מה חושבים האמריקאים על המדיה המודפסת - האם פייק ניוז?

חדשות טובות ורעות לטראמפ: סקר פוליטיקו מצא כי 46% מהאמריקאים חושבים שהתקשורת הארצית הגדולה ממציאה דיווחי כזב על הנשיא וממשלו ■ אך ככל שטראמפ מעצים את מלחמתו בתקשורת, מדווחים העיתונים הארציים שנואי נפשו על עליות חדות בתפוצה בקרב בני 30-40

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

במחלוקת המתמשכת בין אוהדי דונלד טראמפ למתנגדיו על איכות התקשורת האמריקאית - פייק ניוז או שופרות האמת הצרופה - יכולים שני הצדדים לרשום לעצמם ניצחונות.

טראמפ ולגיונות תומכיו יכלו לטפוח לעצמם על השכם בסיפוק גדול בסוף השבוע. סקר של "פוליטיקו" ו-Morning Consult העלה כי 46% מהבוחרים בארה"ב מאמינים שהתקשורת בארה"ב ממציאה דיווחים (שליליים) על טראמפ ועל ממשלו. רק 37% מסתייגים מהקביעה הזו ו-17% התקשו להחליט.

כצפוי, היחס למדיה משקף בדרך-כלל את השיוך המפלגתי של הנשאלים: 76% מהרפובליקאים משוכנעים שהתקשורת בודה סיפורים על טראמפ, אך רק 20% מהדמוקרטים מאמינים בכך (ו-65% גורסים שאין הדבר כך).

"סוף-סוף זה מתחיל לחלחל פנימה", צייץ טראמפ בחדווה בשבת. "46% מהציבור מאמינים שהתקשורת הארצית ממציאה דיווחים עלי. פייק ניוז. ואפילו גרוע עוד יותר. איבדו את האמינות".

הסקר נערך לאחר שטראמפ יצא בהתקפות קשות על חברות תקשורת בסדרת ציוצים. באחד מהם הוא טען, שצריך לשלול את רשיון השידור של רשת הטלוויזיה NBC לאחר שהרשת פרסמה דיווח על כוונת הממשל להגדיל פי עשר את הארסנאל הגרעיני של ארה"ב.

"מהדורות החדשות של רשתות הטלוויזיה נעשו כל-כך חד-צדדיות, כל-כך מעוותות, כל-כך כוזבות עד שצריך לקרוא תיגר על הרשיונות שלהן. זה לא הוגן כלפי הציבור", צייץ הנשיא.

אך אם הבית הלבן קיווה שהציבור נוטש את העיתונות המודפסת, נכונה לו אכזבה. העיתונים החלו להיאבק בירידות בתפוצה ובהכנסות ממודעות שנים רבות לפני תחילת כהונתו של טראמפ, אבל במקום המשך ההידרדרות בשנתו הראשונה של נשיא ששונא את המדיה, מדווחים העיתונים - וגם מגזינים שמתמחים בחדשות ובהגות - על עליות בתפוצה של המהדורות המודפסות שלהם ושל ההרשמה למהדורותיהם הדיגטליות. ואת עיקר התנופה מעניקים להם המילניאלס, בני 30 עד 40.

עיתונים כ"וושינגטון פוסט" או "ניו-יורק טיימס" אינם מדווחים בדרך-כלל על נתוני התפוצה שלהם, אך דובר של ה"פוסט" מסר ל"פוליטיקו", ששיעור צמיחת המנויים בקרב בני המילניאלס הוא הגבוה ביותר בהשוואה לקבוצות גיל אחרות. דובר של ה"טיימס" אמר, כי עתונו "מבחין במגמות דומות". אפילו "וול סטריט ג'רנל", שמעולם לא היה פופולרי במעונות סטודנטים מסר באחרונה ששתי קבוצות גיל - בני 18 עד 25 ובני 25 עד 34 - הם מנועי הצמיחה העיקריים של העיתון.

תופעה דומה מסתמנת במגזינים של הגות, שרובם ככולם אינם נתפסים כאוהדי טראמפ וממשלו. לפי נתוני התפוצה של "ניו-יורקר", הוכפל מספרם של המילניאלס שחתמו על המגזין מאז נובמבר, החודש שבו זכה טראמפ בבחירות, ועד עתה, בהשוואה לנתוני התקופה המקבילה שנה קודם לכן. יש עליה של 106% במספר המנויים החדשים בקבוצת הגיל 18-34, ועליה של 129% בקבוצת הגיל 25-34. מגמה דומה הסתמנה גם ב"אטלנטיק".

למעשה, על-פי סקר רויטרס, ארה"ב היא המדינה היחידה בקרב 36 מדינות שנסקרו, שבה נרשמה עליה משמעותית בשיעור האנשים שמוכנים לשלם תמורת חדשות במהדורות מקוונת של מגזינים - מ-9% ב-2016 ל-16% ב-2017. שיעור אלה שמוכנים לשלם תמורת חדשות מקוונות בקרב קבוצת הגיל 25-34 בארה"ב עלה מ-8% ל-20%.

"העליה החדה שאנו רואים במספר המנויים (לתקשורת המודפסת) נשענת על אנשי השמאל ועל צעירים שנוטים לשמאל", אמר ניק ניומן, שהוביל את הסקר של רויטרס. "הם נותנים את עיקר הדחיפה - צעירים שלא אוהבים את טראמפ, שחותמים על אמצעי תקשורת שלדעתם מהווים חומת התנגדות לטראמפ".