מיזוג אדמה-סנונדה הזניק את מכירות החברה המשולבת

החברה, שנמצאת בבעלות סינית, הגדילה את הכנסותיה ברבעון השלישי בכ-5% ל-844 מיליון דולר, על רקע היציבות במחירי הסחורות החקלאיות

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי

החברה המשולבת של אדמה פתרונות לחקלאות הישראלית וסנונדה הסינית ממשיכה להציג תוצאות כספיות חזקות, למרות הקשיים המתמשכים בענף חומרי ההדברה לחקלאות. החברה המשולבת, שבחודשים הקרובים תשנה את שמה ל"אדמה", הציגה ברבעון השלישי רווח נקי (מתואם) של 57 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 69% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 קפץ הרווח הנקי המתואם ב-33% ל-261 מיליון דולר.

בתחילת יולי השלימה אדמה את מיזוגה אל תוך סנונדה, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר. בעקבות המיזוג הפכה הנהלת אדמה לגוף המנהל את החברה המשולבת, וחברי דירקטוריון אדמה מונו לדירקטורים גם בחברה המשולבת.

את הרבעון השלישי סיימה החברה המשולבת עם הכנסות של 844 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 5.4% לעומת הרבעון המקביל, בעוד שאת תשעת החודשים הראשונים של השנה היא סיימה עם צמיחה של 3.7% בהכנסות ל-2.7 מיליארד דולר.

בחברה הסבירו כי העלייה במכירות נבעה מצמיחה כמותית של 7.4% ברבעון וב-7.1% מתחילת השנה, כאשר סל המוצרים המבודל יותר שנמכר, הביא לצמיחה עסקית חרף התנאים המאתגרים בשוק. עלייה כמותית זו קוזזה בחלקה ברבעון ובתשעת החודשים על ידי סביבת מחירים חלשה יותר באופן כללי.

המכירות בסין זינקו ב-68%

באדמה ציינו כי בעוד מחיריהן של מרבית הסחורות החקלאיות שמרו על יציבות, מלאי הדגנים מוסיף להיות גבוה וליצור לחץ על מחיריהם. סביבה זו תורמת לפגיעה ברווחיות החקלאים זו שנה שלישית ברציפות, נוסף על רמות המלאי הגבוהות של חומרי הדברה באזורי מפתח, שמובילות לביקוש חלש בענף כולו.

עוד מדגישים באדמה כי חרף תנאי השוק המאתגרים, החברה המשולבת הציגה צמיחה כמותית ניכרת ברבעון השלישי ובתקופה כולה, כתוצאה מהשקת מוצרים חדשים ומבודלים והעמקת החדירה לשווקים בעולם. ברבעון השלישי הציגה החברה צמיחה במכירות של 7.1% בצפון אמריקה ושל 5.8% במדינות אמריקה הלטינית, בשעה שבאירופה נשחקו המכירות ב-1.9%. נוסף על כך, נהנתה החברה מצמיחה של 8.8% במכירות בהודו, וכן הציגה לראשונה בנפרד את פעילותה בסין, שם זינקו המכירות ב-68% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-61 מיליון דולר.

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל החברה המשולבת, הסביר: "עם השלמת חיבור אדמה וסנונדה, הקמנו את האשכול המסחרי הגיאוגרפי השמיני שלנו - אשכול סין, ואנו נהנים כעת מיתרונות שרשרת הערך הייחודית המשולבת שלנו ובניית הגישה לשוק בסין. כמו כן, אנו שמחים לחזור לשוק המניות, ומצפים לקשר עם המשקיעים".

יו"ר החברה המשולבת, יאנג שינצ'יאנג, הוסיף: "אנחנו משוכנעים שצוות ההנהלה הגלובלי המנוסה שלנו ימשיך להוביל את הקבוצה להישגים חדשים, תוך מיצוי התנופה החזקה של השנים האחרונות והמיצוב הייחודי בשוק הגלובלי והסיני".

בשבוע הקרוב ייצאו השניים לסבב פגישות עם משקיעים מוסדיים (רואד שואו) בסין ובהונג קונג, לצורך גיוס של 250 מיליון דולר בהנפקה פרטית של מניות, המוגבלת לעד עשרה משקיעים. תמורת ההנפקה אמורה לשמש את החברה להמשך ההשקעות ורישוי המוצרים בעולם. החברה המשולבת נושאת על גבה חוב של 1.44 מיליארד דולר, אבל קופת המזומנים שלה, שתפחה בשנה האחרונה ל-661 מיליון דולר, מאפשרת לה לבחון לעומק רכישת חברות מתחרות.

באדמה מתגאים בשנתיים האחרונות בשמירה הדוקה על הוצאות הייצור וההובלה ובניהול יעיל יותר של המלאי ושרשרת האספקה, שהובילו לשיפור בשיעורי הרווחיות. כך, ברבעון השלישי נרשמה עלייה של 10.6% ברווח הגולמי ל-299 מיליון דולר (35.4% מההכנסות) בזכות צמיחה כמותית והמשך בידול סל המוצרים, לצד הורדת עלויות.

הרווח התפעולי עלה ברבעון השלישי ב-28% ל-111 מיליון דולר, כששיעורו מסך ההכנסות גדל ב-2.3 נקודות האחוז ל-13.1%, בהשוואה לרבעון המקביל. בנטרול פחת והפחתות, הציגה החברה צמיחה של 15.3% ב-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) ברבעון השלישי ל-163 מיליון דולר, עם עלייה של 1.7 נקודות האחוז בשיעורו ל-19.4%. בתשעת החודשים של השנה צמח ה-EBITDA של החברה המשולבת ב-15.7% ל-553 מיליון דולר, כך שאת 2017 היא צפויה לסיים עם EBITDA של יותר מ-600 מיליון דולר. לפי הערכה זו, נסחרת כיום החברה המשולבת במכפיל EBITDA של כ-8.5 ביחס לשווייה בבורסה, או במכפיל EBITDA של כ-10ביחס לשווי פעילותה.

לחברה הממוזגת מניות מסוג A הנקובות ביואן ומניות מסוג B הנקובות בדולר הונג קונג. המשקיעים המוסדיים יכולים כיום לרכוש מניות של החברה דרך ברוקרים בעלי אישור לפעול בסין, אבל החל בינואר 2018 יוכל כל משקיע בעל חשבון בהונג קונג לרכוש את המניות בזכות הקישור הקיים עם הבורסה בשנזן.

עם זאת, בחברה פועלים להפוך את המניות מסוג B למניות מסוג H הנסחרות בהונג קונג. מהלך כזה ירחיב את כניסת המשקיעים הזרים לחברה, ועשוי אף להוביל בעתיד לרישומה למסחר בתל אביב לפי חוק הרישום הכפול, בכפוף להסכם שעתידה רשות ני"ע הישראלית לחתום עם רשות ני"ע בהונג קונג.