בית הדין אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשת מקדונלד'ס

התובענה, בהיקף 35 מיליון שקל, אושרה בשל הפרת חוק הזכות לישיבה בעבודה וכן אי-תשלום זכויות עפ"י צו ההרחבה בענף השירותים ■ מקדונלד'ס בתגובה: "טעות גדולה ומהותית בהחלטת בית הדין"

מקדונלדס / צילום: רויטרס
מקדונלדס / צילום: רויטרס

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב אישר לאחרונה הגשת תובענה ייצוגית בהיקף 35 מיליון שקל נגד רשת מקדונלד'ס בשל הפרת חוק הזכות לישיבה בעבודה וכן אי-תשלום זכויות על פי צו ההרחבה בענף השירותים.

השופטת אריאלה גילצר-כ"ץ קבעה, בין היתר, כי למרות הסכם שנחתם בין ההסתדרות למקדונלד'ס, הרשת לא העמידה כיסאות בעבור העובדים על-מנת שיוכלו לשבת בזמן עבודתם: "התייחסות המשיבה אל עובדיה גובלת באטימות כלפי זכויות עובדים, אם לא לומר באכזריות. המשיבה לא חפצה להעמיד לעובדיה 'מושב עבודה' במתחם העבודה ולא בחדר צדדי. העובדים זכאים למספר כיסאות כמספר העובדים, וסירובה ליתן כיסא אחד בלבד מעיד על אותה אטימות".

לדברי בית הדין לעבודה, "מקדונלד'ס הייתה חייבת לאפשר לעובדי המשיבה לשבת בזמן שעות העבודה, בעת שאין עבודה בפועל וכאשר ממתינים לקבלת לקוחות. ברם, לפי נהלי החברה. החברה צמצמה את זמני הישיבה לזמנים קצרים יותר, בהם העובדים יוצאים להפסקת שתייה בלבד. קרי, עובד יזכה לשבת בכיסא, אם בכלל קיים בסניף כיסא לשם כך, רק כאשר העובד צמא - ולא אם אין עבודה בפועל. ברור שעובדים שממתינים זמן רב ללקוחות בשעות המתות ואינם צמאים יכולים לעשות שימוש בכיסא לפי החוק, ואין מקום להגביל השימוש לזמן השתייה בלבד".

ממקדונלד'ס נמסר בתגובה כי "בהחלטת בית הדין התקבלה רק הבקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית ותו לא. טרם נדונה או התקבלה התובענה הייצוגית לגופו של עניין. החברה סבורה כי ההחלטה שניתנה היא שגויה ובלתי סבירה, ובכוונת החברה לערער על ההחלטה".

עוד נמסר מהחברה כי "לגופו של עניין, צו ההרחבה בענף היבוא, היצוא והמסחר בסיטונות, אשר נעשה ניסיון להחילו על החברה בדיעבד במסגרת התביעה, ניתן בשנות ה-70 ומלכתחילה לא הוחל על ענף המסעדות. פסק הדין של בית הדין הארצי בעניין 'ליטוס חברה לשירותי מחשוב', עליו התבסס בית הדין בהחלטתו, ניתן רק בשנת 2015 וקבע לראשונה (בתביעה פרטית ולא ייצוגית) כי צו ההרחבה חל גם על ענף שרותי המחשוב. מפסק דין זה המעבר לתביעה נגד רשת מסעדות נראה בלתי סביר בעליל.

"לעניין זכות לעבודה בישיבה - חלה טעות גדולה ומהותית בהחלטתו של בית הדין, בנסיבות בהן כבר בשנת 2008 החברה הגיעה להסכם פשרה עם הסתדרות העובדים הכללית החדשה לגבי כיסאות אשר יוצבו לנוחיות העובדים, שאכן הוצבו בסניפי החברה. הסכם זה קיבל תוקף של פסק דין וקוים על-ידי החברה במלואו".