תנובה תודה שהכתיבה מחירים - ותשלם קנס של 25 מיליון שקל

מדובר בקנס הגבוה ביותר ששילמה מפרה בודדת על עבירות הגבלים עסקיים ■ בנוסף, מנכ"ל תנובה לשעבר, אריק שור, ומנהל חטיבת המכירות לשעבר, ארז וולף, ישלמו קנסות אישיים בגובה 75 אלף שקל

המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ
המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ

מחר (א') צפויים בהנהלת חברת תנובה לחתום על צו מוסכם, שיהווה הסכם פשרה אליו הגיע החברה עם רשות ההגבלים העסקייםבמסגרתו תידרש לשלם 25 מיליון שקל. על-פי הצו, תנובה מודה כי ביצעה הפרות של הפרת מחיר לצרכן ופנייה לרשת בנוגע למחיר לצרכן של תוצרת מתחרה.

מדובר בקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות אי-פעם על מפרה בודדה על עבירות הגבלים עסקיים. התקופה אליה מיוחסות ההפרות הן השנים 2008-2011, בה תנובה הייתה בבעלות קרן אייפקס שבשליטת זהבית כהן.

על-פי הסכם הפשרה, סכום הקנס יוחזר ללקוחות באמצעות כרטיסי האשראי.

http://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=HEDHLM&c41t4nzVQ=ELD

בנוסף לקנס שהוטל על החברה, ישנם שני נושאים משרה לשעבר בתנובה שיישאו גם באחריות אישית וייאלצו לשלם לקופת המדינה כל אחד קנס אישי בגובה של 75 אלף שקל. מדובר במנכ"ל לשעבר, אריק שור; ובמנהל חטיבת המכירות לשעבר, ארז וולף, המכהן כיום כמנכ"ל מחלבות גד.

על-פי ההסדר, תנובה תודה כי הכתיבה מחיר לצרכן, כלומר סיכמה עם רשת קמעונאית על המחיר לצרכן של מוצרי תנובה. הצו כולל הודאה של תנובה בשני מקרים שבהם סיכמה עם רשת שיווק - פעם עם שופרסל ופעם עם מגה - על המחיר לצרכן של מוצריה. ההגדרה להפרה היא של הסדר כובל.

מדוע זה בעייתי? כאשר רשתות השיווק קובעות בעצמן את המחיר לצרכן, התחרות ביניהן עשויה להביא לירידה במחירים, משום שכל רשת תרצה למשוך קונים לקנות אצלה. כאשר חברה בעלת כוח שוק משמעותי מסכמת על המחיר לצרכן של מוצריה ברשתות הקמעונאיות, הסיכום עלול להוביל לפגיעה בתחרות בין הרשתות בכל הנוגע למחירי מוצריה, ובהתאם למנוע ירידה של מחירי מוצריה לצרכן.

הפרה נוספת בה תודה תנובה היא פנייה לרשת בנוגע למחיר לצרכן של תוצרת מתחרה. לקראת חג שבועות 2011 פנתה תנובה לרשתות שופרסל ומגה וביקשה לערוך מבצע זהה לכל ספקיות החלב - תנובה, שטראוס וטרה - בכל הנוגע לגבינה לבנה באריזות של 250 גרם. הן שופרסל והן מגה נענו לבקשת תנובה וערכו שתיהן מבצע אחיד לכל הספקיות.

הבעייתיות במקרה הזה נובעת מכך שהתחרות בין ספקיות, בפרט בתקופת שיא כמו שבועות, גוררת תחרות. כל ספקית מנסה להציע לצרכן מבצע כדאי יותר, בשביל שהוא יקנה דווקא מתוצרתה. בהתאם המחירים יורדים, ובדרך-כלל הצרכן נהנה. לקראת שבועות באותה שנה תנובה פנתה לרשתות וביקשה למנוע את תחרות המחירים בין הספקיות, במקום לאפשר תחרות ביניהן.

מחר, משייחתם הצו על-ידי הנהלת תנובה, הוא יוצג להערות הציבור, ולאחר מכן יועבר לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.

מחברת תנובה לא נמסרה תגובה בנושא.