"סוף לפילוג": נציגי חמאס ופתח חתמו על הסכם פיוס בקהיר

נציגי התנועות שהגיעו לשיחות במצרים חתמו על ההסכם ■ אבו מאזן: "3,000 שוטרים יוצבו ברצועת עזה" ■מנהיג חמאס: "יביא לאחדות בפרויקט הלאומי"

נציגי חמאס ופתח חותמים על הסכם הפיוס בקהיר / צילום: רויטרס
נציגי חמאס ופתח חותמים על הסכם הפיוס בקהיר / צילום: רויטרס

נציגי חמאס ופתח לשיחות בקהיר, עזאם אל-אחמד וסאלח אל-עארורי, חתמו היום (ה') על הסכם הפיוס בין התנועות, שנועד לכונן ממשלת אחדות פלסטינית בין התנועות. מנהיג חמאס סמי אבו זוהרי אמר כי ההסכם בין תנועתו לבין פתח מסיים "שלב קשה", ומביא עמו "את אחדות העם הפלסטיני ואת הכוחות הפלסטיניים בהמשך הפרויקט הלאומי". יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הסכם הפיוס הוא "ההסכם הסופי" שיסיים את הפילוג הפלסטיני. הוא הוסיף כי 3,000 שוטרים פלסטינים יוצבו ברצועת עזה.

לפי דיווח באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד", נושא השבויים הישראלים לא עלה לדיון בסבב השיחות האחרון לקראת הפיוס. עם זאת, גורמים צבאיים בחמאס טענו כי נושא האסירים עלה בשיחות האחרונות בראשות הניה, שכללו גם את מרואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם.

לפי הגורמים, עיסא הודיע למצרים כי עמדתו בנוגע לקיום עסקת חילופי שבויים עם ישראל, אך הדגיש כי חמאס לא תחשוף פרטים על השבויים שבידיה לפני שחרורם של 54 האסירים מעסקת שליט המוחזקים בישראל. עוד נמסר כי הפעם עיסא לא הצטרף לשיחות, מאחר שהמשלחת הנוכחית עוסקת רק בנושא הפיוס בין פתח וחמאס. האחרונה, לפי הגורמים, מסכימה לתיווך המצרי בנושא השבויים, וקהיר קיבלה את עמדתה הסופית והבטיחה להעבירה לישראל.

חאזם קאסם, דובר מטעם חמאס, אמר כי אנשי הארגון "מסתכלים קדימה לעבר השלב הבא", שבו ייפגשו הפלגים הפלסטיניים בקהיר כדי לדון בסוגיות הלאומיות המשמעותיות. גורם פלסטיני מסר כי יו"ר הרשות אבו מאזן צפוי לבקר ברצועה בתוך חודש מיישום הסכם הפיוס. גם חבר החזית הדמוקרטית טלאל אבו זריפה, הסכם הפיוס הוא "צעד בכיוון הנכון".

לדברי מוניב אל-מסרי, אחד הבכירים שהיו מעורבים בשיחות שצוטט באתר "אל-ווטן", תוקם חברה ממשלתית שתפעל לשיקום כלכלי של רצועת עזה . קבוצת אנשי עסקים פלסטיניים צפויים להשקיע סכום של כ-100 מיליון דולר לתמיכה ב עזה על מנת לסייע במאמצים לחלצה מהמשבר ההומניטרי שבו היא שרויה בשנים האחרונות.

עוד אמר אל-מסרי כי הכספים שיעבירו אנשי העסקים הפלסטיניים נועדו לפתור את בעיות התשתית בעזה - בתחום המים והחשמל וכן בפעילות הנמל ושדה התעופה בתחומי הרצועה. בנוסף לכך, לדבריו, תפעל החברה להקמת מסילת רכבת, לשיקום רצועת החוף בעזה וכן להקמת מיזמים בתחום הגז הטבעי. תחומים נוספים שהזכיר אל-מסרי כיעדים לפיתוח כלכלי ברצועה כללו את שיקום רצועת החוף, החייאת ענף התיירות וכן פרויקט בפיקוח הרשות הפלסטינית לחיבור בין הרצועה לבין הגדה המערבית.

השיחות החלו ביום שלישי ובתחילתן אמר בכיר בחמאס כי הוא "מלא תקווה" להשגת הסכם פיוס בין הצדדים. מצרים הקציבה שלושה ימים לשיחות שבהן היו אמורים הצדדים להסכים על צעדים נוספים בדרך ליישום ממשלת אחדות. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי גם משלחת ישראלית הגיעה לקהיר.

"אנחנו נפגשים בקהיר עם תקווה רבה לשרטט ולהניח מפת דרכים לפיוס לאומי", כתב ביום שלישי עיזאת א-רישק בחשבון הטוויטר שלו. "אחדות ופיוס לאומי בין כל העם הפלסטיני היא האפשרות האסטרטגית שלנו להתקדם". ראש המשלחת של חמאס הוא סאלח אל-עארורי, שמונה בשבוע שעבר לסגן מנהיג הארגון.

פתח איבד את השליטה על רצועת עזה ב-2007, ומאז היא נשלטת בידי חמאס. ואולם, בחודש שעבר הסכים ארגון הטרור לוותר על השלטון האזרחי לטובת אבו מאזן וממשלתו, בעקבות תיווך מצרי. ואולם, בחמאס מסרבים להניח את הנשק, עמדה שהובילה את ישראל להבהיר כי היא מתנגדת לפיוס.