מסביב לעולם: יומן הפגישות של הכלכלן הראשי באוצר נחשף

מינואר 2016 עד סוף יולי השנה שהה נוה 80 יום בחו"ל, 65 במילואים, והוא עסק בענייני מאקרו שוטפים ובסיום זיכיון כיל בים המלח

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

משרד חוץ של איש אחד. יומן הפגישות של יואל נוה, שנחשף בעקבות פניית עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", מאפשר הצצה לאחת המשרות הנחשקות ביותר שמציע שירות המדינה לכלכלנים בכירים, בתנאי שאינם סובלים מחרדת טיסות.

מינואר 2016 ועד לסוף יולי השנה (19 חודשים) שהה הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה, במצטבר כ-80 יום בחו"ל לרגל נסיעות לטיפוח קשרי החוץ הכלכליים של ישראל. לצד הנסיעות הרבות שירת נוה 65 יום במילואים כמדריך טיסה בבית הספר לטיס של חיל האוויר. את הזמן שנותר לו השקיע נוה בליווי כלכלנים, קובעי דעת קהל ודיפלומטים זרים בביקורים בישראל, בעיסוק בענייני מאקרו שוטפים ובהובלת צוות לגיבוש המלצות לקראת סיום הזיכיון של כיל בים המלח.

הכלכלן הראשי באוצר, משרה בתנאי מנכ"ל, אחראי על אגף שנוצר מאיחוד של שלוש יחידות למחקר, קשרים בינלאומיים ומנהל הכנסות המדינה. הפעילות הבינלאומית של האגף התרכזה בעבר בהכנת אמנות כלכליות כמו האמנה להגנה על השקעות בין ישראל ליפן שאושרה השנה, אך ב-2016 לאחר שבנק ישראל סירב להצטרף כחבר לבנק האסייתי לפיתוח תשתיות (AIIB) שהוקם ביוזמת סין, היא התרחבה באופן משמעותי. זאת, לאחר שהוסכם בין בנק ישראל לאוצר על העברתה לאוצר של האחריות לייצוג ישראל בארבעה בנקים מולטי-לטרליים שישראל חברה בהם. במסגרת ההסכם שנחתם בסוף 2016, קנה האוצר מבנק ישראל את מניות היסוד בשלושה בנקים והחל למנות את אנשיו לנציגים בבנקים במקום נציגי בנק ישראל.

"אני חושב שהרבה יותר נכון שהאוצר מייצג את ישראל בבנקים האלה ולא בנק ישראל", אמר נוה ל"גלובס". "הבנקים האלה מתעסקים בנושאים של סיוע חוץ וזה נושא שנזנח בישראל במשך שנים ואנחנו מאד מתעניינים בו כיום".

כשנשאל אם הוא מתכוון להגדלת סיוע החוץ, אמר נוה: "הדרך לעשות את זה היא לאו דווקא בכסף ממשלתי. ישראל מדינה מאוד עשירה ואפשר להביא כסף מוסדי להשקעות באמצעות הבנקים האלה. לבנק ישראל אין את הכלים לעשות את זה, אסור להם להשקיע בפרויקטים מהסוג הזה".

נוה, שנבחר לכהן כחבר בדירקטוריון הבנק האסייתי החדש, נסע עקב כך בכל שלושה חודשים לבייג'ין להשתתף בישיבות הדירקטוריון. ביוני העביר נוה את התפקיד התובעני לציר הכלכלי של ישראל בסין, עופר פלג.

בנוסף ל-AIIB ייצג נוה את ישראל באספות השנתיות של שלושת הבנקים המולטי-לטרליים הנוספים שישראל חברה בהם: הבנק העולמי, הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) בלונדון והבנק הבין-אמריקאי לפיתוח (IDB) בדרום אמריקה. הנציג הרשמי של ישראל באירועים אלה הוא שר האוצר, אלא שמשה כחלון סולד מאירועים מסוג זה ומדיר את רגליו אפילו מהאסיפה השנתית של קרן המטבע -שנחשב בעבר לאירוע חובה לשרי אוצר ישראלים.

נוה מרכז גם את הטיפול בקרן המטבע וב-JEDG, הפורום הכלכלי המשותף לישראל ולארה"ב. בזמן שהותו בארץ השקיע נוה זמן רב בקידום שיתופי פעולה בין-מדינתיים עם שווייץ, גרמניה, יפן ודרום קוריאה, בליווי בכירים מהבנקים הזרים וארגונים בינלאומיים ובמפגשים עם אנליסטים מסוכנויות דירוג האשראי, דיפלומטים ומובילי דעת קהל אורחים.

נוה (52) מונה לתפקיד במאי 2014 על ידי שר האוצר יאיר לפיד, לאחר שקודמו, ד"ר מיכאל שראל, התפטר בעקבות כוונת לפיד להטיל מע"מ אפס על רוכשי דירה ראשונה. הוא החל את דרכו באגף התקציבים ולאחר מכן מילא תפקידי ניהול בגופים מוסדיים ובבנק הדואר.

תפקידו העיקרי של נוה הוא הכנת תחזיות המאקרו המרכזיות שעליהן מתבססת תקציב המדינה ובראשן תחזית ההכנסות ותחזית הצמיחה. הנושא העיקרי שנוה הוביל בשנה וחצי האחרונות היה הצוות ליישום ההמלצות בנושא פעולות הממשלה לקראת תום זיכיון כיל בים המלח. הצוות שנוה מונה לעמוד בראשו אמור להגיש עד סוף השנה את המלצותיו. בתחום המחקר הוביל נוה פרויקט של פרסום סקירות שבועיות בנושאים כלכליים אקטואליים.