"נתיבי ישראל הזניחה בצורה קשה את הטיפול בכבישים"

לצד פרשיות השחיתות שנחשפו באחרונה, מבקר המדינה מגלה ליקויים רבים בתחום התחזוקה שבאחריות נתיבי ישראל - באופן שמסכן את בטיחותם של הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל

פקקים
פקקים

חברת נתיבי ישראל עמדה במוקד תשומת-הלב הציבורית בתקופה האחרונה בהקשר של פרשיות שחיתות שבהן היו מעורבים רבים מבכיריה. אלא שלצד השחיתות מתברר כי החברה הזניחה בצורה קשה, שלא לומר פושעת, את הטיפול בתחזוקת רשת הכבישים, הגשרים המנהרות והצמתים הבינעירוניים שתחת אחריותה. "משרד מבקר המדינה העלה ליקויים רבים בפעולות בתחום התחזוקה שבאחריות החברה", נכתב בדוח, "קיימים פערים גדולים בין הפעולות הדרושות בשל מצב רשת הכבישים וההנחיות המקצועיות שקבע משרד התחבורה ובין יישומן בידי החברה, דבר המסכן את בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך - הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל", נכתב בדוח המבקר.

תקציבי התחזוקה של הכבישים הבינעירוניים בישראל אינם הולמים את דרישות רשת הכבישים, וקטעי כבישים רבים אשר נזקקים לתחזוקה אינם נכללים בתוכנית העבודה השנתית של חברת נתיבי ישראל (נת"י) - כך עולה מהדוח. לפי הממצאים, נת"י מדרגת את מצבם של 1,104 גשרים בישראל (מתוך 1,300 גשרים ומנהרות שתחת אחריותה) בציון "גרוע", "גרוע מאוד", או "חמור", כאשר 145 גשרים נמצאים בדירוג הנמוך ביותר ("חמור"). בבדיקה שנערכה ב-2011 התברר כי 72 גשרים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד באירועי רעידת אדמה - אך מאז תוקנו רק שני גשרים. בנוסף מתברר כי התאורה ב-580 צמתים ברחבי הארץ אינה עומדת בדרישות שקבעה החברה, וכי ההנחיות לצביעת כבישים כלל אינן מיושמות. עוד מתברר, כי מאז יולי 2016 אין בקרה על קבלני הביצוע של החברה.

עבודות בכביש. 6% בלבד מהכבישים שאינם עומדים במדדי התקינות טופלו / צילום: רון פז
 עבודות בכביש. 6% בלבד מהכבישים שאינם עומדים במדדי התקינות טופלו / צילום: רון פז

בנובמבר 2015 פתחה המשטרה בחקירה גלויה בנוגע לחשדות לשחיתות בחברה הממשלתית. החקירה חשפה התנהלות פלילית שיטתית ושחיתות עמוקה לכאורה, שהייתה נהוגה בנת"י יותר מעשור. לאירועים אלה היו השלכות משמעותיות על תפקודה של החברה בכלל ועל חטיבת האחזקה בפרט. במועד סיום הביקורת, במארס 2017, כיהן מר נסים פרץ כמנכ"ל החברה, ומר יהודה נתנאל כסמנכ"ל חטיבת האחזקה.

נת"י אחראית לפיתוח ולתחזוקה של רשת הכבישים הבינעירונית בישראל, המשתרעת על יותר מ-8,000 ק"מ של כבישים, 1,300 גשרים ומנהרות, 2,200 צמתים ובעשרות אלפי תמרורים, שלטים ונקודות מאור. השווי הכלכלי של תשתיות התחבורה שבאחריות החברה, על פי דיווחיה ב-2016, מוערך בכ-110 מיליארד שקל. תקציב חטיבת האחזקה בחברה לשנים 2011-2016 נאמד בכ-8.5 מיליארד שקל. מתוך סכום זה נוצלו בשנת 2016 כ-1.38 מיליארד שקל לעבודות תחזוקה. המבקר מציין כי סכום זה הוא לאחר קיצוץ בסך 205 מיליוני שקלים שביצעה הממשלה ב-2015 במסגרת הקיצוצים הרוחביים בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה.

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "מרביתן המוחלט של טענות דוח המבקר טופלו ומטופלות, שכן אלה עוסקות בשנים 2016-2014". 

הליקויים העיקריים בנתיבי ישראל:

■ 1,104 גשרים מתוך 1,300 קיבלו ציון "גרוע", "גרוע מאוד", או "חמור"
■ 145 גשרים נמצאים בדירוג הנמוך ביותר - "חמור"
■ אין בקרה על קבלני ביצוע של החברה
■ 72 גשרים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד ברעידת אדמה - אך מאז 2011 תוקנו רק שני גשרים
■ התאורה ב-580 צמתים אינה עומדת בדרישות
■ כ-6% בלבד מהכבישים שאינם עומדים במדדי התקינות טופלו ב-2015-2016
■ ההנחיות לצביעת כבישים אינן מיושמות