קצב עבודתה של עובדת בשל היותה בהריון - ויפצה ב-40 א' ש'

ביה"ד: "העובדה שהתובעת הייתה בהיריון הציבה אותה מבחינת הנתבעת בסטטוס מיוחד ושונה מזה של עובדת רגילה; קציבת תקופת עבודתה ל-3 חודשים בלבד היא תוצאה ישירה של תפיסה שגויה זו"

הריון/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הריון/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מעסיק שקצב את תקופת עבודתה של עובדת ל-3 חודשים בשל היותה בהריון, ישלם לה פיצוי בסך 40 אלף שקל - כך פסק לאחרונה שופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, אורן שגב.

העובדת, איזבל אברמוב, הועסקה בתפקיד אדמיניסטרטיבי באולם תצוגה של חברת "שיש ליאן 2000", העוסקת בייצור ועיבוד משטחי שיש.

אברמוב טענה, באמצעות עו"ד וגיף אליאב, כי במהלך אפריל 2013, כחודש לאחר תחילת תקופת העסקתה בחברה, היא נדרשה לחתום על מסמך שבו נכתב, בניגוד לסיכום המוקדם אתה, כי היא תועסק לתקופה של 3 חודשים בלבד. אברמוב סירבה לחתום על המסמך, ולאור סירובה לחתום היא פוטרה מעבודתה. חודשים אחדים לאחר מכן, באוגוסט 2013 ילדה אברמוב במזל טוב את בנה.

בתביעה שהגישה לבית הדין לעבודה בתל-אביב, טענה אברמוב כי "שיש ליאן 2000" פעלה בניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, בכך שהחליטה על סיום העסקתה מחמת הריונה, ותבעה פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, מכוח החוק הנ"ל.

"שיש ליאן" שללה את טענותיה של אברמוב וטענה מנגד כי היא התקבלה מלכתחילה לעבודה לתקופה זמנית לצורך תגבור כוח-האדם באולם התצוגה בתקופה של חג הפסח. החברה טענה כי אברמוב הפסיקה להגיע למקום העבודה על דעת עצמה, ולא פוטרה.

לאחר שבחן את הראיות, קיבל השופט שגב את גרסת התובעת. "נמצאנו למדים כי העובדה שהתובעת הייתה בהריון הציבה אותה מבחינת הנתבעת בסטטוס מיוחד ושונה מזה של עובדת רגילה. קציבת תקופת עבודתה ל-3 חודשים בלבד היא תוצאה ישירה של תפיסה שגויה זו", כתב השופט.

בנוסף לפיצוי בסך 40 אלף שקל שנפסק כאמור לתובעת, חייב בית הדין לעבודה את "שיש ליאן" לשלם לה הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בסך 8,000 שקל.

עו"ד שושנה גביש, ראש תחום דיני עבודה במשרד ש. הורוביץ, מסרה בתגובה לפסק הדין: "על-פי פסיקת בית הדין לעבודה, מעסיק המקבל לעבודה עובדת בהריון ומגביל מלכתחילה את תקופת העסקתה למספר חודשים (שהוא פחות מ-6 חודשים) כדי למנוע תחולת האיסור על פיטורי עובדת בהריון, עשוי להיחשף לפיצוי על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".

אבל, לדברי עו"ד גביש, "העסקה לתקופה קצרה יכולה לשרת את האינטרסים של העובדת בהריון המחפשת פרנסה לזמן מוגבל ושל המעסיק המחפש מילוי מקום, ואין סיבה למנוע העסקה כזאת על-ידי חשיפת המעסיק לתביעה על אפליה".

עו"ד גביש אומרת כי בחוק עבודת נשים המחוקק הגביל את האיסור על פיטורי עובדת בהריון למקרה בו העובדת מועסקת 6 חודשים, ובכך איפשר העסקה של נשים בהריון מראש לתקופות קצרות ללא שהמעסיק יהיה חשוף לתביעות על אפליה.

לדברי גביש, "החלת הגבלה באמצעות חוק שוויון הזדמנויות עלולה לעלות לכדי הגנת יתר שתהיה לה השפעה 'מצננת' על קליטת עובדות בהריון שלא לטובתן, שהמחוקק עצמו ביקש להימנע ממנה. לכן חשוב לסייג את הפסיקה, כדי לא לפגוע בנשים בהריון המעוניינות בעבודה לתקופה קצובה במהלך ההריון בלבד".