התמנון העסקי הסיני שולח ידיים לכל העולם - וגם לישראל

אם לשפוט לפי ניסיון העבר, הרגולטור הישראלי יחסום את סיריוס מלרכוש את חברת הפניקס

נשיא סין, שי ג'ינגפינג, נואם בפתיחת קונגרס המפלגה הקומוניסטית  / צילום: צילום: Damir Sagolj, רויטרס
נשיא סין, שי ג'ינגפינג, נואם בפתיחת קונגרס המפלגה הקומוניסטית / צילום: צילום: Damir Sagolj, רויטרס

במסגרת הפריצה של סין לעולם, בוצעו בשנים האחרונות לא מעט עסקאות השקעה של גופים סיניים בחברות ישראליות.

לצד שתי עסקאות ענק, אחת לרכישת השליטה (60%) בחברת אדמה מקבוצת אי.די.בי בשנת 2011 בסכום של כ-1.4 מיליארד שקל והשנייה לרכישת השליטה (77%) בתנובה מידי קרן אייפקס ומבטח שמיר של מאיר שמיר בשנת 2014 בכ-6.5 מיליארד שקל, בוצעו לא מעט עסקאות אחרות בסכומים קטנים יותר, לצד שיתופי פעולה שונים.

בסך הכול נאמד היקף ההשקעות הסיניות בישראל בשנים האחרונות בכמה מיליארדי דולרים מדי שנה. אם עד לפני כמה שנים העניק הממשל הסיני יד חופשית לחברות במדינה להשקיע כמעט בכל תחום ובכל מקום בעולם, ובין השאר גם בישראל בתחומים כמו נדל"ן ותעשיות מסורתיות, הרי שבשנתיים האחרונות ניכר שינוי כיוון משמעותי, בין השאר על רקע חשש של הממשל הסיני מבריחת הון בהיקפים גדולים מדי מהמדינה, וכעת מכוונים הסינים להשקעות ולשיתופי פעולה בעיקר בתחומים שיכולים לספק להם ערך מוסף משמעותי, כמו מגזרי ההיי-טק השונים או תחום הרכב.

הסינים מנסים, בין השאר, להשיג דריסת רגל בתחום הפיננסים בארץ כבר כמה שנים ללא הצלחה, עקב התערבות הרגולטורים (בעיקר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר).

כך, בשנים האחרונות היו כמה ניסיונות של קבוצות סיניות לרכוש חברת ביטוח בישראל, ועד לאחרונה נראה שהן "הרימו ידיים" מאחר שמדובר במהלך מסובך וקשה מאוד בשבילן, ואולי אף בלתי אפשרי.

הניסיונות של קבוצת אי.די.בי למכור את כלל ביטוח לרוכשים סיניים נבלמו, מה שהביא לתסבוכת לא פשוטה לקבוצה, שלא הצליחה למכור את השליטה בחברת הביטוח לחברה מערבית וכעת נמצאת, בלית ברירה, בעיצומו של מהלך הדרגתי למכירת מניות החברה בבורסה.

במקרה של הפניקס, הנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, הסינים לא מוותרים ולפני כחודש חתמה דלק, שוב, על הסכם למכירת החזקותיה בחברת הפיננסים (מחזיקה גם בבית ההשקעות אקסלנס), הפעם לחברת Sirius International, שעל פי תיאורן של הקונה ושל המוכרת היא "חברה בינלאומית בעלת רישיונות ביטוח בארה"ב, בשבדיה ובאנגליה".

העסקה אמורה להתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון והמיידי רכשה סיריוס 4.9% ממניות הפניקס - שיעור מניות שלא דורש אישור, בתמורה לתשלום במזומן של כ-208 מיליון שקל. בשלב השני אמורה סיריוס לרכוש את יתרת ההחזקות של דלק בהפניקס (47.4%), ותהפוך לבעלת השליטה בקבוצת הפיננסים הישראלית.

סיריוס היא חברת ביטוח אמריקאית שנמצאת בשליטה סינית, ואם לשפוט על פי ניסיון העבר, הרגולטור הישראלי יחסום גם את העסקה הזאת.