וורן באפט: ברקשיר עוצרת מימוש מניות בהמתנה להפחתת המס

האורקל מהומהה התראיין הערב ל-CNBC ואמר כי מחוקקים שלא מסוגלים להעביר הפחתות מס - נמצאים בעסק הלא נכון

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

האורקל מאומהה, וורן באפט, התראיין הערב (ג') ל-CNBC והפתיע בהצהרה כי קרן ההשקעות שתחת ניהולו, בארקשיר האת'ווי עוצרת מימוש החזקות בניירות ערך בהמתנה להפחתות המס עליהן הכריז הנשיא, דונלד טראמפ.

בימים האחרונים ובלי סיבות אחרות נרשמות עליות שערים בוול סטריט. המשקיעים מייחסים את העליות לתוכנית השאפתנית של הנשיא דונלד טראמפ להפחתות מסים על החברות האמריקאיות. הפחתות מסים אגרסיביות כמו שמתכנן טראמפ אמורות להיות ההשפעה המקזזת למדיניות הצמצום המוניטרי הגדולה של הפדרל ריזרב שהחלה לפני שלושה ימים.

ברקשייר הת'אוויי A 

נזכיר כי הפדרל ריזרב התחיל בימים האחרונים לצמצם את היקפי המאזן שלו שעומדים על 4.5 טריליון דולר. המשמעות היא שהבנק המרכזי מתחיל למכור את אגרות החוב שרכש מאז 2008, המשבר הכלכלי הגדול שאיים לשתק את הכלכלה העולמית. למעשה, מידי חודש רכש הפד אגרות חוב של הממשל האמריקאי וחברות עסקיות נוספות.

המשמעות של הפעולה בה נקט הפד רב מערכתית, הבנק המרכזי סיפק נזילות לפירמות שיכלו לגייס כסף בשוק שאיים להיכנס לשיתוק, בנוסף סיפק נזילות לשווקים הפיננסים כשהסכים לרכוש אגרות חוב בשוק המשני ואיפשר למשקיעים לצאת מהשקעות ולהשתמש במזומנים להשקעות חוזרות ולשימוש עצמי. השפעה נוספת ומרחיקת לכת של הפעולה הזו הייתה הפחתה נוספת בריבית הריאלית (שהיא גם הנומינלית בשל העובדה שהאינפלציה אפסית) שמשלמות החברות המגייסות וכך בעקיפין להוזיל להם את עלויות הפעילות השוטפת.

כעת, משהחלה המכירה הגדולה של הפד (נכסים בהיקף של 10 מיליארד דולר מידי חודש) במקביל להצהרות ורמיזות כי הריבית עצמה תעלה כבר בדצמבר, יצא טראמפ בהכרזה על הפחתת המסים הגדולה שלו מה שצפוי לשפר את רווחיות החברות ולפצות אותן על העלייה בהוצאות המימון שלהן. 

"כרגע אנחנו יושבים ומחכים ולא מממשים סחורה" אמרה באפט והוסיף כי להערכתו התמונה על היכולת של טראמפ להעביר את הפחתות המס תתבהר תוך פחות משלושה חודשים. "אנחנו משלמים מס בהיקף של 350 מיליון דולר כתוצאה מהרווחים שלנו בשווקים" אמר באפט "להערכתי, לאחר הפחתות המס נחסוך 100 מיליון דולר בהוצאות המס שיסתכמו ב-250 מיליון דולר" אמר.

נזכיר, בשבוע שעבר הודיע טראמפ שבכוונתו להפחית את מס החברות המקסימלי מרמה של 35% לרמה של 20%.