הדמוקרטים בקונגרס לטראמפ: אל תבטל ההסכם עם איראן

כמה מהמחוקקים התנגדו בשעתם לחתימה על ההסכם, אך עתה הם משוכנעים שהוא תורם לאינטרסים של ארה"ב ■ הערכות בוושינגטון: טראמפ יכריז שאיראן אינה מקיימת ההסכם, מהלך שעלול להביא לסנקציות חדשות נגד טהראן

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

יותר מ-180 צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים - רוב הסיעה הדמוקרטית בבית - קראו אתמול (ד') לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא לגרום לביטול ההסכם הגרעיני עם איראן. ברקע: הערכות בוושינגטון שטראמפ נוטה להכריע נגד ההסכם, כלומר להכריז שאיראן אינה מקיימת את התחייבויותיה כפי שהן מפורטות במסמך. מהלך כזה עלול להניע את הקונגרס לחדש את הסנקציות על טהראן ולתת למשטר האייתאללות יד חופשית לחדש פיתוח מואץ של נשק גרעיני.

הקריאה כלולה במכתב פומבי ששלחו הצירים לבית הלבן. את המכתב יזמו הצירים טד דויטש, מפלורידה, ודייוויד פרייס, מקרוליינה הצפונית. דויטש נאבק בשעתו נגד החתימה על ההסכם, אך עתה הוא שינה את דעתו.

"כמה מאיתנו הצביעו בעד ההסכם וכמה מאיתנו התנגדו לו", נאמר במכתב, שנוסחו מתפרסם באתרי האינטרנט של דויטש ופרייס. "בכל זאת, כולנו מאמינים עתה שאכיפה מלאה של תנאי ההסכם, עד המילה האחרונה, תעניק לארה"ב יכולת רבה יותר לבלום את התכנית הפוטנציאלית של איראן לייצר נשק גרעיני. היא גם תאפשר לממשל לסכל את הפעילויות האיראניות שמערערות את היציבות (בעולם)".

על פי חוק, חייב הנשיא לאשר לקונגרס מדי שלושה חודשים שאיראן מקיימת את ההסכם ככתבו ולשונו. אם יחליט הנשיא שטהראן מפרה את ההסכם, הוא חייב להציג לפני המחוקקים ראיות לקיומן של הפרות כאלה. אם אכן יצהיר טראמפ שאיראן אינה מקיימת את ההסכם יוכל הקונגרס להטיל עליה מחדש את הסנקציות (שהושעו בעקבות החתימה על ההסכם) ואולי אף להחמירן. טראמפ חייב להחליט כיצד ינהג עד 15 באוקטובר.

"עד עתה לא קיבלנו שום מידע (על הפרות איראניות כביכול)", נאמר במכתב המחוקקים. "להיפך, הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית וקציני צבא ומודיעין אמריקאים מוסיפים לומר שאיראן מכבדת את התחייבויותיה כמפורט בהסכם ואיננו מודעים לשום שינוי בפעילות איראן (בסוגיית הגרעין) מאז האישור הקודם של הממשל, ב-15 ביולי, שטהראן מכבדת את ההסכם".

הצירים הדמוקרטים גורסים, שאם יאשים טראמפ את איראן בהפרת התחייבויותיה, ייפגעו הבריתות של ארה"ב עם מדינות אחרות, וקוריאה הצפונית תקבל מסר שהסכם גרעיני פוטנציאלי עם ארה"ב לא יאריך ימים אם הנסיבות יחייבו זאת. "מדינות תבל חייבות לדעת שכל עוד איראן מקיימת את ההסכם, ארה"ב מקיימת את התחייבויותיה", נאמר במכתב המחוקקים.

במהלך מסע הבחירות, הכריז טראמפ פעמים רבות, שההסכם הגרעיני עם איראן הוא "העסקה הגרועה ביותר שעליה חתמה ארה"ב אי פעם" והבטיח שהוא "יקרע לגזרים" את המסמך ביומו הראשון בבית הלבן. זה לא קרה, אך, על פי כמה הערכות, מוכן עתה טראמפ להתנער מההסכם. הממשל מודה שאיראן אולי מקיימת את סעיפי ההסכם כלשונם אך לא כרוחם מפני שהיא עורכת ניסויים בטילים בליסטיים ומוסיפה להתסיס פעולות טרור בנקודות שונות בעולם.

אם יחליט טראמפ לשים קץ להסכם, הוא יפעל בניגוד להמלצותיהם של שני השרים הבכירים ביותר בקבינט שלו - רקס טילרסון, שר-החוץ, וג'יימס מאטיס, שר ההגנה. שניהם מתנגדים לביטול ההסכם.