ביצועי היתר של מדד MSCI China לא קשורים לכלכלה הסינית

מדד המניות MSCI China, שאותו מחקה קרן הסל MCHI, עלה ביותר מ-40% מתחילת 2017, בעיקר הודות למעבר הצרכנים הסיניים לרכישות באינטרנט

כנס של ענקית האינטרנט הסינית Tencent בהונג קונג  / צילום: Paul Yeung, בלומברג
כנס של ענקית האינטרנט הסינית Tencent בהונג קונג / צילום: Paul Yeung, בלומברג

נושא ההשקעה בסין הוא אחת הסוגיות המרכזיות מבחינת המשקיעים, המעוניינים להיחשף לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שמציגה שיעורי צמיחה גבוהים לא רק בהשוואה למדינות המפותחות, אלא גם ביחס לשווקים המתעוררים.

כלכלת סין צומחת בקצב שנתי של 6.7%, גם לאחר שהאטה בשנים האחרונות וירדה משיעורי צמיחה דו-ספרתיים. במקביל, הצמיחה הכלכלית בסין נשענת בצורה משמעותית יותר על הצריכה הפרטית, שהגיעה השנה לנתח של כ-50% מהתוצר הגולמי של סין (בהשוואה ל-35% לפני עשור). זאת, בניגוד לשנים קודמות, שבהן התבססה כלכלת סין בעיקר על השקעות הון והוצאה ממשלתית. הצריכה הפרטית בסין, שהציגה שיעורי צמיחה גבוהים לעומת הממוצע במשק, שימשה בשנים האחרונות מנוע צמיחה עיקרי בסין.

חששות לאיתנות של הבנקים

עם זאת, למרות שיעורי הצמיחה הגבוהים בסין, תזת ההשקעה בבורסה הסינית עדיין שנויה במחלוקת. זאת, על רקע חששות המשקיעים מחוסר שקיפות במדיניות הפוליטית והכלכלית במדינה, ובעיקר מהתנפחות בועת האשראי שם. ממשלת סין מחזיקה אמנם ברזרבות מט"ח הגבוהות בעולם, המוערכות ב-3 טריליון דולר, אבל כנגדן עומדות חובות של רשויות מקומיות, שעלולים להכביד, לפי חששות המשקיעים, על האיתנות הפיננסית של המערכת הבנקאית בסין.

חששות מחוסר שקיפות המערכת הבנקאית באים לידי ביטוי בביצועים חלשים של מניות הבנקים הגדולים בסין, שנסחרות ברמות דומות לאלה של לפני עשר שנים, למרות הצמיחה המרשימה בהיקפי האשראי ובכלכלת סין כולה.

גם מתחילת השנה הנוכחית הציגו מניות הבנקים ביצועי חסר בהשוואה למדדים הרחבים בסין, בעיקר למדד ה-MSCI הסיני. בהקשר זה, בולט הבדל משמעותי בביצועי מדד ה-MSCI China בהשוואה לשאר המדדים הפופולריים בסין. מדד המניות הסיניות מסוג A (המניות שנסחרות בבורסה המקומית, קרן סל: ASHR) ומדד המניות הסיניות מסוג H (חברות גדולות שנסחרות בהונג קונג, קרן סל: FXI) עלו שניהם בכ-20% מתחילת השנה, אבל עדיין נסחרים בדומה לרמותיהם לפני חמש שנים, ונמוך מרמות שיא של אמצע 2015. לעומת זאת, מדד MSCI China הציג מתחילת 2017 עלייה מרשימה של יותר מ-40%, ובכך הגיע לשיא של כל הזמנים.

מה מסביר את פערי הביצועים של מדד MSCI לעומת שאר המדדים? האם ההחלטה של MSCI על צירוף המניות הסינית המקומיות למדד הכללי היא שהובילה להשפעה כה אדירה? נזכור כי הנתח של סין במדד השווקים המתעוררים עמד לפני ההחלטה על כ-20%, כיום הוא עלה לכ-30% ממדד זה, והוא אמור להגיע ליותר מ-40% בסיום תהליך הצטרפותן של המניות הסיניות המקומיות למדדי ה-MSCI.

מניית עליבאבא עלתה 95% מינואר

הסתכלות מעמיקה על הרכב מדד ה-MSCI הסיני מובילה למסקנה אחרת. הסקטור העיקרי בהרכב מדד זה, שאותו מחקה קרן הסל iShares MSCI China ETF (סימול: MCHI), הוא סקטור הטכנולוגיה, האחראי על נתח גבוה של כ-40% משווי הקרן.

החלק הארי של החשיפה לטכנולוגיה בקרן MCHI מגיע משתי חברות האינטרנט המובילות בסין - Tencent (סימול: 700 HK, כ-16% מהקרן) ועליבאבא (Alibaba, סימול: BABA, כ-13% מהקרן). המניות של שתי החברות הציגו מתחילת השנה עליות מרשימות של כ-80% ו-95%, בהתאמה, ובכך הובילו את מדד MSCI China כולו לביצועי יתר ניכרים לעומת המדדים המובילים בסין.

שאר המניות המובילות בהרכב הקרן הן China Construction Bank (סימול: 939HK, כ-5% מהקרן), חברת האינטרנט Baidu (סימול: BIDU, כ-4.5% מהקרן) ומפעילת הסלולר China Mobile (סימול: 941HK או CHL בארה"ב, כ-4% מהקרן).

להבדיל מקרן MSCI, המחזיקה בנתח גבוה של חברות האינטרנט ובחלק נמוך יחסית של סקטור הפיננסים (כ-22% מסך הנכסים), שתי קרנות הסל הפופולריות שמאפשרות חשיפה לסין, מחזיקות בנתח גבוה של הפיננסים (בעיקר הבנקים, שסובלים מביצועי חסר לאורך זמן, וכך גם השנה).

כך למשל, קרן הסל הוותיקה iShares China Large Cap ETF (סימול: FXI), המספקת חשיפה למניות החברות הסיניות המובילות שנסחרות בהונג קונג, מחזיקה בנתח של 51% במגזר הפיננסי (ופחות מ-10% במגזר הטכנולוגיה). לעומתה, תעודת סל Harvest CSI 300 China A-Shares ETF (סימול: ASHR), המספקת חשיפה למניות A-Shares המקומיות בסין ומחקה את מדד CSI-300, מחזיקה בחשיפה של כ-37% למגזר הפיננסי, ובכ-9% בלבד למגזר הטכנולוגיה (ללא נציגות מהותית של חברות האינטרנט המובילות).

כך, נראה כי ביצועי יתר של מדד MSCI China לא בהכרח קשורים לביצועי הכלכלה הסינית, אם כי אכן משקפים את מעבר הצרכנים הסיניים לערוצי האינטרנט והסחר המקוון. בהקשר זה, יש דמיון רב בין ביצועי יתר של מגזר הטכנולוגיה בארה"ב, המצטיין השנה בתור המגזר המוביל בשוק המניות האמריקאי, לבין התנהגות מגזר זה גם בסין (אם כי, חלק מהמניות אינן נסחרות כלל בסין, אלא בבורסות כמו ארה"ב).

נציין כי קרן סל MCHI הגיעה כבר למקום השני (אחרי קרן FXI) ברשימת כלי חשיפה לשוק המניות הסיני מבחינת היקף הנכסים, המסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר, עם מחזור מסחר יומי של כ-1.5 מיליון מניות (המהווה עדיין כעשירית מהמחזור בקרן FXI הפופולרית). דמי הניהול השנתיים של קרן MCHI עומדים על 0.64%, והם אף נמוכים מדמי ניהול של קרן FXI ותעודת הסל ASHR.

* הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

קרן הסל iShares MSCI China

סימול: MCHI

היקף נכסים מנוהלים: 2.5 מיליארד דולר

מחזור מסחר: 1.5 מיליון מניות ביום

המדד שאותו הקרן מחקה: MSCI China (עלה ביותר מ-40% מתחילת השנה)

דמי ניהול: 0.64% בשנה

המגזרים העיקריים בהחזקות הקרן: טכנולוגיה (40% מנכסי הקרן) ופיננסים (22%)

מניות עיקריות בהחזקות הקרן: ענקיות האינטרנט הסיניות Tencent (כ-16% מהקרן) ו-Alibaba (כ-13%)