שגריר ארה"ב בישראל: טראמפ יעביר השגרירות לירושלים

דייוויד פרידמן בראיון לערוץ טלוויזיה נוצרי: "השאלה אינה 'אם' אלא 'מתי' ■ דוברת משרד-החוץ האמריקאי, התר נאורט: דברי פרידמן "אינם מעידים על שינוי במדיניות האמריקאית"

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

בפעם השניה בתוך שבוע, הכריז שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, כי ממשל טראמפ יעביר את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים.

בראיון לאריק סקטלבקר, מנהל ארגון נוצרי פרו-ישראלי, שמיועד לשידור בערוץ הנוצרי TBN (Trinity Broadcast Network), אמר פרידמן: "השגרירות תעבור. לא מדובר ב'אם' אלא ב'מתי'. אני משוכנע שבמהלך כהונתו (של טראמפ), תכיר ארה"ב בירושלים כבירתה המאוחדת והנצחית של ישראל". נוסח מוקדם של קטע הראיון על השגרירות פורסם באתר הימני "וושינגטון פרי ביקון".

בשבוע שעבר, בראיון ליעקב איילון ב"וואלה", השמיע פרידמן דברים דומים, אך נימתם היתה הרבה פחות נחרצת:

שאלה: יש סיכוי שיום אחד תארוז את הלשכה שלך ותעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים?

פרידמן: "אני מקווה. זו היתה אחת מההבטחות של הנשיא והוא אדם שעומד בדיבורו. הוא הבטיח שזו לא שאלה של 'אם' אלא 'מתי'".

שאלה: למה לא עכשיו?

פרידמן: "זו החלטה שלו. הוא יחליט בזמן הנכון".

במסע הבחירות שלו הבטיח טראמפ, כי יכריז על העברת השגרירות לירושלים ביומו הראשון בבית הלבן. בכל אופן, בעקבות התנגדות הסטייט דיפרטמנט וחששות שהעברת השגרירות תשים קץ למאמצים לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, לא מומשה ההבטחה עד עתה. יש הערכות שגם ממשלת ישראל לא לחצה יותר מדי להעברת השגרירות.

אין שום ודאות שדברי פרידמן משקפים את מדיניות הבית הלבן. בראיון ל"וואלה" טען השגריר, בין השאר, כי "ישראל מחזיקה ב-2% בלבד מהגדה המערבית", וכי ההתנחלויות הן "חלק מישראל".

בתגובה אמרה דוברת משרד-החוץ האמריקאי, התר נאורט, כי דברי פרידמן "אינם מעידים על שינוי במדיניות האמריקאית... לא ברור מהיכן נלקחו המספרים האלה". היא הוסיפה: "אני רוצה שדברי יהיו ברורים לחלוטין. אין לקרוא את הדברים כאילו הם מעידים על המו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים".