יצרני חשמל פרטיים: "תנו לנו לקחת חלק בדיונים על הרפורמה"

הנימוק העיקרי של הבקשה: יצרני החשמל הפרטיים מייצרים כ-30% מסך החשמל במשק ולמעשה מהווים שחקן מרכזי במשק החשמל

עמודי חשמל / צילום: איל יצהר
עמודי חשמל / צילום: איל יצהר

פורום יצרני החשמל הפרטיים פנה אמש (ג') במכתב לשר האוצר, משה כחלון, ולשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בבקשה לזמן את הפורום לשולחן הדיונים על הרפורמה במטרה "לקחת חלק פעיל בדיונים לקראת גיבושה". הנימוק העיקרי של הבקשה הוא שיצרני החשמל הפרטיים מייצרים כ-30% מסך החשמל במשק ולמעשה מהווים שחקן מרכזי במשק החשמל.

על פי נתוני הפורום, ההספק המותקן בו מחזיקים יצרני חשמל פרטיים עומד על קרוב ל-3,000 מגה וואט, בנוסף קיים הספק נוסף של כ-1,000 מגה וואט הנמצאים בהקמה או בשלבים מתקדמים לקראת הסגירה הפיננסית.

יצוין כי הדיונים על הרפורמה במשק החשמל מתקיימים מזה שנים בין חברת החשמל למדינה, מאז ההכרזה הראשונה עליה ב-1996. עד היום התקיימו השיחות ללא נוכחות נציגי הזימים הפרטיים, שהתחילו להזרים חשמל לרשת רק ב-2013, אז עמד שיעור החשמל המיוצר על-ידם על 2% בלבד מסך הייצור. כיום, נוכח התפתחות משמעותית שחלה בייצור החשמל על ידי הגרומים הפרטיים, מבקשים חברי הפורום לקחת חלק פעיל בדיונים.

"לא יכול להיות שמי שאחראי היום ליצור של 30% מהביקוש לחשמל ושהשקיע למעלה מ-15 מיליארד שקל בהקמת תחנות כוח, לא יהיה צד בדיונים על רפורמת החשמל במשק", כך אמר היום בשיחה עם "גלובס" עמוס לסקר, יו"ר פורום יצרני חשמל הפרטיים.

"הופתענו לקרוא בתקשורת, שהממשלה והסתדרות גיבשו בשבועות האחרונים 'דיל'- רפורמה לייט... הדברים חמורים שבעתיים בשים לב לעובדה שרק לפני חודשים ספורים הציגה המדינה מתווה אחר לרפורמה במשק החשמל, מתווה אשר גובש לאחר דיונים מקיפים ומעמיקים בהם נטלו חלק כל רשויות השלטון הרלוונטיות, כמו גם כל יתר הגופים המעורבים, ובהם הפורום וחבריו", נטען במכתב.

"ברור, כי לא ניתן לנטוש במחי יחד, רפורמה אשר גובשה לאחר דיונים ארוכים ומעמיקים כאמור, על מנת לאמץ "רפורמה לייט", אשר גובשה בחטף, בין משרד האוצר, משרד האנרגיה ועובדי חברת החשמל, מבלי לערב את כל יתר הגופים הרלוונטיים בכלל, ואת יצרני החשמל הפרטי בפרט, באותה רפורמה מתגבשת", כותבים חברי הפורום.