנהדר, צעדנו מעין זיו לבריכות הנפלאות של עין טמיר, ונהנינו ממזג אוויר מושלם, מים צוננים ומסלול קסום (השאטלים יפעלו בתאריכים 5-10.10, בשעות 17:00-9:00 בשני הכיוונים, כך שאפשר יהיה להשאיר את המכוניות בחניון ולחזור אליהן בתום הטיול. www.ozrothagalil.org.il).

מסלול דומה אך שונה מספקת שמורת הטבע של נחל שניר (חצבני) אשר מול קיבוץ הגושרים. שטח השמורה גדול יותר ויש בה אזורים לפיקניק, מסלול יבשתי לאזור בריכות מים, תצפיות ותוואי שהולך עם קו המים בשביל מוצל ופסטורלי להפליא. שפע האפשרויות ישאיר אתכם כאן כמה שעות טובות של בילוי. למים אומנם אסור להיכנס מטעמי שמירת טבע, אבל יש בריכת שכשוך שתספק את הסחורה. חוץ מזה, יש בריכה נוספת שהיא גן מקלט לצמחי מים נדירים - אחת מפעולות שמירת הטבע שנעשות במקום (28-14 שקל, חינם למנויי מטמון, טל' 04-6950064).

מורד החצבני משמש כבסיס לאחת האטרקציות הידועות ביותר בגליל - הקייקים. קייקי הגושרים (שעליהם נכתב זה מכבר) ממוקמים סמוך לשמורה ויש להם גם חניון קמפינג גדול ששודרג הקיץ (75 שקל לאדם). ובכלל, נדמה שכל חברות הקייקים בגליל אימצו את הקונספט ולכל אחת יש גם מתחם קמפינג משלה. מעבר לגשר מעיין ברוך, ממש בפאתי מושב בית הלל, נמצא הקמפינג של קייקי דג על הדן, שממנו גם משלחים את הקייקים לשיט. הקמפינג שוכן על שפת המים במיקום יפה ומנצח. המדשאות הגדולות סוככות בצילה של חורשת עצי פקאן ענקיים ועצי פרי, ויש את כל הנדרש, משולחנות וספסלים, ועד שירותים ומלתחות.

המתחם קשור למסעדת דג על הדן, הצמודה לשמורת נחל שניר, ומי שלא אכל במקום, כדאי לו להשלים את הפער, לא רק בשביל האוכל אלא בעיקר כדי ליהנות מכל היופי. המסעדה טבולה בין פלגי מים שקולות הפכפוך שלהם עולים מכל יובל ופלג. עצי פרי ותיקים סוככים מעל והמקום כולו רווי בתחושת שלווה כמעט מרפאת. המקום די גדול, ושולחנות האוכל פזורים במרחב בפינות מקסימות. מי שמתעניין ישמח לבקר בחוות הפורלים, לקבל הסבר על הדגים המיוחדים ועל אופן גידולם, ואולי גם להזמין אחד לצלחת, ולהתרשם מדג החדקן שממנו מכינים במקום קוויאר (טל' 04-6950225).

גם קיאקי כפר בלום מציעים מתחם מלא אקשן, עם פארק חבלים, קיר טיפוס, מתחם חץ וקשת ואומגה למים. בקיץ שעבר השיקו סרט רב חושי חדש שצולם בניו זילנד ומדמה שיט אמיתי - חוויה קצרה ומדליקה. יש גם חניון יום ולילה גדול ושאטלים לנקודת ההתחלה בבית הלל.

כשירדנו בסירה לנחל, הזרימה לא הייתה חזקה, אבל רק כך הצלחנו ליהנות משלוות השיט ומהטבע הפסטורלי שמסביב. המסלול הארוך מתאים לבני חמש ומעלה, אבל ה-"קייקיד" מתאים לקטנטנים מגיל שנתיים והמסלול רגוע ובטוח.

השיט יימשך עד נובמבר, אבל מדצמבר עד מארס תפעל כאן לראשונה אטרקציה חדשה - שיט חורף. בשלב ראשון יצא השיט בליווי מדריך ויתאפשר לקבוצות בלבד, שיקבלו חליפות צלילה ונעליים מיוחדות. המים בחורף סוערים, מהירים וקרים יותר, כך שמדובר בחוויית טבע פראית שלא כדאי להחמיץ (השיט לא יתקיים בימים סוערים. טל' 04-690-2616).