"הזאב מוול סטריט": הנפקות מטבעות דיגיטליים - "הונאה"

ג'ורדן בלפורט ל"פייננשל טיימס": דרוש מספר קטן של רמאים כדי להפוך הנפקה לאסון ■ מדריך השקעה בביטקוין

ג'ורדן בלפורט/ צילום: רויטרס
ג'ורדן בלפורט/ צילום: רויטרס

ג'ורדן בלפורט, הברוקר הידוע לשמצה של מניות הפני שנודע בכינויו הקודם "הזאב מוול סטריט", קורא למשקיעים להתעלם מהשיגעון הנוכחי של הנפקות של מטבעות דיגיטליים, ICO (הנפקות מטבע ראשוניות), שאותן הוא מגדיר כ"הונאה הגדולה ביותר אי פעם".

בראיון ל"פייננשל טיימס" שפורסם אתמול מזהיר בלפורט שהגורמים שמקדמים את ההנפקות הללו "מקדמים הונאה מהסוג הגרוע ביותר של כולם".

הנפקות של מטבעות דיגיטליים הפכו לאמצעי חשוב של גיוסי הון לפרויקטים שמבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין. החברות יוצרות ומנפיקות "מטבעות" דיגיטליים שאפשר לשלם בהם תמורת סחורות ושירותים באתרים שלהן, או להפקיד כהשקעה. אבל המשקיעים לא מקבלים בדרך כלל נתחי בעלות בחברה, כפי שהם מקבלים בקניית מניות שלה בהנפקה ראשונית, IPO. החברות או המיזמים מפרסמים "ספר לבן" שמתאר את פלטפורמת המסחר שלהם, את התוכנה או את המוצר שהם מנסים ליצור, ואנשים קונים את המטבעות שלהן במטבעות מוצפנים פופולריים כמו ביטקוין ואתריום, או אפילו דולרים אמריקאיים.

כל זה נעשה ללא פיקוח רגולטורי, והן הרגולטורים והן התעשייה הפיננסית הביעו חששות מן הפוטנציאל של הלבנת הון ושל פעילות עבריינית בהנפקות המטבעות הללו.

בספטמבר אסר הבנק המרכזי הסיני על הנפקות מטבעות דיגיטליים כאלו, על רקע חששות שהן קשורות להונאות פיננסיות. בבריטניה אמרו הרגולטורים שהמשקיים צריכים להיות מוכנים לירידת ערך ההשקעות שלהם במטבעות הללו לאפס.

בלפורט, שריצה 22 חודשי מאסר בעקבות הודאה בהונאת ניירות ערך והלבנת הון, אמר שלרוב המשקיעים אין כנראה כוונות רעות בהנפקות המטבעות, אך דרוש רק מספר קטן של רמאים שיהפכו את כל ההנפקה ל"אסון".