המבקר: עבודת איסוף המודיעין של רשות המסים מלאת ליקויים

לא פעם מתגאים ברשות המסים בהצלחות בעקבות פרויקטים מיוחדים לאיתור מעלימי מס, אולם מבקר המדינה מצביע על כך שבפועל היקף הפעילות הממשית אינו גדול, ודרך ההתנהלות של יחידות המודיעין לוקה בחסר

אחת הגאוות הגדולות ביותר של רשות המסים בשנים האחרונות היא עבודת איסוף המודיעין שלה, שנעשית לטענת בכירי הרשות באמצעות חילופי מידע רשמיים עם מדינות זרות ובאמצעות השגת רשימות לא רשמיות, המודלפות מעובדי בנקים וגורמים אחרים בעולם. בין הרשימות הללו הגיעה לידי הרשות הרשימה שזכתה לכינוי "מסמכי פנמה" - אוסף של 11.5 מיליון מסמכים חסויים של חברת עורכי דין מפנמה, שהודלפו בידי אלמוני ומכילים מידע על יותר מ-200 אלף חברות מכל העולם ועל בעלי מניותיהן, וכן ראיות לפעילות פיננסית ענפה של פוליטיקאים מרחבי העולם.

רשות המסים השיגה את הרשימה במאי-יוני 2016, ויצאה כבר באוקטובר אותה שנה בהודעות מרעישות על מעצר החשודים הראשונים בהעלמת הכנסות אשר התגלו בעקבות דליפת הרשימות. בראיון שנתן ל"גלובס" לאחרונה, הבהיר מנהל הרשות משה אשר כי מדובר בקצה הקרחון, וצפויים מעצרים נוספים. ואולם, ההצהרות הללו לא מרשימות את מבקר המדינה, שקובע כי רשות המסים נכשלת בטיפול במידע שקיים במסמכי פנמה, באופן הפוגע בהרתעה מפני ביצוע עבירות מס.

עד למועד סיום הביקורת בפברואר 2017, הצליחה יחידת המודיעין במשרד החקירות של אגף מס הכנסה במרכז להביא לידי תחילת חקירה בארבעה מקרים בלבד, מתוך כאלף הישראלים שהתקבל לגביהם מידע במסגרת מסמכי פנמה. זאת כיוון שלא הוקצה כוח אדם ייחודי לבדיקת הנושא, ולכן החומרים - בעלי פוטנציאל לאיתור העלמות מס בהיקפים גבוהים - לא טופלו.

"כאשר מפרסמת הרשות בתקשורת כי היא מטפלת בפרויקט מיוחד, אך בפועל אין פעילות ממשית והיקפה אינו גדול, הדבר עלול דווקא להפחית מכוח ההרתעה של רשות המסים, ואולי אף ליצור מצב הפוך מהרצוי", העיר המבקר.

מבקר המדינה הקדיש פרק מיוחד לבחינת עבודת איסוף המידע ושיתוף-פעולה בין יחידות המודיעין ברשות המסים - בדיקה זו העלתה ליקויים וכשלים ביחידות המודיעין, הסותרים את ההצהרות של רשות המסים על הצלחותיה בתחום, ואשר בסופו של דבר פוגעים הכוח ההרתעה שלה.

בבדיקת משרד המבקר התגלו ליקויים מהותיים בפנים השונים של עבודת המודיעין, ובין היתר באיסוף המידע, בעיבוד פרטי המודיעין המתקבלים ברשות המסים ובהכשרת עובדי המודיעין. בין היתר, נמצא כי אין שיתוף במידע בין יחידות הרשות ובהפעלת כלי המודיעין הקיימים. עוד מצא המבקר, כי הפעילות של יחידות המודיעין שבמשרדי החקירות של אגף מס הכנסה לוקה בחסר, והיחידות אינן מצליחות לספק עבודת מודיעין איכותית בזמן אמת.

סיכון ממשי של מקורות מודיעיניים

המבקר הקדיש התייחסות מיוחדת גם לשיתוף-הפעולה של רשות המסים עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור - ומצא כי הוא "לוקה בחסר".

באוקטובר 2016 אושר בכנסת תיקון לחוק איסור הלבנת הון המאפשר לאגף מס הכנסה לעבוד בשיתוף עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון הטרור, ולקבל ממנה מידע על נחקרים. עם התיקון, הצהירו ברשות המסים, כי מדובר בעליית מדרגה באכיפה נגד עברייני המס וההון השחור. ואולם, מדוח המבקר עולה, כי רשות המסים לא נערכה כיאות לעבודה משותפת עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון הטרור.

המבקר מצא ליקויים גם ב"פרויקט הדגל" של הרשות להרחבת רשת המדווחים שנחשף ב"גלובס" לראשונה ב-2014. במסגרתו, שיגרה הרשות כ-140 אלף מכתבים לנישומים שלגביהם עלו סימנים מחשידים כי אינם מדווחים על הכנסותיהם. עד כה שולם מס כולל של 1.4 מיליארד שקל בעקבות הפניות הללו. ואולם, המבקר מצא, כי משימת עיבוד הטפסים המתקבלים בתשובה מהאזרחים, לצורך פתיחת התיק במס הכנסה, לא הושלמה.

כשלים נוספים העולים מן הדוח על עבודת המודיעין של הרשות: משרדי החקירות באגף מס הכנסה אינם מקצים עובדים לצורך ניתוח והערכה של המידע שהתקבל או שנאסף; לא נעשות פעולות יזומות לאיסוף מודיעין; לעובדים אין ציוד טכנולוגי מתאים לצורך עיבוד המודיעין; ישנו חוסר תיאום בעבודת המודיעין באגף מס הכנסה.

עוד ממצא של המבקר נוגע לסיכון ממשי של מקורות מודיעיניים. המבקר מצא, כי מְרַכְּזֵי המודיעין שבמשרדי השומה אינם מקפידים לשמור על חיסיון המידע המודיעיני שמתקבל, והם נוהגים להעביר ליחידות אחרות במשרד השומה את התרשומת שהם עושים עם המקור שמסר את המידע ובכלל זה את פרטיו המזהים. "בכך מסכנים מְרַכְּזֵי המודיעין שבמשרדי השומה את מוסרי המידע, ופוגעים בקשר עתידי עם מוסרי מידע לרשויות המס", כתב.

"הנושאים נמצאים בטיפול"

מרשות המסים נמסר בתגובה כי נושא מערכות המחשב נמצא בטיפול, וכי היא "הקימה ועדת אפיון ותפעול של מערכת איסוף מידע ממקורות גלויים. בסיומו של תהליך זה תוקם יחידה מרכזית שתוכל להפיק תוצרי איסוף איכותיים ביותר עבור עובדי הרשות. הפיתוח יסתיים בסוף שנת 2017".

ביחס למסמכי פנמה: "אנו מנועים מלהתייחס לפעולות חקירה, אך יצוין כי מסמכי פנמה ככול מידע אחר מטופלים במספר מישורים כשאחת מהתוצאות היא חקירות פליליות".

באשר לשיתוף-הפעולה הלקוי עם הרשות לאיסור הלבנת הון נמסר, כי "נוהל עבודה שהוכן לטובת הנושא נמצא בימים אלו בבחינה במחלקות המשפטיות של שני הצדדים לקראת חתימה, ובימים אלה נערכות הכשרות לעובדי מס הכנסה בנושא".