מייסד עלה ירוק מנפיק בסידני את חברת האגרו-טק רוטס

החברה הישראלית שייסד בועז וכטל הגישה תשקיף לגיוס של כ-14 מיליון שקל ■ מדובר בחברה שלישית שמנפיק וכטל בבורסה באוסטרליה

מועדון החברות הישראליות שגייסו הון באוסטרליה מתרחב - כשחברת האגרו-טק הישראלית רוטס (Roots Sustainable Agricultural Technologies) נמצאת אף היא בדרך להנפקה בבורסה האוסטרלית. החברה מכפר נטר הגישה תשקיף לגיוס של כ-5 מיליון דולר אוסטרלי (כ-14 מיליון שקל) לפי שווי (EV) של כ-12 מיליון דולר אוסטרלי (כ-33 מיליון שקל). ההנפקה צפויה להתבצע במהלך חודש נובמבר.

רוטס הוקמה ב-2012 על-ידי היזם בועז וכטל וד"ר שרון דביר, מנכ"ל החברה, והיא פעלה תחת החממה הטכנולוגית אביטל פארמה. וכטל מוכר בישראל מפעילותו הפוליטית בעבר - הוא ייסד והנהיג את מפלגת "עלה ירוק", שחרתה על דגלה את לגליזציית הקנביס בישראל, אך לא הצליחה להיכנס לכנסת. בעבר כבר הנפיק וכטל שתי חברות באוסטרליה: את MMJ Phytotech הנסחרת כיום בשווי של 73 מיליון דולר אוסטרלי, ו-Creso Pharma ששוויה 49 מיליון דולר אוסטרלי. שתי החברות פועלות בתחום הקנביס הרפואי.

Roots Sustainable Agricultural
 Roots Sustainable Agricultural

רוטס פיתחה מערכת ייחודית, ידידותית לסביבה, שמאפשרת לחמם ולקרר שורשי-גידולים תוך שימוש באנרגיה מועטה. לדברי וכטל הטכנולוגיה מביאה תועלת רבה, ולמשל אפשרות לשתול מחוץ לעונה וחיסכון באנרגיה. במקביל, כפי שמספר היום וכטל ל"גלובס", החברה נמצאת בתהליכי סיום פיתוח של טכנולוגיית השקיה בעיבוי - בעזרתה הצליחה לגדל צמחים רק עם לחות שהתעבתה על צינורות. לדברי וכטל, זוהי הפעם הראשונה שהצליחו לגדל חקלאות רק עם השקיה בעיבוי, שלא קשורה למי-ים קרים.

לפי התשקיף שהוגש, עד היום החברה גייסה כ-8.6 מיליון שקל: כ-2.2 מיליון דולר אוסטרלי (6.1 מיליון שקל בשער החליפין הנוכחי) מבעלי המניות שלה, ועוד כ-892 אלף דולר אוסטרלי (2.4 מיליון שקל) מהמדען הראשי. בעל המניות הגדול בחברה הוא וכטל, עם כ-29% כיום, כשלאחר ההנפקה הוא יחזיק ב-7.9% מהון המניות של רוטס. בעלי מניות אחרים בחברה הם המנכ"ל דביר, טל יודעים וערן פרידמן.

כספי הגיוס ישמשו את רוטס להמשך מחקר ופיתוח, לייצור, שיווק, מכירות ופיתוח עצמי. במחצית הראשונה של 2017 לא היו לחברה הכנסות והיא הפסידה כ-197 אלף דולר. בקופת החברה היו בסוף התקופה כ-753 אלף דולר.

"באוסטרליה יש הרבה עניין בטכנולוגיות אג-טק ישראליות", אומר וכטל. "הברוקרים שאנחנו בקשר איתם חשבו שיש מקום לבדוק את העניין של קהילת המשקיעים האוסטרלית. התשובה הייתה חיובית, והתחלנו תהליך לפני כמה חודשים, מאמץ קולקטיבי של צוותים בארץ ובאוסטרליה". לקראת ההנפקה גייסה החברה לשורותיה את אהוד רייביץ, לשעבר מנכ"ל Elcam הקיבוצית, שישמש כמשנה למנכ"ל.

רוטס תצטרף לרשימה מתארכת של חברות ישראליות שנסחרות באוסטרליה, וביניהן למשל דראגון טייל העוסקת בתחום התוכנה (ראו ידיעה נפרדת בעמוד זה); אלסייט המשווקת מערכת להזרמת מידע מאובטח בזמן אמת; פלואנס מתחום הטיפול במים; eSense-Lab מתחום הקנביס הרפואי, ואחרות.

מאז דצמבר 2015 הצטרפו יותר מ-10 חברות ישראליות לבורסה האוסטרלית, חלקן "בדלת אחורית" - כלומר, באמצעות מיזוג הופכי לתוך שלד בורסאי קיים, ולא באמצעות הנפקה ראשונית רגילה. הבורסה האוסטרלית (ASX), הממוקמת בעיר סידני, נחשבת למרכזית גם במונחים עולמיים, ומדורגת בעשירייה הראשונה בעולם מבחינת גודלה, עם מניות רבות וסחירות גבוהה.