מרד הסנאטורים: מחוקקים רפובליקאים בהתקפה על טראמפ

אנליסטים: המפלגה הרפובליקאית מתפצלת לשניים - מחנה טראמפ ומחנה הממסד הרפובליקאי המסורתי ■ "הנשיא הזה אינו יכול לשמש מופת לילדים" ■ "טראמפ משחית את אמריקה"

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

לא היה כמעט יום בתשעת החודשים שחלפו שדונלד טראמפ לא ספג בו עלבון מאישיות כלשהי, שנמצאה מספיק חשובה כדי לתת פומבי לדבריה. בדרך-כלל מטיחי העלבונות היו דמוקרטים או אזרחים אחרים שאינם חפצים ביקרו של נשיא ארה"ב. אבל בימים האחרונים הולכת וגוברת הביקורת על טראמפ דווקא במחנהו שלו - המפלגה הרפובליקאית - בעיקר בתגובה על אלימותו המילולית כלפי מחוקקים רפובליקאים. הוא מאשים אותם בחוסר אונים וברשלנות טקטית לאחר שלא עלה בידם למוטט כליל את אובמה קייר, כישלון מהדהד שמרגיז לא רק את ה"בסיס", אוהדיו השרופים של טראמפ, אלא גם את התורמים הגדולים למפלגה, שמאיימים לכווץ, או להפסיק כליל, את תרומותיהם לפוליטיקאים הרפובליקאים.

וכך, בשבוע שעבר, יצא הנשיא הרפובליקאי לשעבר, ג'ורג' בוש, נגד "הקנאות ואי-הסובלנות שהולכות ומתחזקות" וקבל על "הפוליטיקה שלנו שנעשית פגיעה יותר לתיאוריות קונספירציה ולבדיות שמצוצות מהאצבע". הסנאטור הרפבוליקאי הוותיק ורב ההשפעה ג'ון מקיין דיבר במרירות על "עשירים שהלכו לרופא והוציאו פטור משירות צבאי בגלל יבלות", רמז ברור לתרגיל ההתחמקות של טראמפ משירות חובה בתקופת מלחמת וייטנאם.

ואתמול שמענו את הקרשצ'נדו השבועי (קרוב לוודאי שיהיו נוספים): שני סנאטורים רפובליקאים שיצאו בהתקפות אישיות קשות על טראמפ, והתייחסו ישירות לגסותו ושקריו, בדיוק כאשר הסיעה הרפובליקאית בסנאט עושה מאמצים כבירים ללכד את השורות לקראת הצבעה גורלית על תוכנית שאפתנית לקיצוצי מס מפליגים לעשירים.

הסנאטור ג'ף פלייק, ממדינת אריזונה, שמרן מסורתי ומתנגד של טראמפ כבר מתחילת נשיאותו, הכריז שלא ירוץ פעם נוספת לסנאט ב-2018 מפני שהוא אינו מוכן לתפקד יותר במפלגה הרפובליקאית של טראמפ ולשחק לפי כלליו של הנשיא. הוא מוצא עצמו מבודד במפלגה שאת התנהלותה הוא אינו מכבד. הוא מבין היטב, שאין לו סיכוי לזכות בפריימריז של מפלגתו באריזונה מול פוליטיקאית דמויית טראמפ, שלפי הסקרים תרמוס את הסנאטור המכהן בנקל. כמה שעות קודם לכן יצא נגד טראמפ הסנאטור בוב קורקר, מטנסי, שכבר התפרסם בעבר בגין התקפותיו על הנשיא. אתמול הוא אמר, כי הוא אינו רואה שום סימן להתפתחות וצמיחה בממשלו בן תשעת החודשים של טראמפ. "להיפך נראה לי שאני מבחין בנסיגה". גם קורקר החליט שלא יתמודד פעם נוספת על כסאו בשנה הבאה.

אך נאום בן 18 דקות שנשא אתמול פלייק במליאת הסנאט ושבו הוא הודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים, בשלב זה לפחות, מצטייר ככתב האישום הפוליטי הנוקב ביותר נגד טראמפ ששמע הציבור בארה"ב מפי פוליטיקאי רפובליקאי. "אסור לנו לקבל כדבר שבשגרה, כדבר נורמלי, את החתירה האקראית תחת הנורמות הדמוקרטיות והאידיאלים שלנו", הוא אמר. "לעולם לא נסכים לקבל בצייתנות את הכתישה המתמדת של ארצנו; את ההתקפות האישיות; את האיומים שמושמעים נגד עקרונות, חירויות ומוסדות; את ההתעלמות הבוטה מהאמת ומההגינות".

"אנו חייבים להפסיק להעמיד פנים שביזוי ההליכיים הפוליטיים שלנו והתנהגותם של אנשים מסוימים בזרוע המבצעת הם התנהלות נורמלית", הוא הוסיף. "מה שקורה זה לא נורמלי. אנו מוכנים למחול על התנהלות נמהרת, מקוממת ובלתי מכובדת ואפילו לעודד אותה... כאשר התנהלות כזו נובעת מצמרת הממשלה שלנו, היא נהפכת סכנה לדמוקרטיה".

הסנאטור קורקר, שדיבר אתמול מול כל מצלמת טלוויזיה שהצליח למצוא, השמיע את הפנינים הבאות על טראמפ: "רוב הדברים שהוא אומר פשוט אינם אמת, ואפשר להוכיח זאת"; "יש לו בעיה גדולה עם האמת בסוגיות רבות"; "אינני מבין מדוע הוא יורד לרמות נמוכות כאלה, הוא משחית את המדינה"; "האם הנשיא יכול לשמש מודל לחיקוי לילדים? לא. בהחלט לא". 

אנליסטים פוליטיים אמרו אמש כי ההתקפות החריפות האלה, שבאו אחר התבטאויות קשות של בוש ומקיין, מצביעות על תחילת תהליך התפצלות המפלגה הרפובליקאית לשניים - מחנה טראמפ ומחנה הממסד הרפובליקאי החדש. הם אומרים, כי סטיב בנון, לשעבר היועץ האסטרטגי של הנשיא, שפרש עתה לעריכת האתר ברייטבארט, הכריז מלחמה גלויה על הממסד הרפובליקאי והוא רואה בפרישתם של קורקר ופלייק ניצחון גדול למחנה הפופוליסטי של טראמפ.