משפחת פישמן: "אין חוב בר-פירעון לחברת מוניטין"

מבקשים לדחות את הבקשה להצטרף להליך פשיטת הרגל של חברת "השקעות כדאיות" ■ מוניטין: "פישמן העלים 38 מיליון שקל"

בר און (מימין) ופישמן/שלומי יוסף
בר און (מימין) ופישמן/שלומי יוסף

בני משפחתו של איש העסקים פושט-הרגל, אליעזר פישמן - ענת מניפז, אייל פישמן ורונית פישמן-אופיר - מתנגדים לבקשת חברת "מוניטין", בעלת השליטה בעיתון "גלובס", להצטרף להליך פירוק החברה הפרטית "השקעות כדאיות" שבבעלותם יחד עם אביהם.

לטענת בני המשפחה - באמצעות עוה"ד דוד לשם ורוני לפן ממשרד ניר-כהן-לשם ושות' - חברת "מוניטין", שבה פישמן היה שותף בעבר, אינה נושה של "השקעות כדאיות", ולכן אינה יכולה להצטרף להליך. בני המשפחה מכחישים כל חוב של "השקעות כדאיות" כלפי "מוניטין", וטוענים כי כל טענה לחוב כזה מבוססת על טענות כוזבות.

עמדת בני המשפחה הוגשה לביהמ"ש בסוף השבוע בתגובה להודעת התמיכה בהליך הפירוק של חברת "השקעות כדאיות" מ"קבוצת פישמן", שהגישה "מוניטין" לביהמ"ש בשבוע שעבר. בהודעתה הצהירה "מוניטין" כי היא תומכת בבקשת הנאמן לנכסי פישמן לפרק את "השקעות כדאיות", וכן ביקשה להצטרף להליך הפירוק. לטענת "מוניטין" ויו"רית החברה, אלונה בר און, ל"השקעות כדאיות" חוב כלפי "מוניטין" בגובה של כ-38 מיליון שקלים.

לדברי בר און, מקורו של החוב בהלוואה שנטלה "השקעות כדאיות" מ"מוניטין", בזמן שפישמן שלט באחרונה, באמצעות חברות שבשליטתו - "פיש עת" ו"נכסי משפחת פישמן". זאת, לדבריה, תוך ניצול שליטתו ב"מוניטין" לשם יצירת חוב שאינו מגובה בבטוחה.

ראשיתה של המחלוקת בין הצדדים במארס השנה, אז בעקבות הליכי פשיטת הרגל של פישמן, נמכרו מלוא מניות "מוניטין" שהוחזקו על-ידי חברות בשליטת פישמן ("פיש עת" ו"נכסי משפחת פישמן") לידי "אילקורפ" שבבעלות מלאה של משפחת בר און. בעקבות המכירה, החזיקה "אילקורפ" 100% ממניות חברת מוניטין, ובר און הפכה ליו"ר החברה ולבעלת השליטה ב"גלובס" (בשלב מאוחר יותר מכרה "אילקורפ" 50% מהמניות לענת אגמון וליובל סיגלר, מו"ל "גלובס").

במסגרת ההליך המשפטי שבו נדונות טענות "מוניטין", הוגשו לביהמ"ש כתבי בית דין, ובהם חילופי האשמות בין בר און לבין פישמן. זאת, בעיקר ביחס לאירועים שהתרחשו לאחר מותו של אביה, חיים בר און, מו"ל "גלובס", עד לפטירתו ב-1998 ממחלה קשה. בר און טוענת כי פישמן ניצל את תמימותם ואמונם של בני-משפחתה "כדי לנשלם מרכושם ולהתעשר על חשבונם". מנגד, טוען פישמן כי הוא "הגן" על המשפחה מחובות שלכאורה נוצרו בעקבות ערביות שנטל אביהם לצורך רכישת מניות ב"ידיעות אחרונות", ושפישמן לקח על עצמו.

בתגובה שהגישו בני משפחת פישמן, הם טוענים כי ל"השקעות כדאיות" אין כיום שום חוב בר-פירעון ל"מוניטין". לטענתם, ההסכם בין הצדדים קבע כי החובות של החברות שלוו מ"מוניטין", ובהן "השקעות כדאיות", יוכלו להיגבות רק בדרך של קיזוז דיבידנד שתחלק "מוניטין". עוד נטען, כי עובדה זו עולה גם מהתצהיר שהגישה אלונה בר און ומכתב מיום 11 בדצמבר 2016, החתום על-ידי בר און מטעם "אילקורפ", והממוען "אל מוניטין", בו פורטו ההסכמות בנוגע למנגנון החזר ההלוואות בדרך של קיזוז דיבידנד. לתגובה צורף מכתב מטעם אליעזר פישמן בו הוא טוען כי העובדה שהגן לכאורה על משפחת בר און מחובות שיצר אביהם סיבכה אותו כלכלית, ומעולם לא ניצל את משפחת בר און.

"התנהלותה של בר און, המנסה היום, באמצעות מוניטין, להתכחש להודאת בעל דין כתובה זו שנתנה, ולטעון טענות הפוכות - היא צינית, פסולה וחסרת תום לב", טוענים הפישמנים.

מוניטין: "פעל בניגוד עניינים"

בא-כוחה של חברת "מוניטין", עו"ד בועז אדלשטיין, מסר בתגובה: "ניתן להניח מהעובדה שאליעזר פישמן פירט את דבריו במכתב אותו שלח לבנותיו שצורף לתגובה שהוגשה, כי בכך בחר פישמן להימנע מאפשרות חקירה לגבי אמיתות הדברים הכתובים בו. שנית, כמנהל עיזבון של אלמנה ויתומים (אמה של אלונה בר און, אחיה והיא - א' ל"ו), היה פישמן כפוף לחובת אמון מהדרגה הגבוהה ביותר, אך פישמן התעלם מחובתו פעל תוך ניגוד עניינים מוחלט ובחר עסקאות הטובות לו, על חשבון העיזבון, האלמנה והיתומים

"פישמן 'העלים' למעשה 38 מיליון שקל מקופת 'מוניטין', כהלוואה לחברות בשליטתו, ללא שעבוד ובטוחה, בעודו מנהל עיזבון ובעל השליטה ב'מוניטין'".

גילוי מלא

"מוניטין", בעלת השליטה ב"גלובס" (100%), ביקשה באחרונה להצטרף לבקשת הפירוק של חברת "השקעות כדאיות" שבבעלות משפחת פישמן. בקשה זו עומדת בבסיס תגובת ילדיו של אליעזר פישמן, שמובאת כאן. אלונה בר און היא יו"ר הדירקטוריון של מוניטין ואיש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברה.

מערכת "גלובס" מסקרת על בסיס ענייני ועל-פי אמות מידה שנקבעו מראש, כחלק מהליך הכנת קוד אתי חדש ל"גלובס", כל עניין ונושא הקשורים לחברת "מוניטין", לבר און, לפישמן ולגורמים נוספים, שהם נושאי משרה או בעלי שליטה בעיתון בעבר או בהווה.