מקרון: אף אחד לא הסביר לעם הבריטי את השלכות ה"ברקזיט"

נשיא צרפת: "אין מקום לשיכוך הדרישות שלנו מבריטניה בשלב הזה של המו"מ, וגם אין מקום בשלב הזה לפשרות כלשהן מצידם"

השר הצרפתי עמנואל מקרון / צילום: בלומברג
השר הצרפתי עמנואל מקרון / צילום: בלומברג

אף אחד לא הסביר לעם הבריטי את ההשלכות של ה"ברקזיט" וזו הבעיה העיקרית של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי - כך אמר היום (ו') עמנואל מקרון, נשיא צרפת, בריאיון ל-CNBC.

"אין מקום לשיכוך הדרישות שלנו מבריטניה בשלב הזה של המו"מ, וגם אין מקום בשלב הזה לפשרות כלשהן מצידם", אמר מקרון. 

מקרון, מיי, מנהיגת גרמניה אנגלה מרקל ועוד מנהיגים מהאיחוד האירופאי מכונסים כעת בבריסל לדון, בין השאר, בנושאים שונים הקשורים ליציאת בריטניה מהאיחוד.

מוקדם יותר הכחישה מיי דיווחים כי בריטניה הציעה לאיחוד פיצוי כספי גבוה יותר תמורת פרישתה, בהשוואה לסכום שעליו דנו בעבר.

נגיד הבנק אוף אינגלנד, מארק קרני, פרסם ביום שלישי השבוע את האזהרה הברורה ביותר שלו עד כה מפני ברקזיט לא מסודר, שיסכן לא רק את כלכלת בריטניה אלא גם את הכלכלה האירופית.

בעדות בפרלמנט הבריטי, קרני אמר שקובעי המדיניות באירופה מתחילים להבין רק כעת את היקף סיכוני היציבות הפיננסית שעלולים לצוץ אם בריטניה תיפלט מהאיחוד האירופי ללא עסקה שמסדירה את העזיבה הזו.

"אני חושב שיש תהליך למידה שמתנהל לגבי ההיקף של חלק מנושאי היציבות הפיננסית", אמר קרני. הוא ציין רשימה של איומים אפשריים, כולל הסיכון שחוזים משפטיים שבבסיס נגזרים פיננסיים בהיקף טריליונים של אירו יהפכו לחסרי תוקף, וחברות ביטוח בריטיות לא יוכלו לשלם ללקוחות אירופיים. ייתכן גם שבנקים אירופיים לא יוכלו לפעול בבריטניה ללא הקמת חברות בנות ייעודיות.

קרני הוסיף שבמקרה של גירושים ללא הסכם, בריטניה תהיה אחרי הברקזיט בשנת 2019 "עם עודף שירותים פיננסיים", ואילו האיחוד האירופי יהיה עם מחסור בהון, ערבויות ואנשי מקצוע יחסית ללונדון.

"כל ההשלכות הכלכליות יהיו גדולות יותר לבריטניה, אבל מנקודת מבט של יציבות פיננסית הן גדולות יותר לאירופה מאשר לבריטניה", הוא אמר. קרני טען שהבעיות הפוטנציאליות של המגזר הפיננסי אומרות שחיוני שמנהלי המו"מ משני הצדדים יגיעו לעסקה על תנאי הפרישה של בריטניה, ויסכימו גם על תקופת מעבר שבה יוכלו עסקים ומשקי בית להיערך לברקזיט.