לראשונה: מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר לפי המחיר לצרכן

משרד הכלכלה יחלק מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר טרי ליבואנים שיתחייבו על מחיר מקסימום לצרכן

סטייק סינטה / צלם: דן פרץ
סטייק סינטה / צלם: דן פרץ

משרד הכלכלה והתעשייה יחלק מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר מצונן בהיקף של 13,500 טון ב-2018. בסך-הכול היקף הצריכה השנתי של בשר טרי בשוק הקמעונאי נאמד בכ-20,000 טון.

לראשונה, משרד הכלכלה יפעיל הליך תחרותי באופן חלוקת המכסות, המבוסס על מחיר מקסימום לצרכן, אשר במשרד מסבירים כי הוא נועד לוודא שההטבה המגולמת ביבוא הפטור ממכס תגולגל מהיבואנים לצרכנים.

בהתאם לנוהל החדש, ועדת המכסות תדרג את הבקשות על-פי התחייבות המציע למחיר מקסימום לצרכן של ק"ג בשר טחון טרי. במשרד מסרו כי היקף הזכייה בהקצאות ייקבע על-פי מחיר זה, כך שככל שהמחיר לק"ג בשר טחון טרי יהיה נמוך יותר - כך הדירוג של המציע יהיה גבוה יותר, וסיכוייו לקבל הקצאה גדולה יותר יהיו טובים יותר.

ב-3 השנים האחרונות מחלקים במשרד הכלכלה מכסות בשוק הגבינות, ובשנתיים האחרונות מחלקים מכסות בשר. בשנת 2017 היקף המכסות הפטורות בבשר עמד על כ-11 אלף טונות, לעומת 2016 אז היקף המכסות הסתכם ב-6,500 בלבד.

יאיר שירן, יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה, מציין כי פתיחת חלוקת מכסות הגבינה הקשה הפטורה ממכס בשנתיים האחרונות הביאה להפחתת מחירים משמעותית. לדבריו, "במחירי הגבינה הצהובה לצרכן מדובר בהוזלה של עד 40% מן המחיר המפוקח", וכעת הכוונה היא ליישם את השיטה הזו גם בשוק הבשר, "על-מנת להבטיח שההטבה תגולגל הלאה על-ידי היבואנים לצרכנים".

הוא מוסיף כי "בשוק הבשר עד עכשיו ראינו שזה השפיע בכמה בגידול בצריכת בשר טרי על חשבון בשר מעובד ב-20%, על חשבון שחיקה משמעותית בצריכת בשר מיושן, בשר קפוא ובשר מעובד, ובכניסת יותר שחקנים בשוק".

לפי שירן "לפני שנתיים וחצי 85% מהבשר הטרי הכשר ששווק בישראל היה מאדום מאדום ודבאח, ואילו היום 50%-70% מהבשר ברשתות מקורו ביבוא. בעקבות פתיחת המכסות כלל השוק גדל, ועם ישראל צורך בשר טרי. מבחינת האחוזים של נתחי השוק תנובה ודבאח נפגעו, אבל הצריכה גדלה, כך שהפגיעה הכספית אינה כפי שהיא נראית באחוזים".

לדבריו, מאז פתיחת המכסות "יש הפחתת מחירים בשיעור של 6%-7%, ואנחנו חושבים שההטבה הזו שווה יותר, ולכן בחרנו להשתמש בשיטה בה פעלנו בתחום הגבינה הצהובה, שם הצלחנו להגיע להוזלה של 20%. הכוונה היא ליצור תמריץ חזק לגלגל את ההטבה לצרכן על-ידי הפחתת מחירים משמעותית יותר. בהליך הנוכחי מחייבים למכור לפחות 27% מהבשר הטרי ולתת הצעת מחיר גג לבשר הטחון ולפי זה תדורג ההצעה".

שירן הוסיף כי ועדת המכסות שומרת "מכסת בונוס" של כ-2,000 טון לאמצע השנה עבור יבואן שיצטיין בהבאה ושיווק מהיר של ההקצאה שיקבל. היבואן הראשון שישלים יבוא של מחצית מן ההקצאה שיקבל, עד אמצע השנה, יוכל לקבל הקצאת בונוס זו.