הטכנולוגיה הישראלית שמאפשרת לנווט בתוך מבנים בפשטות

חברת גלילאו מראשון-לציון תאפשר לנווט ברחובות המקורים של העיר העתיקה בירושלים

ניווט בתוך מבנים / צילום: אתר החברה
ניווט בתוך מבנים / צילום: אתר החברה

במשך מאות שנים מגלי ארצות, לוחמים ביחידות מובחרות, נהגים, הולכי רגל וכעת גם רכבים אוטונומיים מתמודדים עם אתגר לא פשוט - איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב' ורצוי כמובן למצוא את המסלול המהיר והקצר ביותר. בשנים האחרונות האתגר הזה הפך לכמעט טריוויאלי. לוויינים משדרים כיום אותות נתוני מיקום הנקלטים בכל טלפון חכם, כאשר מידע זה מאפשר לאפליקציות לחשב את המסלול האידאלי. היכולת הזו אחראית, בין השאר, לאקזיט המרשים של אפליקציית הניווט Waze.

האם ניתן להמשיך להציע חידושים בתחום הניווט? בסטארט-אפ גלילאו (Galileo Satellite Navigation) מראשון-לציון משוכנעים שהתשובה חיובית. חברת גלילאו עוסקת בתחום ה-GPS. למעשה המינוח המדויק הוא GNSS - ראשי תיבות של מערכת ניווט לוויינית גלובלית. GPS היא מערכת אמריקאית לניווט שהפכה ברבות השנים לשם הגנרי של התחום, אולם מערכות דומות קיימות בסין, רוסיה ובאזורים נוספים בעולם.

"בטלפונים ניידים יש רכיב חומרה שמשמש מקלט נתוני לוויין. רכיב זה תופס מקום ומשתמש כבד באנרגיה של הסוללה. עלות כל רכיב כזה נעה בין 2 ל-3 דולר, אולם כאשר מדברים על ייצור של עשרות או מאות מיליוני מכשירים מדובר בסכומים גדולים", אומר אליהו אריאל, מנכ"ל גלילאו ומי שהקים אותה יחד עם רעייתו מירי אריאל.

גלילאו מציעה להחליף את החומרה בתוכנה מה שיאפשר, חוץ מהוזלה משמעותית גם לספק התאמה טובה יותר של המוצר. החברה כבר משווקת את המוצר שלה לחברת GCT שבה השקיעו ענקיות הסלולר סמסונג ו-LG. לדברי אריאל, המעבר מחומרה לתוכנה מוזיל את המוצר בצורה דרמטית. "הביצועים שלנו הם זהים או יותר טובים", הוא מספר, "במקום לשווק חומרה שהיא 'וואן סייז', כזאת שמתאימה לכל העולם אבל לא מתאימה לשום לקוח בצורה מיטבית, אנחנו בעצם מציעים לכל לקוח 'חליפה לפי מידה'".

גלילאו שהוקמה בשנת 2012 מעסיקה כיום 17 עובדים לאחר שגייסה כ-2 מיליון דולר מ-70 משקיעים. תחום נוסף שבו החברה פעילה הוא IoT - האינטרנט של הדברים. החזון של ה-IoT הוא לחבר מיליארדי רכיבים לרשת - החל מהרמזור, דרך ביגוד חכם ועד לאריזת הגבינה שתדע "לדבר" עם המקרר ותעדכן אותו כאשר המוצר פג תוקף.

"התחזיות לגבי עולם ה-IoT הן כמעט בלתי מוגבלות", אומר אריאל, "מדובר על כ-22 מיליארד יחידות בשנת 2020". היחידות הללו, שרובן יתקשרו אחת עם השנייה (M2M) חייבות להיות זולות כדי להצליח. בשל הכמויות הרבות נדרשים מחירי מוצרי ה-IoT להיות נמוכים במיוחד - בין דולר לשלושה דולר. רכיב כזה צריך לדווח מיקום פעם ביום, פעם בשעה או באופן רציף - תלוי ביישום הרלוונטי. "יצרן שיעשה שימוש בחומרה יפסיד את השוק, אך פתרון התוכנה של חברת גלילאו יאפשר לפתח מוצר קטן וזול יותר, עם גמישות והתאמה מרבית לדרישות המערכת".

לחברת גלילאו יש בנוסף פטנט שמאפשר ניווט בתוך מבנים. הפטנט אושר בארה"ב, סין, ישראל ומדינות נוספות. טכנולוגיה זו מאפשרת לכל משתמש, שלו מקלט GPS, להמשיך להשתמש באפליקציה שאליה הוא רגיל בתוך מבנה שבו הותקנה המערכת. בימים אלה החברה משתפת פעולה עם הרשות לפיתוח ירושלים על מנת לאפשר לתיירים לנווט עםGPS ברחובות הצרים והמקורים בעיר העתיקה של ירושלים.

המוצר של החברה יוטמע גם במכרה בברזיל. "מנהלים של מכרות ושל מרכזים לוגיסטיים עוקבים כיום אחרי כל כלי הרכב שלהם כאשר הרכב נמצא בשטח פתוח, אבל כאשר הוא באזור מקורה לא ניתן לדעת מה הוא עושה", מספר אריאל.

Galileo

שנת הקמה: 2012

תחום פעילות: ניווט

מייסדים: אליהו אריאל (המנכ"ל) ומירי אריאל

עובדים: 17, בראשון-לציון

גיוסי הון: כ-2 מיליון דולר

משקיעים: פרטיים