אושרה תוכנית המתאר לשכונת נוה שאנן בת"א

הפעילה שפי פז: "תכל'ס, אני עושה את העבודה בשביל הנדל"ניסטים"

התחנה המרכזית הישנה בת"א / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית הישנה בת"א / צילום: איל יצהר

מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב עבר במשך השנים גלגולים רבים, אך תמיד נודע כמקום שבו יש ריכוז של פשע, הזנחה ועוני. צעד חשוב לשינוי מסתמן היום עם קבלת ההחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב-יפו להפקיד תוכנית מתאר מפורטת (תב"ע) לאזור.

התוכנית, שתוכננה ע"י משרד קייזר אדריכלים ומתכנני ערים, מתפרשת על פני כ-78 דונם וכוללת את התחום שבין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, יואל משה סלומון והנגב.

התוכנית מייעדת את המתחם לשמש כמרכז תעסוקה, מסחר ומגורים, כולל מבני ציבור ושטחי ציבור פתוחים. בשטחי הציבור יוקם מבנה גדול וכיכר עירונית, שתהווה גם את הקצה של שדרות הר ציון. תמהיל הבנייה העתידית כולל 1,160 יח"ד בשטח בנוי כולל של כ-13 אלף מ"ר, 153 אלף מ"ר תעסוקה, 33,500 מ"ר מבני ציבור ו-16 דונם שטחים פתוחים. גובה הבניינים נע בין 11 קומות לצד רח' הגדוד העברי ו-35 קומות לצד דרך מנחם בגין.

שולה קשת, מנכ"לית הארגון "אחותי", תנועה חברתית פמיניסטית, שנולדה ומתגוררת בשכונת נווה שאנן, אינה מרוצה מאישור התוכנית שהיא רואה בה צעד נוסף לגירוש התושבים המקומיים מהשכונה: "העירייה מאשרת תוכניות בשכונה ללא שיתוף ציבור. התוכנית הזו משקפת את המדיניות של עיריית תל-אביב לעשות ג'נטריפיקציה בשכונה, שמשמעה הבאה של אוכלוסיה חזקה וגירוש שלנו".

שפי פז, המנהיגה השנויה במחלוקת של המתנגדים לשהותם של מהגרי העבודה בארץ, מכירה בחשיבותה של התוכנית, אך חוששת מהמשמעות הרחבה של יישומה: "הם לא פותרים את הבעיה של נווה שאנן. הם פשוט לוקחים ממנה חלק ומספחים אותה לשדרות רוטשילד. כל זמן שלא יפתרו את בעיית הנרקמונים, הזנות והמסתננים, זה יהיה פשוט מתחם סגור ומאובטח. תכל'ס, אני עושה את העבודה בשביל הנדל"ניסטים. עוד 20 שנה זה יהיה אזור נפלא, אבל לא חלק מדרום תל-אביב.

ארנון גלעדי, משנה לראש עיריית תל-אביב ויו"ר סיעת הליכוד בעיר: "זה ישנה את פני האזור. זה החור השחור של תל-אביב ואין ספק שזה האזור שבו צריך לתת את התפנית. אנחנו מציעים גם בינוי נמוך וגם התחדשות עירונית חברתית. כל אלה שרוצים להשאיר את דרום תל-אביב במתכונת הנוכחית חוטאים לתושבים ולעיר עצמה".