עובדי אגוד: נחריף את המאבק נגד המיזוג עם מזרחי טפחות

נכשלה פגישה בין ועד העובדים לבעלי השליטה בבנק ■ הוועד: "בעלי השליטה דוחים את הצעותינו לבצע תוכנית התייעלות" ■ העובדים שכרו את שירותיו של היועץ ירון זליכה

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

המאבק של ועד עובדי בנק אגוד נגד המיזוג הצפוי עם מזרחי טפחות צפוי לעלות מדרגה. בסוף השבוע שעבר התקיימה פגישה בין נציגי הוועד לבעלי השליטה בבנק אגוד, ומהפגישה עלה כי הבעלים מתכוונים להמשיך ולהתקדם לקראת מיזוג עם מזרחי טפחות ודוחים את הצעת ועד העובדים החלופית להמשך קיומו של אגוד כבנק עצמאי.

"בעלי השליטה דוחים את הצעתינו לתוכנית התייעלות, שתחזק את מעמדו התחרותי של הבנק, והם נחושים להתקדם בעסקת המיזוג עם בנק מזרחי, בהיותו לטענתם הגורם היחידי הרלוונטי לרכישת ההחזקות, וכי הסיכוי שהעסקה לא תצא אל הפועל במתכונת זו הוא קטן", נכתב במכתב ששלח הועד בראשות איציק מוקמל לעובדי הבנק. עוד הוסיפו בוועד: "לאור זאת, ועדי העובדים בבנק יחריפו את המאבק לשמירת בנק אגוד כבנק עצמאי לרבות הפעלת לחץ ציבורי וצרכני באמצעות הכנסת והשרים הרלוונטיים".

במקביל, לידי "גלובס" הגיע מסמך שהכין פרופ' ירון זליכה, היועץ ששכר הוועד לסייע לו במאבקו ומיועד לוועדת הכספים בכנסת, לפיו נקבע כי "ביטול מעמדו של בנק אגוד כבנק עצמאי ומיזוגו עם בנק כזה או אחר הוא משגה חמור ועוול למשק ולצרכן הישראלי".

לדברי זליכה, מיזוג אגוד אל מזרחי טפחות נוגד הן את רפורמת שטרום, שמטרתה להגדיל את מספר השחקנים בשוק, והן את חוק הריכוזיות. "מדיניות הממשלה והכנסת להגביר את התחרות במערכת הבנקאית הביאה להחלטה להפריד את חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וישראכרט, והעמדתן כמתחרות עצמאיות. אולם בנק אגוד גדול משתי החברות הללו. מה הועילו חכמים כאשר הממשלה והכנסת עמלות על יציאת שתי מתחרות לעצמאות בעוד שבנק ישראל מאיים להתיר את ביטול עצמאות בנק אגוד הגדול משתיהן?", כותב זליכה.

זליכה מבקר בעבודתו בחריפות את בנק ישראל, שכבר הודיע על תמיכתו במיזוג המתוכנן. "עוד בטרם יבשה הדיו על חוק הריכוזיות, מאיים בנק ישראל להעביר בנק עם הון עצמי של 2.5 מיליארד שקל לרשות בנק בבעלות שתי משפחות מהחזקות במשק (מזרחי טפחות בבעלות משפחות ורטהיים ועופר- ע.א). האם המחוקק מדבר גבוהה גבוהה על הקטנת הריכוזיות בשעה שבנק ישראל פועל ללא בושה ובעזות מצח להגדלת הריכוזיות והקטנת התחרות".

זליכה מנסה להעביר את הפוקוס בעסקה זו מעיסוק ב-1,200 עובדי הבנק לעיסוק במשמעות הצרכנית וכותב: "עוד לפני שנלחמים את ריבם של 1,200 עובדי הבנק, ראוי לזכור את 8.5 מיליון האזרחים ומאות אלפי עסקים קטנים המביטים על הממשלה והכנסת ומשתאים".

מהדיונים האחרונים שנערכו בועדת הכספים, נראה כי עמדת חברי הכנסת לטובת ועד העובדים, אלא שהכדור נמצא בעיקר אצל רשות ההגבלים ששומרת על הקלפים קרוב לחזה, ואצל שר האוצר משה כחלון שמקפיד עד כה לא להתנגד פומבית למיזוג, ורק מקורביו בינתיים הביעו את התנגדותם לעסקה.